minus Kategorier

Birkebeinerrittet 2012 - Lars Petter

Publisert 27.08.2012 10:06:12 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
I helgen var det igjen duket for folkefesten på to hjul fra Rena til Lillehammer. Jeg har sjelden sjekket værmeldingene så hyppig som forrige uke, men det som lenge så ut til å bli nok en fuktig opplevelse, snudde i siste liten til å bli en veldig fin dag over fjellet i flotte forhold! For min del var det også et lite jubileum da det ble med ritt nr 15. Beina har vært bra etter Norseman så jeg var spent om de også ville klare kjøret denne helgen.

Man kan si hva man vil om at arrangørene planerer ut og preparerer store deler av løypa slik at de tekniske vanskelighetene blir borte, men skal man klare å få så vannvittig mange tusen syklister og mosjonister over fjellet på en sikker måte er det slike tiltak som må til. I år holdt traseen veldig bra på tross av mye regn siste uka, og i motsetning til tidligere år ble det minimalt med løping i skogen.

Ut fra start var feltet avventende og det gikk ganske rolig i noen kilometer. Men det varte ikke lenge før det ble satt fart og da gikk det veldig fort opp til Skramstad. Selv om jeg var godt oppe i rød sone til tider, var beina fortsatt greie ved passering Skramstad og jeg fikk posisjonert meg godt før utforkjøringen. Gjennom skogen gikk det veldig fort med Manengen som matet på i front. Ut på grusen var vi en gruppe på drøye 10 mann med Manengen alene foran. Jeg har aldri klart å sitte i første gruppe ut av skogen, så det var veldig deilig å kjenne at på det femtende forsøket satt jeg endelig der jeg ønsket:-) Det ble kjørt jevnt frem til Bringbu, men derfra til Kvarstad ble det mye lurekjøring og tempoet var lavt.

Gruppa passerer Kvarstad. Skjermdump fra VGTV.

I  bakkene opp fra Kvarstaddammen satt tidligere verdensmester Lakata seg i front og dro opp et hardt tempo. Jeg hadde ikke bein til å følge så ble sittende i gruppe to. Det var ikke den største draviljen i gruppa, men det ble etter hvert et greit samarbeid og det ble kjørt jevnt. Beina var fortsatt veldig bra! Vi tok igjen tidligere vinner Hannes Genze og et par andre på Sjusjøen, så vi ble da en gruppe på 10 mann som skulle spurte ned fra skistadion.

Etter fint vær hele dagen fikk vi regnvær fra Sjøseterveien til mål noe som gjorde innspurten litt mer utfordrende. Bort grusveien fra skistadion ble det litt småstøting som vanlig før det ble satt skikkelig fart ned serpentinersvingene. Jeg kom jeg først og kunne gi gass ut Ballettbakken. Den nye traseen ut her var veldig mye bedre enn tidligere i år og mye tryggere da vi ikke fikk den brå svingen i bunn. Det gjorde også at det gikk enda fortere enn tidligere, og med 80-90 km/t i bunn ble det litt ”tunnelsyn” når vi kom ut på flata:-) Jeg holdt teten i gruppa helt til svingen på gresset, men der hadde Genze bedre grep på dekkene og smatt på innsiden. Jeg kom inn på 2:47:55 og 13. plass. Godt fornøyd med det:-)

Må også få gratulere Manengen med en veldig velfortjent seier og sterk kjøring!!

Jeg syklet med min Everest 8848 Twenty9 med stiv gaffel og Maxxis MaxxLite dekk med 2 bar lufttrykk. Jeg kjørte utveksling 39-26 drev og 11-32 kassett. Mange mener man må ha større storskive på ritt som Birken, men jeg synes det er veldig behagelig å kjøre med 39-skive. Dette gjør at jeg kan holde storskiva hele rittet noe jeg synes gir mer ”trøkk”. Det er uansett ikke noe problem å henge med på flatene og utfor.

Trude syklet også, men var ikke fornøyd da hun krysset målstreken på Lillehammer. Hun kjente allerede på vei opp til Skramstadsetra at hun ikke hadde dagen, og begynte å slite med kramper allerede her. Turen over fjellet ble derfor lang og tung. Hun kom inn på samme tid som i fjor, 3:38. Siden formen er bedre enn i fjor hadde hun håpet  å komme inn på en tid rundt 3:30. Men, men, det kommer jo flere Birkebeinerritt:-)

Birkebeinerrittet er en folkefest og arrangementet blir bedre og bedre for hvert år! All honnør til arrangøren og alle frivillige som gjør en fantastisk god jobb. Hvis det skal være noeå kritisere så måtte det være to små ting:
- Det er veldig bra at det er flaskelanging til eliteklassene, men vi opplever ofte (nesten alltid) at det er veldig lite i flaskene vi får. De er som regel langt under halvfulle, og når man baserer seg på disse langesonene er det litt krise hvis man får en flakse som nesten er tom.
- Den nye traseen ut Ballettbakken var veldig bra, men kneika opp dit fra asfalten er veldig skummel når man tar igjen ryttere i turklassene. Av sikkerhetsmessige årsaker burde skille mellom elite- og turklasse vært delt av tidligere eller merket bedre.

Nå har det vært en periode med en del ritt, så nå gleder jeg meg veldig til perioden som kommer som vil bestå av mye variert trening med løping, rulleski, sykling og kanskje noe svømming. Det blir nok også noen løpekonkurranser som oppkjøring til Birkebeinerløpet.

Data fra rittet på Strava ligger her.