minus Kategorier

minus Arkiv

minus Siste poster

minus Siste blogger

minus Siste produkttester

Hva er pronasjon?

Begrepet pronasjon beskriver hvordan foten beveger seg i avviklingen av løpssteget. Normalt starter isettet på utsiden av hælen, ruller fremover og avslutter med stortåen. Altså beveger foten seg naturlig litt innover i steget, en mekanisme som bidrar til å absorbere støt. Ved overpronasjon er innoverbevegelsen overdrevet, slik at innsiden av foten faller inn når foten belastes.  Ved underpronasjon, eller suppinasjon, belastes foten mer langs ytterranden av fotsålen, og foten faller mer utover. Illustrasjonen under viser hvordan foten ser ut midt i isettet.


   






Illustrasjonen viser på høyre ben:
Nøytral: Normalt danner hælsenen (achilles) en 180-graders vinkel mot hælbenet (calcaneus). Overpronasjon: Vinkelen mellom achilles og calcaneus er økt. Underpronasjon: Vinkelen mellom achilles og calcaneus er redusert.


Normalpronasjon

Litt mer enn halvparten av oss har såkalt normalpronasjon, noe som vil si at foten beveger seg som beskrevet over. Da er ofte en nøytral sko det beste valget. Disse skoene har ingen bestemt oppbygning, men gjerne god støtdemping og stabilitet i varierende grad. Nøytrale sko har oftest en lett kurvet lest, noe som gir god bevegelighet og noe stabilitet.

Overpronasjon    
Overpronasjon ses hos 30-50 % av alle løpere. En fot som overpronerer er myk og har ofte lav fotbue. Når man ser på fotavtrykket, kan nesten hele fotsålen være nedi underlaget. For å forebygge skader trenger denne foten en sko som er stabil, og som motvirker innoverbevegelsen. Overpronasjonssko har derfor ofte oppbygning, eller fastere sålemateriale, på innsiden. De har også gjerne rett eller lett kurvet lest, noe som gjør skoen stivere. Dette vil også bidra til å begrense innoverbevegelsen.

Underpronasjon
Underpronasjon er relativt uvanlig, særlig hos kvinner. Men 3-5 % av oss har en slik fot. Den er ofte nokså stiv, har høy rist og høy fotbue. Hos noen er det bare hælen og tærne som er kontakt med underlaget, slik at belastningen (trykk=vekt/areal) på foten blir større enn normalt. Derfor trenger en løper som underpronerer mye støtdemping.  Det finnes ikke egne sko for underpronasjon, men det er viktig å unngå sko med overpronasjonsstøtte. Det er fordi en sko med oppbygning på innsiden vil skyve foten enda lenger ut, og øke feilbelastningen. Skoene bør dessuten være kurvet (svinge innover) i lesten, noe som ofte gjør skoen mer fleksibel. Den vil da kunne tilrettelegge for økt innoverbevegelse.

Hvilken betydning har dette?
Mange løpere opplever før eller siden ubehag eller direkte smerter relatert til løping. Som oftest skyldes dette en kombinasjon av flere faktorer, som for eksempel økt treningsmengde, mye løping på hardt underlag eller bruk av utslitte løpesko. Men også feil løpesko kan skape plager. Over- og underpronasjon disponerer for feilbelastning av ledd og muskulatur, og kan gjøre løperen mer utsatt for belastningsrelaterte smerter. Den skjeve belastningen i ankelen kan forplante seg oppover, slik at knær, hofter og rygg belastes forkjært. Valg av rett løpesko kan altså forebygge at smertene utvikler seg til skader og mer langvarige problemstillinger.

Hva har jeg?
Det finnes flere metoder for å kartlegge fotavvikling.  En enkel måte er å observere fotbuen din i speilet. En som overpronerer har ofte lav fotbue, mens en som underpronerer ofte har høy fotbue. Fotavtrykket henger også ofte sammen med pronasjonstype. Er hele foten nedi? Eller kanskje bare tær og hæl? Se illustrasjonene under:
   






Fotbue: Normalt danner indre rand av fotsålen en lett bue. Ved underpronasjon er fotbuen ofte høy, mens ved overpronasjon er den gjerne lav.

Det er imidlertid slik at det ikke finnes regler uten unntak. Noen som overpronerer har helt normal, eller kanskje til og med høy fotbue, og noen med lav fotbue kan underpronere. Da kommer denne metoden dessverre til kort! Dette skyldes at slike tester kun viser hvordan foten ser ut når den står stille, og ikke sier noe om hvordan den beveger seg. Testen vil heller ikke avsløre noe om andre forhold, som for eksempel knestilling, som kan påvirke pronasjon.

Som supplement kan en annen enkel metode brukes: Se på slitasjemønsteret på skoene dine. Er skoen jevnt slitt over det hele? Eller er den mer slitt på innsiden eller utsiden? Normalt er slitasjen størst ved utsiden av hælen, siden det er der de fleste setter foten i bakken. Ved underpronasjon er gjerne ytre rand av sålemønsteret mest slitt, mens ved overpronasjon er heller indre rand av sålen slitt ned. Se illustrasjonen under:

   


Slitasje, vist på en venstresko: Ved normalpronasjon er sålen jevnt slitt. Ved underpronasjon er den mer slitt på utsiden av skoen, mens ved overpronasjon er den mest slitt på innsiden.


Hos Oslo Sportslager undersøker vi pronasjon ved hjelp av test på tredemølle. Dette er den eneste måten som gjør det mulig å studere foten i bevegelse! Du må da løpe en liten stund på vår mølle, mens vi filmer steget ditt. Etterpå analyserer vi opptaket i sakte film, og plukker ut sko ut fra hvordan vi oppfatter løpssteget ditt. Vi kan selvfølgelig også bruke speilkasse eller en knebøytest, dersom du ikke ønsker å løpe på tredemøllen.

Du kan lese mer om valg av løpesko her

Her kan du se vårt utvalg av løpesko for normal- og underpronasjon til dame og herre
Her kan du se vårt utvalg av løpesko for overpronasjon til dame og herre

Kilder: www.runnersworld.com, www.choice.com.au, www.runningwarehouse.com, www.therunningshop.uk.com, www.wikipedia.com.

Tags:

Kommentarer

Navn  
Hva er to pluss tre? (Skriv med bokstaver)
Webside/Blogg
Kommentar  
Copyright © Oslo Sportslager AS
Webdesign og CMS: InCreo
Oslo Sportslager as | Torggata 20 0183 Oslo | Tlf 08400 | Fax 23326299 | Kontakt oss
Åpningstider: Man - Fre: 10 - 18 | Torsdag: 10 - 19 | Lørdag: 9 - 16