2. plass i Einarittet 2012

Publisert 28.05.2012 23:00:35 av Carl Fredrik Hagen
Kategorier: Sykkel
Søndag syklet jeg Einarittet på Toten. Et 40 km langt terrengritt på grus og fine flytstier. Var spent på hvordan kroppen ville fungere etter en bra mengdeuke og mange lange og gode sykkeløkter. Målet var å få en bra hardøkt. Siden jeg vant i fjor måtte jeg prøve å forsvare dette, men det skulle bli tøft med mange sterke ryttere på start.

En god treningsøkt ble det så absolutt! Før rittet hadde jeg fire dager med snitt på 4.5-5 timer trening daglig, så Einarittet skulle bli en test på om det var noe trøkk etter mye trening. Øktene hadde bestått av både sykkel, rulleski og løping.

Jeg vant på Eina i fjor, men i år var det et mye sterke felt med mange NC-ryttere på start. Tidligere i uken hadde Øivind Bjerkseth fra Asker CK og jeg "planlagt" å kjøre partempo mye av veien, men vi avslo dette siste kvelden.
Etter et par km med masterbil ble saueflokken av ryttere sluppet ut i det fri i det varme sommerværet. Anført av diesellokomotivet Geir Lien ble det høy fart inn på første gruspartiet som sakte, men sikkert, førte oss oppover i åsen. Beina kjentes greie ut og jeg lå bevisst litt fremme for å unngå uhell da vi skulle ned første bakke.

Det ble dannet en gruppe på rundt 10-12 ryttere etter en mil og farten var relativt høy. Bare grus. La meg litt bak i feltet en stund, men da vi nærmet oss første terrengparti kjørte jeg meg greit opp og var nr 3 inn på stien. Fin flytsti i motbakke! Hang lett med og hadde trøkk i beina da vi nærmet oss halvveis og mellomtid på Åstjern.

Etter Åstjern var det litt raskt sti og kjerrevei før vi tok fatt på en ganske bratt stigning på sti som gikk over på grus siste veien til løypens høyeste punkt. Jeg la meg i front og så bak meg at feltet hadde sprukket bra opp. På toppen fikk jeg en grei luke, men den var ikke stor nok til å holde unna for Lien og co nedover...;)

Vi var nå en gruppe på ca 6 mann. Først mye nedover på grus, så inn på nytt terrengparti. Litt knoting fra enkelte ryttere, men jeg var heldig og slapp unna, mye takket være de nye grip shifterne fra SRAM! Bråstopp, men fikk vridd kjedet ned på lilleskiven, og så vidt tråkket meg videre. Veldig presist og bra!

Da det gjenstod ca 1 mil kom Øivind opp på siden av meg i en grusbakke med endel grov pukk. Han dro på skikkelig og jeg tok bakhjulet hans. Her skulle avgjørelsen om de to første plassene falle! Han trøkket på det han hadde, det samme gjorde jeg. På toppen av bakken så vi oss bak: der var det ingen!:) Da var det bare å kjøre på. Et par terrengpartier gjenstod. Jeg fikk en liten luke på de nest siste partiet, men ikke nok til å holde unna. Inn i siste parti lå jeg på hjulet til Øivind, men ut av siste svingen ble det feil sporvalg ut av en gjørmesving og han fikk noen meter. Nå var det stort sett bare nedover igjen til mål. Jeg prøvde febrilsk å ta han igjen, men klarte det akkurat ikke. I mål var jeg 8 sek bak. Det ble 2. plass. Grattis til Øivind med sieren!

Dessverre er det få bilder tilgjenglige på nettet... Eneste er dette fra målstreken.

Totaltsett er jeg veldig fornøyd med rittet! Beina var bra, til tross for mye trening. Jeg føler jeg er i rute og skal prøve å ha litt overskudd til Vestmarkrittet på lørdag:)