2. plass i Norefjellmarsjen og 3. plass i Norefjelltrippelen 2011

Publisert 04.09.2011 13:15:40 av Carl Fredrik Hagen
Kategorier: Langrenn, Løpesko, Sykkel
Lørdag var det klart for siste del av N-3 Norefjelltrippelen, nemlig Norefjellmarsjen. Hele N-3-konseptet går ut på å kunne tilby det lille ekstra både med tanke på fysiske og tekniske utfordringer, og ikke minst rammen rundt arrangementene. Både rennet og rittet var kanonarrangementer, og jeg kan ikke si annet enn at også løpet var en fantastisk konkurranse.

Dro oppover til Norefjell lørdag morgen. Da vi ankom var det tett tåke, regn i luften og lav temperatur. Satte meg inn på hotellet og summet meg litt med studering av løypekart, høydeprofil og deltakerliste. Løypen var 24 km lang og hadde 1000 høydemeter. Underlaget var mye tung myr, steinete stier, fine høyfjellsstier og en del lyng. Blant deltakerne var hele Team Xtra Personell, Team NPro og Øystein Sylta. Faren min dro oppover i traseen en god stund før meg for å kunne sekundere og lange litt drikke oppe på fjellet.

Start- og målområdet. Foto: Magnus Östh, www.n-3.no

Under oppvarmingen kjentes ikke kroppen veldig pigg, kanskje ikke så rart etter jevnt med trening denne uken, men planen var å kjøre jevnt hardt ut fra start og presse kroppen hele veien. Det var jaktstart for de fire første sammenlagt i trippelen. Anders Aukland startet 12.00, og hadde et solid forsprang på Geir Ludvig Aasen Ouren. Jeg startet som tredjemann, 33.07 min bak Anders og 23 min bak Geir Ludvig.

Åpnet hardt, men kontrollert. Det var stort sett bare stigning oppover mot Steinmannen med innlagt spurtpris og klatrepris. Jeg fokuserte ikke så mye på disse, men ville heller ha et bra totalresultat. Oppe på første toppen etter 6,5 km fikk jeg første sekundering: -” Du er 45 sek foran Anders!”, ropte faren min samtidig som jeg fikk i meg en slurk dåven cola.

Fortsatte i bra driv mot Høgevarde, løypens og Norefjells høyeste punkt. Her var det først lettkuppert med slakt nedover og oppover, for så å gå stige kraftig et par ganger opp mot toppunktet. Det blåste kraftig og var rundt 2 grader i luften. På vei tilbake samme vei mot Steinmannen, i sterk motvind, møtte jeg på de andre deltakerne som startet i hovedfeltet kl. 13. Øystein Sylta var i tet foran Simen Østensen. Bak de kom sterke navn som Jerry Ahrlin, Kjetil Dammen, Børre Næss, Svein Tore Sinnes, Anders Høst og Stian R. Andresen.
Ved Steinmannen for andre gang fikk jeg ny sekundering. Da lå jeg 2 min foran Aukland, fikk jeg vite (i virkeligheten var jeg over 3 min foran). J  Nå var det for det meste nedover mot mål med unntak av to seige stigninger. Underlaget var ulendt med for det meste lyng, myr og mose. Ingen sti. Jeg hadde ingen sekundering på Geir Ludvig, så visste ikke hvordan jeg lå an i forhold til han.

Siste 5 km startet med utforpris ned øverste delen av alpinbakken. Midt i bakken så jeg plutselig en mann med caps, hvit supertrøye og sort tights foran meg. Der var Geir Ludvig. Han startet 23 min foran meg, og nå hadde jeg løpt han inn! Kom meg raskt forbi han, men han bet seg fast. Ned noen grusveier og inn i siste myrparti før innspurten. 500 meter før mål føltes det ut som han måtte slippe litt, kanskje 2-3 meter. Men jeg var full av syre og med elendig steg klarte jeg å falle. Kom meg raskt opp, men han fikk en liten luke og ble 6 sekunder foran meg. Han tok 2. plass i trippelen, jeg 3. plassen.

Ca 700 meter igjen og Aasen Ouren er tatt igjen med 23 minutter. Rett etter bildet ble tatt var jeg så tung og stiv i beina at jeg klarte å snuble i myra. Foto: Magnus Östh, www.n-3.no

Tiden ble 1.50.50. Ble 2. plass totalt, 3 min og 24 sek bak Øystein Sylta fra Vidar. Simen Østensen fra Team Xtra Personell tok 3. plassen 45 sek bak meg.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med løpet og trippelen. Kort oppsummering av N-3 Norefjelltrippelen 2011:

- Norefjellrennet startet bra, men ble en ekstremt tung affære. Lang løype, tunge sugne forhold og ekstrem løypeprofil. Et av de tyngste rennene jeg har gått. Totalt 73 km og x antall høydemeter. Klasseseier. Rapport: https://www.oslosportslager.no/blogg/norefjellrennet-2011-en-brutal-opplevelse-124.aspx

- Norefjellrittet var et av de beste rittene jeg syklet i år. Ekstremt bra løype med 1700 høydemeter fordelt på 70 km. Ble nr. 3 totalt og klasseseier M20-24. Rapport: https://www.oslosportslager.no/blogg/3-plass-i-norefjellrittet-150.aspx

- Norefjellmarsjen åpnet høstsesongen og var et skikkelig terrengløp for 02-snappere. Ingenting gratis. 24 km og 1000 høydemeter. Ble nr. 2 totalt og klasseseier M20-24.

Totalt i trippelen: 3. plass.

Pallen N-3 2011. Nr. 1 Aukland, Nr. 2 Aasen Ouren og nr. 3 Hagen. Foto: Magnus Östh, www.n-3.no

Resultatliste

GPS-logg med kart, høydekurve, fart osv. finner du her