3. plass i Norefjellrittet

Publisert 02.07.2011 20:52:43 av Carl Fredrik Hagen
Kategorier: Sykkel
Lørdag 2. juli var det klart for 2. del i Norefjelltrippelen, nemlig Norefjellrittet. Løypa går for å være en av de tøffeste maratonløypene i landet med over 1900 høydemeter fordelt på 70,2 km.

Starten gikk 09.00, så våknet 04.45 og kjørte ned til byen og plukket opp Askild fra teamet. Med oss hadde vi med faren min som var servicemann. Var fremme ved start ved Quality Hotell på Norefjell i halv åtte-tiden. Tok noen småjusteringer på sykkelen, hentet startnr og varmet opp i de første km-erne av traseen opp til Norefjellstua.

Dette var min debut i rittet og jeg var spent på løypen iom at jeg ikke hadde vært igjennom den på forhånd. Grovt skissert består første halvdel av netto nedover, mens siste halvdel er en lang motbakke med noen flater og kortere utforkjøringer.

Kom greit i gang fra start av og var med langt fremme opp til Norefjellstua der det for anledningen var spurtpris før nedoverkjøringen mot bygda startet. Det gjaldt å holde tunga rett i munnen nedover, for det var stadig vekk ”usynlige” dumper og løs pukk og grus i svingene. I bunn av bakken gikk vi inn i en mote hvor Manengen fikk en luke som han bare økte jevnt gjennom hele rittet. Bak han var vi en gruppe på 6-7 mann. Det var småstøting og luketetting de påfølgende 15 kilometerne. Terrenget varierte mellom sti, grus, traktorvei og stølsvei, krydret med elvekryssing og bratte utforkjøringer på lett sti. Etterhvert fikk Askild og Greg Saw en liten luke på oss andre.
Følte meg ikke 100 % pigg i beina de første 25 km-erne, men i det vi begynte på motbakken som inneholdt bakkepris til raskeste rytter opp, kviknet beina skikkelig til og jeg følte meg lett og fin. Dette var etter ca 28 km. Vi tok raskt igjen Askild, mens Greg hadde fått en større luke. Øivind Bjerkseth fra Hard Rocx og jeg var piggest opp bakkene og kjørte jevnt på oppover uten å brenne av for mye.

Videre var det et flott og variert terreng. Vi var 5 stk som kjørte mer eller mindre samlet før vi startet på et par av de bratteste kneikene i rittet. Her kjørte jeg på og fikk med meg Bjerkseth. På toppen hadde vi en bra luke og fortsatte å kjøre på. Vi lå da på 3. og 4. plass. Da det gjenstod ca 15 km kom vi inn på et fint flytsti-parti i motbakke. Her malte jeg på jevnt og fikk luke. Følte meg sterk og klarte å holde frekvensen oppe. Nå var det neste bare motbakke igjen, så bare kjørte på. Det var vondt, men jeg koste meg på en måte oppover, for jeg er glad i lange motbakker:)  Klarte å tyne ut lårene, og idet jeg kom inn på hovedveien opp til fjellet, da gjenstod det ca 8 km, fikk jeg øye på ryggen til Greg langt der fremme. Dette gav motivasjon og prøvde å komme nærmere han. Klarte det, men luka var dessverre litt for stor og avstanden ble 37 sek i mål. Kom inn til 3. plass, noe jeg er veldig fornøyd med, 2 min og 44 sek foran 4. mann. Tiden ble 2.56.32.

Arrangementet var utrolig bra! Pluss for bakevarer, cola og påsmurte müslirundstykker i mål, mens det etterpå var grilling med god mat. En knalldag på Norefjell! Løypa var også utrolig morsom og passer meg veldig bra med mange høydemeter og en knallhard avslutning. Jeg personlig mener det burde bli flere ritt som dette! Absolutt et ritt å anbefale!

Takk til servicemann for langing av drikke underveis!

Sykkelen var satt om med RaceKing 2.2 med slange bak og tubeless foran. Dette fungerte veldig bra.

Tror jeg nå ligger på 3. plass i N-3 bak Anders Aukland og Geir Ludvig Aasen Ouren. Gleder meg til et skikkelig terrengløp i september.

Andre teamresultater:
-          Askild: 9. plass på 3.09.06
-          Fredrik: 28. plass. Han fikk dessverre trøbbel tidlig og brukte også mye tid på å hjelpe andre ryttere med trøbbel. Gledelig var det at han tok utforprisen på stipartiet midtveis!

Nå ser jeg frem til NC Bukkerittet neste helg.

Sjekk ut min Garmin-fil

Resultater finner du her

Carl Fredrik
Tags:

Skrevet av Carl Fredrik, 08.07.2011 17:00:26
forts. Pass på å ikke kjør for hardt på rolige langturer. For mange halvharde økter i konkurranseperioder fører til mer nedbryting enn oppbygging. Kjør heller hardt når det skal kjøres hardt! Siste intervalløkten kjørte jeg onsdagen, intervall 5x3 min motbakke I4.

Skrevet av Carl Fredrik, 08.07.2011 16:58:52
forts. Under rittet drikker jeg som oftest saft med litt salt oppi, men får etterhvert cola/Red Bull blanding som jeg kjører mye på. Bruker også Gels og Barer fra HighFive. Disse fungerer veldig bra og anbefales!! Fåes i deleavd. Når det gjelder trening så har jeg ikke trappet noe særlig ned på treningen før rittene, men har ofte kuttet ned til en økt om dagen de to siste dagene før ritt. Trener endel timer, men varier mellom rulleski klassisk, rulleski skate, styrke, løping og sykkel. Pass på å

Skrevet av Carl Fredrik, 08.07.2011 16:53:54
Tar det med mat først: Spiser helt normal kost med endel grovt brød og kornblanding (havregryn og GodDag Frukt) til frokost, lunsj og kvelds. Middag består av mye rent kjøtt, pasta/ris (fullkorn) og salat/grønnsaker. Spiser egentlig helt normalt hele uken, men passer på å ikke gå så mye sulten de to siste dagene før. Drikker mye farris og til frokost tropisk juice + smoothie. Rittdagen spiser jeg korn og brød. Som pålegg bruker jeg mye cottage cheese med honning/syltetøy og kalkunfilet + ost. Un

Skrevet av olav, 08.07.2011 12:34:00
Hei igjen! Takk for gode tips! Har nå prøvd med 22 psi i terrenget og det var mye bedre enn de 32psi jeg har lagt på!, Jeg hadde cleats på ca dine mål og føler det er bra. Lurer på hvordan du lader opp/trener den siste uka til et så krevende ritt og hva du spiser/drikker på ritt dagen før og under rittet.?

Skrevet av Carl Fredrik, 04.07.2011 10:12:57
forts. av forrige innlegg. ......muskulaturen. Hvor du sette cleatsene går veldig mye på feeling. Du må kjenne etter hvor det føles mest naturlig og sette de der du føler tråkket blir best. Jeg bruker strl 42 i Diadora Xtrail 2 Carbon og har tuppen av cleatsen ca 8 cm fra tuppe på skoen. Lykke til videre med syklingen, og fyr løs hvis det er noen andre spørsmål!:)

Skrevet av Carl Fredrik , 04.07.2011 10:09:48
Hei Olav! 1. Jeg kjørte med ca 22 psi både foran og bak. Pumpen viste et sted mellom 22 og 23. Dette tror jeg vil fungere også for deg. 2. Jeg kjører i utgangspunktet også med guffe både foran og bak, men fikk en punktering for en liten stund siden på bakdekket og satte inn en slange etter dekkskift da det måtte gjøres litt fort;) Kommer nok til å kjøre tubeless bak snart igjen. 3. Det med cleats er veldig individuelt. Ryttere har forskjellige tråkk og ulike styrker og svakheter i muskulatu

Skrevet av olav, 03.07.2011 11:24:41
gratulerer med et flott ritt! Lurer på hvor mye luft du har i dekkene?, jeg veier 68 kg, jeg kjører samme oppsett dekk men guffe begge steder, hvorfor slange bak?, Ser at mange terreng ryttere setter cleats veldig langt bak på skoen, skal visstnok være for å få brukt sete og lår muskulatur, hva gjør du?