7. plass i Raumerrittet 2012 - Lars Petter

Publisert 11.06.2012 15:23:37 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
Værmessig så det lenge lyst ut for årets Raumerritt, men 45 min før start åpnet himmelen seg og regnet fossen ned. Det er ikke ofte jeg stiller på startstreken med lange armer og vest, men med dette været og 20 km på asfalt i starten var jeg glad for det i etterkant.

Tidligere synes jeg første asfaltpartiet på Raumerrittet har vært skikkelig ”cowboy” med mye ufin kjøring og flere stygge episoder. Jeg var derfor spent på hvordan det ville gå nå med 20 km rask asfalt i starten, men dette gikk overraskende greit. I tillegg til at feltet nå var litt roligere siden ”plasseringskampen” ikke var så stor, var nok også Geir Liens jevne tempo i front en av grunnene til at det gikk så greit. Jeg følte beina var bra og satt greit med (også uten å fryse:-). Inn mot Ås gård kom jeg meg godt frem i feltet og fikk en god posisjon inn i bakken. Innsnevringen på veien her var ingen god løsning da det ble trangt og sikkert noe stopp litt lenger bak i feltet. Jeg var veldig spent på hvordan bakken var og hvor hardt det ville bli kjørt her. Det skilte seg etter hvert ut en tetgruppe, men det ble kjørt relativt jevnt og jeg satt bedre med enn jeg hadde fryktet. Når vi begynte å nærme oss toppen var jeg superfornøyd med endelig å klare å sitte med første pulje i en såpass lang stigning! Men jeg hadde ikke før tenkt tanken før jeg så Manengen øke i tempoet i front og jeg måtte slippe noen meter – takk for det!! ;-) Etter en del jaging for å prøve å hente inn teten ble det dannet en stor gruppe 2 hvor det gikk litt i rykk og napp og det var ikke så mange som ville være med å kjøre.

Opp Gruvelia satt Repshus tempoet og over toppen var gruppa kraftig redusert. Kjøreviljen i gruppa var nå enda mindre enn tidligere så det ble til at jeg og evigunge Høydahl tok mye av drajobben. I det første terrengpartiet dro Rune og jeg i fra resten av gruppa og vi begynte å hente inn flere som hadde falt av teten. Det var utrolig sølete, men det var fult mulig å sykle store deler (selv med stiv gaffel). Ut på andre siden hadde vi tatt igjen Geir Lien som satt en voldsom fart på flatene. Rune, som hadde virket supersterk til nå, måtte dessverre slippe. Med tempohesten Geir sitt tempo hentet vi stadig inn ryttere og suste av gårde i søla. Øynene ble mer og mer gjengrodd av søle og sikten veldig dårlig. Men Geir hadde det tydeligvis verre enn meg for i utforkjøringene på grusen sleit han med å se hvo veien gikk og jeg seig i fra. Gjennom siste terrengparti var det mye folk og søle men også her var det greit å sykle det meste. Ut på andre siden fikk jeg følge med Vidar Mehl og vi kjørte sammen inn til mål. I den bratte kneika litt før mål fikk jeg luke og kunne kjøre inn til 7. plass.

På vei mot mål. Foto: Sykkelritt Fotografen.

Jeg må si jeg er godt fornøyd med dagen og resultatet. Beina var bra første halvdel og siste delen var beina kjempebra. Fra bunn av Gruvelia og inn hadde jeg mye å kjøre med og kunne trøkke på hele veien. Litt surt å måtte slippe tetgruppa på toppen av bakkene opp fra Ås gård, men vanligvis henger jeg ikke med i sånne bakker, så også her var nok beina veldig bra.

At avslutningen var bra viser også mellomtidene og jeg er veldig fornøyd med at jeg fra mellomtid på 59 km til mål har kjørt kun 19 sekunder saktere enn Manengen og 34 sekunder fortere enn Greg. Litt surt da og ikke ha hengt med tetgruppa hele veien opp bakken for å se hvordan det kunne gått da… Neste gang kanskje :-)

Jeg syklet på min Everest 8848 Twenty9 med stiv gaffel. Av dekk hadde jeg Maxxis Ikon 2.2 med ca 2 bar trykk. Jeg synes dette oppsettet fungerte veldig bra og er superfornøyd med kombinasjonen 29” og stiv gaffel.

Oslo Sportslagers egen Bjørn Ivar Ekeberg på vei mot mål. Han startet i pulje 1 og syklet inn på kjempesterke 2:44:42, noe som holdt til 13. plass totalt. Imponerende!!

Resultater.

Data fra rittet på Strava ligger her.