8. plass i Birkebeinerrittet

Publisert 30.08.2010 11:35:02 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
Så var nok et Birkebeinerritt unnagjort. Årets ritt ble mitt 13. ritt og det var også de verste forholdene så langt. Men ingen kan si at det dårlige været var overraskende da værmeldingene hadde vært konstant dårlige hele uken.

Fordelen med Birkebeinerrittet er at oppsettet på sykkelen er det samme uansett om det er strålende solskinn eller om det bøtter ned. Jeg er like overrasket over hvor mye folk styrer med dekkvalg før dette rittet. Er det ett ritt som dekkvalget er enkelt så er det nettopp dette rittet. Jeg hadde satt opp sykkelen med stiv gaffel og Raven 2.2 dekk (tubeless) noe som fungerte utmerket. Av klær hadde jeg langermet superundertøy trøye, sykkeltrøye, lange armer, skihansker, vindvest og kort bukse. Jeg synes lange bein eller løse knær er ubehagelig å sykle ritt i og har sjelden problemer med at jeg blir kald på beina. Under hjelmen hadde jeg en ”sykkelcaps” for å ta av for noe av sølespruten og av briller kjørte jeg med Oakley Jawbone med gule glass.

Startfeltet i eliteklassen i år var knallsterkt og håpet om en topp 10 plassering virket svært urealistisk der jeg stod på start bak regjerende verdensmester i maraton Alban Lakata. For ikke at jeg skulle bli for våt før start hadde jeg kun varmet opp med litt lett jogging, så det var behagelig at startfarten opp asfalten var relativt rolig. Jeg har tidligere år hatt problemer med å henge med teten opp til Skramstad, men i år gikk det greit og jeg satt relativt greit med i tet når vi tippet ned på Djuposet. Inn i skogspartiet var jeg i tet og her var det bare å ta beina fatt. Arrangøren har gjort en veldig god jobb med å utbedre traseen her så etter første brattbakken var det mulig å sykle store deler av terrengpartiet. Her ble det kjørt hardt i tet og jeg klarte ikke å følge. Ut på grusen var det nok ca 20 sekunder opp til tet, men etter å ha prøvd å kjøre meg opp på partiet mot Bringbu måtte jeg resignere og slippe meg ned i gruppe 2. Her var det flere sterke ryttere som kjørte bra, og jeg følte meg ganske så dårlig og hadde mer enn nok med å henge bak en stund. I denne gruppa lå også svoger og lagkammerat Jarle Wermskog.

I utforkjøringene ned mot Kvarstad var det skikkelig kaldt, men når stigningene startet føltes beina overraskende bra ut. Opp Rosinbakkene økte Geir Lien tempoet og gruppa ble redusert til 5-6 mann. Igjen var beina bra oppover og jeg følte jeg satt ganske greit med. Lien er et råskinn, og opp mot Storåsen gikk det fort og plukket vi stadig ryttere som hadde falt av teten og vi holdt jevnt en avstand på 2-2,5 minutter frem til tet. Ned mot Sjøseterveien var jeg uoppmerksom og ble liggende bakerst i gruppa og fikk ikke med meg at Martin Haugo og Lars-Ove Thoresen fikk luke. Heldigvis var jeg sammen med Lien som satt opp et fryktelig tempo bortover asfalten og tettet nesten luka. Ut mot Lillehammer var det bare å kline til å håpe at det lille som var igjen av bremser holdt helt inn. Ned ballettbakken gikk det i snaue 80 km/t, og med fraværende bakbrems måtte jeg skrense ut bakhjulet for å få ned farten nok til å klare svingen i bunn. Siste avgjørende svingen på gresset var såpeglatt og både Thoresen og jeg gikk ned for telling. Vegard Fredheim fra Lillehammer fikk girtrøbbel så jeg tok beina fatt og løp forbi og kunne spurte inn mot mål. Jeg trodde da fortsatt at det var så mange foran at vi spurtet om en 15-20. plass, så overraskelsen var stor når jeg ble annonsert inn på en 8. plass på tiden 2.59.33 (3. plass i M30).

På jakt etter tørt og varmt tøy etter målgang. FOTO LARS-PETTER ENGESMO/DRAMMENS TIDENDE.

Jeg er kjempefornøyd med resultatet! For min del hadde jeg kledd meg helt riktig og utstyret fungerte veldig bra! Neste år må jeg prøve å være litt bedre med ut av skogen slik at jeg kommer med teten. Hadde vært veldig moro å vært med å kjempe om topplasseringene et år!

Svoger Jarle visste at kulda på fjellet kunne bli et problem og hadde kledd seg godt. Men med hans lave fettprosent tok været knekken på han midt oppå fjellet og han måtte dessverre stå av på Storåsen. Veldig synd når han satt så godt med i gruppa som endte med å kjøre om topp 10 plasseringer.

Trude på vei mot mål.

Min kone, Trude Wermskog Stormo, syklet i k-elite på morgenen. Hun satt godt med opp mot Skramstad men etter skogen ble hun kjørende mye alene. Etter en kald tur over fjellet kom hun inn på tiden 3.59.05, noe som holdt til 10. plass i klassen og 30. plass i k-elite.

Fornøyd etter målgang med vinneren Hannes Genze i bakgrunnen.  FOTO LARS-PETTER ENGESMO/DRAMMENS TIDENDE.

Artikkel på dt.no her.

Lars Petter

Tags:

Skrevet av Lars Petter, 24.11.2010 08:23:00
Fortsetter her: ....., prøve å holde en relativt høy tråkkfrekvens, kanskje prøve å ta ekstra magnesium, god oppvarming, osv. Lykke til med vintertreningen!

Skrevet av Lars Petter, 24.11.2010 08:21:50
Hei Tom! Jeg har cleatsen ca midt undet tåballen. Kramper kan komme av mange forskjellige ting så det er vanskelig å komme med noe svar om det er plasseringen av cleatsen som gjør at du sliter med kramper. De gangene jeg får kramper merker jeg at det er de gangene jeg ikke har vært flink nok til å drikke og få i meg næring tidlig i konkurransen. Ting som kan være lurt å tenke på er å drikker nok væske før og underveis i ritt, prøve å få et godt rundt tråkk og ikke få et spisst tråkk, prøve å

Skrevet av Tom, 23.11.2010 19:27:24
Har du cleatsen langt på mtb skoa? Har vært veldig plaget av kramper i leggene under ritt i år og ble anbefalt å få cleatsen langt bak på skoa, turte ikke å prøve rett før Birken, men har testet i høst og blitt positivt overrasket(bruker str 42)

Skrevet av Lars Petter, 14.09.2010 15:37:12
(fortsetter her) Som du kan lese her på bloggen pleier kona og jeg å ta et par sykkelferier i løpet av året. I år ble det 2 uker på Mallorca i påsken og 3 uker med sykkel på Kreta og i Italia i sommer. Her blir det automatisk flere timer trening per uke enn normalt, men vi prøver å kjøre mye intervaller også her. Turene legges opp for å få fine opplevelser, og så legges det inn intervaller der det passer. Moro å høre at du har fremgang med lignende opplegg! Lykke til videre og nyt høsten:)

Skrevet av Lars Petter, 14.09.2010 15:35:54
Heisann Trond! Ja, jeg kjører fortsatt et opplegg med mye intervaller. Dette er både fordi jeg synes det fungerer veldig godt og gir resultater, samt at jeg synes intervaller og hard trening er utrolig gøy! I treningsperioder prøver jeg å få minimum 4 intervalløkter i uka (ca 120 min total "tid på terskel"). I perioder med konkurranser kan det være vanskeligere å få til like mange harde økter, men jeg prøver da å få inn 2-3 økter med intervaller + konkurranse i helgen. (fortsettelse følger)

Skrevet av trond, 13.09.2010 21:29:52
Hei Lars petter! imponerende kjørt, leste om treninga di hekta på intervall på treningsmagasinet for ett år siden?, trener du fortsatt lik mye intervall? Har prøvd å trene mer intervall selv, da jeg synes opplegget ditt virket spennende, etter litt prøving å feiling har jeg hatt fin fremgang.

Skrevet av Lars Petter, 01.09.2010 16:26:11
Hei Sven Ove! Jeg kjørte 2.5 bar (ca 35 psi).

Skrevet av Sven Ove Hoel, 01.09.2010 15:52:20
hei Lars Petter. hvilket lufttrykk kjørte du med på Birken?