8. plass NM terreng maraton 2012

Publisert 30.07.2012 20:45:48 av Carl Fredrik Hagen
Kategorier: Sykkel
Lørdag deltok jeg i mitt andre NM maraton terreng, som i år ble arrangert i Birkeland i Aust-Agder i traseen til rittet "Å i Heiane". Alt lå til rette for en strålende sykkeldag med tøff løype, sol, +20 grader og overskudd i kroppen.

Dro nedover til Sørlandet onsdag ettermiddag i strålende solskinn. Torsdag, fredag og lørdag brukte jeg til å sykle gjennom løypen og finne godfølelsen. Beina ble bedre og bedre for hver dag, mye takket være knallbra massasje fra team-kompis og fysioterapaut Jarle ved Helse+ i Drammen.

Årets NM-løype var 89 km og inneholdt mye sti og kjerrevei. Lite asfalt i dette rittet. Det var knallhardt og skilte mye. Hele Norgeseliten var samlet, så nivået var utrolig bra!
Ut fra start hang jeg godt med. Kjørte så billig som mulig. Inn i første bakken kjørte gutta i front hardt. Jeg  var med i en slags pulje to rett bak, men vi kjørte oss opp i teten ganske raskt. Inn på de første terrengpartiene ble det strekk, men  ble raskt samlet utpå grusen igjen. Dessverre var jeg litt passiv i inngangen til terrengpartiet med den beryktede myra... Havnet bak ryttere jeg kjører fortere enn i terrenget og da blir det både vanskelig å komme forbi og luke til de foran. Hadde kontakt ved utgangen av myra, men det ble vanskelig å kjøre inn de 5 første i front. Repshus og jeg kjørte det vi hadde for å ta inn, men klarte det ikke.

Fra starten. Mange sterke ryttere!

Etter et lengre transportstrekke på grus kom vi inn på et nytt tungt og teknisk parti. Jeg kjørte jevnt hardt. Beina var bra og sykkelen fungerte utmerket. Passerte etterhvert Bjørnstad med kjedebrudd. Repshus begynte å få det tungt og da Lars Ove Thoresen kom opp til oss kjørte vi sammen. Fant en god flyt og etter litt tok vi igjen Jo Nordskar med punktering. Han kom raskt opp i ryggen vår igjen og kjørte litt sammen oss. Inn i siste terrengparti på første runde begynte jeg å merke at setet gikk frem og tilbake. Dette var selvfølgelig ikke gunstig. Ble veldig redd for at det skulle falle av, så tok det veldig pent i de steinete partiene. Nordskar og Thoresen fikk en luke. Ut på grusen hadde Jo punktert igjen og da lå jeg på en 4 plass. Setet hadde løsnet helt og begynte også å bevege seg opp og ned. Prøvde å stå mest mulig.

Jagende inn mot runding med løst sete og Thoresen og Høydahl i det fjerne.

Inn mot runding satt heldigvis setet på ennå. Jeg hadde nå nesten tatt igjen Lars Ove, som igjen hadde tatt igjen Høydahl på tredje. Dessverre fikk jeg ikke syklet med de, da jeg måtte stoppe opp i 1 1/2 min inne i service-sonen ved runding for å fikse setet. Vi fikk festet det, og da var det bare å tråkke på videre i den siste sløyfen på drøye 3 mil. Sterk motvind på de flate strekkene gjorde opphentingen utrolig tung og inn i en lang grusbakke hadde beina fått nok. Jeg hadde mistet mye av trøkket og prøvde å få i meg både drikke og High5-gels. Dette hjalp litt, men ble tatt igjen av et par stk. Teknisk og fin kjøring på sti og noen morsomme utforkjøringen, før jeg tok fatt på den utrolig tunge løpebakken. Den sugde krefter, men det var faktisk digg å sette seg på sykkelen etterpå:)

De siste 2 km kom krapene for alvor! Begge lårene og leggene. Utrolig vondt! Men jeg bet tenna sammen og gav bare mer gass jo vondere det gjorde. Kom i mål på en respektabel 8. plass og tiden 3.42. Tatt i betraktning at setet løsnet og jeg mistet gutta som kjempet om 3. plass er jeg fornøyd med plasseringen i det meget sterke feltet!! Gratulerer så mye til Lars Ragnar som tok trøya for 3.gang på rad! Og til Borghild som vant blant damene:)

Sliten ryttet etter 89 harde km i tungt terreng.

Syklet på Everest 8848 Twenty9 med Ikon dekk. Kjørte for første gang på nytt hulsett; American Classic Race Gold 29''. Et utrolig bra hjulsett på 1345 gram. Kjørte tube-less med Ikon-dekkene. Fungerte utmerket:)

Må til slutt takket støtteapparatet for knallbra jobb!! Uten dere hadde ikke jeg kommet til mål.

Søttetapparat og rytter etter NM. Takk!:)

Resultater finner du her

Strava-fil finner du her

Grenseritet venter på lørdag. Det blir bra! Gleder meg:)