Tidligere toppsyklist og landslagmekaniker Harald Kristiansen har vært tilknyttet Oslo Sportslager i mange år og har vært en stor inspirasjons for meg når det kommer til landeveisykling. Da den første Den Store Styrkeprøven (DSSP) gikk av stabelen i 1967 stilte Harald til start med store ambisjoner. Da Harald og tetfeltet kom nedover Gudbrandsdalen hadde ikke matstasjonene kommet opp og gutta måtte banke på private hus for å be om brødskalker og lusekofte. Tidene har forandret seg.
Heldigvis for oss unggutta har utstyr utviklingen vært formidabel. Nå sykler vi på sykkeler ned i 7 kilo, utviklet i lette materialer som
karbon, titan og aluminium, samt et spekter av forskjellige
hjultyper i samme materialer.
Selv har jeg syklet på
Eddy Merckx LXM, Eddy Merckx Premium og
Cervélo S2. Jeg er en tung rytter og Eddy Merckx LXM var for min del et godt steg inn i landeveisykling, med en solid karbonramme og godt Campagnolo utstyr. Før DSSP kjøpte jeg en Eddy Merckx Premium for å få meg en enda stivere ramme og god kjøre komfort. Premium leverte og jeg var kjempefornøyd. Denne sesongen har jeg litt skarpere ambisjoner og ønsker å sykle på 18timer. Ut i fra dette gikk jeg til innkjøp av en Cervélo S2 som jeg føler er stivere og samtidig langt mer racing enn foregående sykler.
For min del passet det godt å melde meg inn i en sykkelklubb og sykle på lag. Her finner du ofte stor kompetanse og mye entusiasme, noe som gjør hele turen fra Trondheim til Oslo langt lettere, samt at treninger er organiserte og lette å følge opp. I forkant av sist års Den Store Styrkeprøven (DSSP) trente jeg med sykkellaget et par måneder var godt forbredt før DSSP. Ambisjonene var da 19timer fra Trondheim til Oslo. Med svært godt samarbeid og gutter som ga alt for laget kjørte vi inn til en solid 17.57timer, en prestasjon laget var godt fornøyd med.
I god tid i forkant av DSSP forsøkte jeg å sette opp en ernæringsplan på hva jeg skulle spise på vei sørover. Dette for å få et variert kosthold, men også ha alt tilrettelagt når man begynner å bli trådstyrt. Ernæring er noe av det viktigste. -det hjelper ikke med en Ferrari uten bensin. Som et forbyggende tiltak for ikke å gi kroppen sukkersjokk og slite med mavekramper satset jeg på vanlig fullkornbrød med leverpostei og saltpølse som mange andre gjør i lange turritt. Samtidig hadde jeg også en solid lager av
Maxim Energibarer og Maxim Gel i forskjellige smaker samt rikelig med
Ringer Drink+ som er en velkjent saltvann/mineraloppløsning brukt bla. av Norske langrennseliten for å unngå dehydrering og kramper. For å stabilisere magen under denne lange og tunge påkjenningen drakk jeg med jevne mellomrom sjokolademelk. Men man skal ikke undervurdere vann, en jevn tilgang til vann hele veien.
Når det gjelder bekledning skal det godt la seg gjøre å sykle DSSP uten å bli våt. Her er det viktig å være smart å tenke multifunksjon på alt du tar med. Ha tilgang til en
regnjakke, gjerne en som tar liten plass og lett kan medbringes hele veien. Personlig anbefaler jeg en
vindvest, samt
løse ben og løse armer. Ikke glem gode
sykkelbriller, gjerne med et lyst glass. Det kan bli tøft med vind på øynene i 540km. Skoovertrekk som
Pearl Izumi Cyclone er også smart å ta på fra start av. Selv om det ikke regner vil skoovertrekkene eliminere trekk på føttene. Når det gjelder sykkelhanske bør man finne noen som er vindtette og sitter godt på hånden,
Pearl Izumi Cyclone Glove har jeg syklet med i over 10.000km uten at hanskene bærer tydelige preg av slitasje. Under sykkeltrøyen brukte jeg Brynje Super Thermo med stor suksess.
Brynje Super Thermo puster svært godt samtidig som trøyen isolerer meget godt.
Vær bevisst på dine handlinger hele veien, kjør forsiktig og innta næring med jevne mellomrom.
Når det gjelder teknisk utstyr og rep. sett kjører jeg nok lettere enn de fleste. Men med gode forberedelser i forkant er dette ingen problem. Som et eksempel medbringer jeg på kropp en
co2 patron m/overgang, en slange og et
lite multitool. Som tidligere nevnt betyr forberedelsene alt! I dette legger jeg å ha en tipptopp sykkel, kunnskap om sykkelen og kunne skifte dekk raskt uten dekkspaker. For vår del hadde vi en teknisk følgebil, som er en av de store fordelene med å sykle på lag.
Har du andre erfaringer setter vi veldig pris på om du legger igjen en kommentar. -takk!
Ha en riktig god tur!
Lars Christian Sjue
Tags:
sykkel,
dssp,
landevei