Den Store Styrkeprøven 2009 - Referat

Publisert 29.06.2009 13:08:34 av Lars Christian Sjue
Kategorier: Klær, Sykkel
Å forbrede seg foran et ritt er viktig, å forbrede seg godt foran ritt kommer av erfaring og mye trening.

DSSP RACER

Sykle på lag

Som nevnt tidligere i mitt blogginnlegg legger jeg mye fokus på godt utstyr, riktig næring og et samkjørt lag.
Da jeg har vært så heldig å få være lagleder sammen med den svært rutinerte Per Christian Dæhlin på Rye18 er det naturlig at alle har kjørt mange mil og er godt samkjørte i forkant av DSSP. Fordelene med å ha en strukturert og organisert oppkjøring er den gode dynamikken i laget, man får gode tips og lærer alle å kjenne samtidig som de fleste oppdager nye sider ved seg selv. Under oppkjøringen ble matplaner og utstyr testet. Her fant alle sine egne løsninger, men hovedsakelig blir det spist mye brød, litt enegibarer og godt med salttabletter. Dette fikk alle erfare viktigheten av i ritt som Randfjorden Rundt og Mjøsa Rundt.

Prestasjoner, næring og utstyr

Prestajonsmessig kjørte vi 30min raskere enn hva vi hadde som målsetting. Denne målsettingen kunne fort blitt knust i en velt vi hadde før Oppdal, samt  et tøft kjør i Drivdalen og over fjellet. Disse tre faktorene hadde stor betydning for resultatet men, alle jobber hard for laget selv om de var dyktig slitne.
Laget hentet seg godt inn igjen med gode værforhold nedover Gudbrandsdalen og inn mot Oslo. På Minnesund ble laget satt sammen til en rulle med friske karer som dro laget inn til Oslo, med små justeringer underveis. Jobben som ble gjort underveis av alle mann var i en klasse for seg selv og jeg er stolt over mannskapet på Rye18.

Med tanke på at en gjennomsnittlig kropp har kun evnen til å ta opp et begrenset antall kalorier hver time er det viktig å få i seg riktige karbohydrater og lære kroppen til å forbrenne fett under trening. Dette kan gjøres ved rolige langturer og et jevnt inntak av karbohydrater med høyt næringsinnhold. Selv endte jeg med å drikke en kjent drikk fra langrennsmiljøet hvor man koker opp bygg-gryn, siler av avkoket og drikker dette. Jeg lager min egen vri på heksedrikken og blander i Maxim og Ringer Drink + for å få inn en mengde mineraler i tillegg til karbohydratene og stivelsen i bygg gryn avkoket. Utover dette spiste jeg mat med mye næring i starten for å legge et godt grunnlag for de siste timene. Her spiste jeg fullkornbrød med røkt laks og spekeskinke. Mot slutten satset jeg på flytende næring som protein måltidserstatter med ekstra havre og kli. Hele veien ble det holdt fokus på saltinntaket og jeg spiste ca en tablett hver annen time.

Når det gjelder utstyret vil jeg gjerne få takke Christopher Sandbrekke på verkstedet til Oslo Sportslager for fantastisk hjelp. Sykkelen fungerte helt optimalt hele veien uten noen form tekniske problemer.
Det er ikke lett å avgjøre hva slags klær man skal ha på seg de neste 20 timene da man kan forvente motvind, 4 grader og kraftig regn. Av bekledning valgte jeg Brynje Super Thermo innerst, sykkeltrøye og vindvest, samt løse ermer og lange hansker på overkroppen. På underkroppen valgte jeg først og fremst mye sink-salve, sykkelshorts med seler, løse knær og skoovertrekk. Regnjakken hadde jeg rullet inn og festet i Camelbak'en på ryggen. Dette viste seg å fungere greit. Jeg skulle tatt på regnjakke tidligere, og oppfordret resten av laget til å ta på regntøy. Velten før Oppdal oppsto da rytterne ble nedkjølte og mistet fokus.
Fra Oppdal og inn til Oslo hadde vi stort sett opphold og medvind hele veien. Gutta fikk hentet seg inn igjen og gjorde en formidabel jobb hele resten av turen!

Oppsummering

Kjør rolig i bakker, hold igjen fra start. Følg på hjulet til han foran og kjør jevnt. Alle kreftene du sløser med til Dombås er krefter du gjerne skulle hatt fra Minnesund og inn. Lag deg en plan på trening og mat i god tid i forkant og følg den. Når du mister matlysten må du "tvangsfôre" deg selv. Ta gjerne en gel for å komme litt på høyden, når du føler deg freshere begynner du å spiser godt igjen. Regnjakke er et "must", så ta den med underveis. Det skal godt la seg gjøre å sykle DSSP uten regn. Bruk ettersittende windstopper materialer, de holder trekken borte og tørker fort.

Anbefalt utstyr

Dette er utstyr jeg brukte under DSSP. Utstyret har jeg syklet med i to sesonger over 10.000km og kan trygt anbefale det!

Cervelo S2 racersykkel  Pearl Izumi PRO bib sykkelshorts  MAXIM sportsdrikk  GIRO Atmos sykkelhjelm  Specialized S-Works sykkelsko Camelbak Classic
 Cervelo S2  P.R.O bib shorts   Maxim ernæring  Atmos hjelm  S-Works sko  Camelbak Classic