Dobbeltseier i Gråtassen Triathlon

Publisert 05.08.2013 08:00:00 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
Lørdag stilte Jarle og jeg til start i Gråtassen Triathlon i Kodal som består av 300 m svømming, 24 km terrengsykling og 5 km terrengløping. Selv om dette er en typisk lavterskelkonkurranse for massene, var arrangementet helt på høyde med de mest seriøse og store arrangementene i Norge. Det er helt rått at det stiller ca 700 til start og arrangøren klarer å tiltrekke seg mosjonister, aktive utøvere fra flere forskjellige idretter og det lokale næringslivet på en måte som få andre får til.  


Svømmingen på 300 meter, som foregikk i Åsrumvannet, var ut til en badebrygge og tilbake. Kanskje litt kort sammenlignet med de andre øvelsene, men mer enn nok til å skape litt strekk i feltet og gi de bedre svømmerne en fordel. For min del gikk det veldig greit og ut av vannet var jeg vel nr. 4 eller 5, og etter skifte til sykkel var jeg nr. 2 ut på veien. Jarle har ikke svømt så mye tidligere, men fått øvd litt de siste ukene og følt at det har gått bedre. Men ut fra start var det tett med folk og mye armer og bein, så etter å ha blitt "overkjørt" med påfølgende tid under vann, mye vann i feil rør, brekninger og hoste gikk den innøvde crawlen heller dårlig og han tapte en del tid på svømmingen.
 

 
Syklingen var en blanding av asfalt, grus og to partier på sti. Jeg tok igjen førstemann etter en snau kilometer og støtet direkte for å komme alene i tet. Det var lov å «drafte» (ligge på hjul) så jeg ønsket ikke å få noen på bakhjulet. Jeg kjørte kontrollert første delen, men ble litt stresset av at var en større gruppe som jaget 30-40 sekunder bak. Gjennom det første tekniske partiet dro jeg på litt ekstra og etter dette så jeg ingen bak lenger. Jeg kunne da kjøre mitt eget tempo og følte jeg hadde bra trøkk hele veien. Men det blir litt ensomt og kjedelig å ligge sånn alene og banke, så det var godt syklingen ikke var lenger enn 24 km.
Jarle, som hadde tapt snaue to minutter til meg på svømmingen, kjørte det han kunne ut på syklingen raste og fremover i feltet. Inn til T2 var han på andreplass sammen med en annen.

 
 
Løpingen på 5 km gikk på skogsstier med en relativt tøff stigning midtveis. Det var moro å bli heiet/trommet frem av et trommekorps som plutselig dukket opp midt ute i skogen på løypas høyeste punkt! Løpingen gikk bra og jeg kunne løpe kontrollert inn til seier. Ekstra moro at Jarle leverte en sterk løpeetappe og sikret dobbeltseier til laget og familien:-)

 

Etter målgang var det god stemning med mye folk, matservering og premieutdeling med knallfine premier. Er ikke ofte man får så artige premier og motorsaga fra Stihl var midt i blinken! :-)

 

Hvis det passer kommer jeg gjerne tilbake til dette arrangementet i fremtiden og det kan anbefales på det sterkeste til alle!!
 
Gråtassen Triathlon sin hjemmeside finner du her.

Lars Petter

Tags: triathlon, svømming, løping

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Lars Petter, 12.08.2013 13:23:37
En fin kontroll på at intensiteten ikke er for hard er at du skal komme like langt på siste draget som på det første (du må da ofte kjøre det første roligere enn du tror). For å ha 100% kontroll på intensiteten på sykkel bør man gjøre dette med en wattmåler.

Skrevet av Lars Petter, 12.08.2013 13:23:12
Hvis dragene på sykkel kjøres for hardt (over terskel) blir restitusjonstiden lang og det blir for hardt å gjennomføre mange intervalløkter i uka. På sykkel bør de fleste intervalløktene ligge på terskel eller litt under (sone I3). På sykkel ute liker jeg litt lengre dragtid på 7 til 10 min i motbakke. F.eks. 4x7 min eller 3 eller 4 x10 min. 5x5 min er også en fin økt. Jeg kjører også en del flate/kuperte drag på 10 til 15 min.

Skrevet av even, 11.08.2013 21:40:08
Takk for gode tips, skal teste ut! Bare en ting; du sier at intervallene på sykkel ikke må være for harde, hvorfor det? og hvor hardt hvis en tenker soner og gjerne forslag til sykkel intervaller he he

Skrevet av Lars Petter, 09.08.2013 10:22:47
Men får jeg lengre avbrekk i treningen pga sykdom slår dette ofte ut i at formen blir mer varierende i en periode før den blir stabilisert igjen. Hvis du opplever at du blir sliten og ofte syk etter 4/5 uker, kan det nok være du kjører en del av øktene for hardt eller at totalbelastningen blir for stor (inkl. jobb og familie). Du kan jo da prøve et opplegg hvor du periodiserer med tre uker med mye intervaller og så en roligere uke. Lykke til!

Skrevet av Lars Petter, 09.08.2013 10:22:26
Noe av nøkkelen er nok også å trene variert hele året slik at ikke belastningen på en muskelgruppe blir for stor. Jeg er veldig sjeldent syk, men nå skal det sies at jeg ikke har barn og unngår nok derfor en del sykdom:) Hva gjelder formtopping har jeg aldri helt klart å knekke den koden. Jeg synes det er sikrere å holde en jevnt god form hele tiden uten de store variasjonene opp og ned.

Skrevet av Lars Petter, 09.08.2013 10:21:55
Hei Even! Jeg har hvertfall funnet et treningsopplegg med mye intervaller som har fungert godt for meg i mange år og som jeg synes er enkelt og moro å gjennomføre. Med såpass mye intervaller er det veldig viktig å lytte til kroppen slik at en ikke kjører seg helt i senk og har et visst overskudd til hver økt. Det er også viktig å ha god kontroll på intensiteten slik at ikke intervallene blir for harde (dette gjelder særlig sykkel).

Skrevet av Even, 09.08.2013 08:30:15
Gratulerer med dobbeltseier! Du/dere i oslosportslager må gjøre mye riktig i treningen, ser jo at Dere enten vinner eller hvertfall er i toppen på forskjellige idretter. Leste en artikkel om deg i bladet Kondis, du trener MYE intervall altså. Jeg lurer på åssen du klarer å unngå å bli overttrent, syk, tidlig formtopp osv. Jeg er i tidsklemma selv med jobb og familie og prøver å trene intervall, liker det veldig bra, men føler at jeg etter 4/5 uker ofte kan bli småsyk ,, sliten i kroppen/muskulat

Skrevet av Even, 09.08.2013 08:25:06
Gratulerer med dobbeltseier! Du/dere i oslosportslager må gjøre mye riktig i treningen, ser jo at Dere enten vinner eller hvertfall er i toppen på forskjellige idretter. Leste en artikkel om deg i bladet Kondis, du trener MYE intervall altså. Jeg lurer på åssen du klarer å unngå å bli overttrent, syk, tidlig formtopp osv. Jeg er i tidsklemma selv med jobb og familie og prøver å trene intervall, liker det veldig bra, men føler at jeg etter 4/5 uker ofte kan bli småsyk ,, sliten i kroppen/muskulat