Farrisrunden - en tung dag

Publisert 21.06.2012 09:26:15 av Ole Jakob Nes
Kategorier: Sykkel
Lørdag var det igjen klart for Farrisrunden, og denne gang ble det en tung dag både for ryttere og arrangør. Et voldsomt regnvær både natta før og i starten av rittet gjorde at det ble et skikkelig sug på grusveiene i tillegg til særdeles våte og sølete terrengpartier.





Selv merket jeg allerede i bakkene etter at vi tok av asfalten etter 5 km at dette kom til å bli en tung dag. Planene var å sitte langt framme for å være med inn i første terrengparti, der gruppene av erfaring ”setter seg”. Planen og viljen var det ingenting i veien med, det var det imidlertid med beina. De tre første, og forholdsvis korte og enkle, terrengpartiene ble kjørt i kø, og ved passering Skjærsjø etter ca 20 km var jeg plassert i gruppe 3, ca 40 sekunder bak gruppe to. 40 sekunder før der igjen lå Lars Ragnar Mannegen alene i tet.
Videre er det ca 10 km på asfalt, og gruppa vår jobbet bra sammen inn mot det lange motbakkepartiet fram til halvveis i rittet. I det bakkene starter er det bare å finne sin egen fart, en fart som er langt lavere enn resten av gruppa. Og slik gikk resten av rittet, alene gjennom terreng og gruspartier. Det kom opp en kvartett da vi passerte Kjose, jeg satt med denne noen kilometer til den sprakk opp i det siste lange terrengpartiet før mål.
Om det var for dårlig trening eller sykdom uka før rittet som gjorde at kroppen ikke fungerte på lørdag vet jeg ikke, men jeg håper og tror at det var det siste. Selv om ikke antall trente timer har vært kjempehøyt, har intensiteten og ”treningsformen” vært god. Jeg burde nok også kjørt et par ritt på forhånd for å kjenne litt på rittfarta som settes.
Nå er det bare å håpe at jeg ikke vrakes i rulla som starter på Lillehammer lørdag morgen, og at Farrisrunden og Lillehammer-Oslo er gode oppkjøringer til flere ritt utover sommeren.
 
Dessverre var det i Farrisrunden i år en forferdelig ulykke, med verst tenkelig utfall. En rytter døde etter et fall på asfaltstrekket etter en snau times kjøring. Selv om arrangørene i ettertid har fått gode tilbakemeldinger for sine sikkerhetstiltak, vil dette selvsagt bli vurdert også for framtiden.
Dette viser også at det alltid vil være en viss risiko forbundet med idretten vår, og at alle i tillegg til å kjøre hardt også må kjøre sikkert.
 
Ole Jakob
Tags:

Kommentarer

  •  


  •