Fottur i Rondane!

Publisert 08.06.2011 12:17:22 av Judith
Kategorier: Fjell
Fottursesongen har startet!

Vel...den har vell strengt tatt begynt for lenge siden, i marka, men på fjellet var det nok sesongstart for mange denne helgen.

Vi hadde bestemt oss for at vi skulle ta en tur på fjellet denne gangen, og gjerne innom en topp eller to. Etter å ha gjort litt research om hvor det kunne være såpass snøfritt at man kunne dra på en høy topp, falt valget på Rondane. Jeg kan med en gang bekrefte at man kan nå hvertfall Høgronden til fots.

Vi hadde ordnet oss fri, slik at vi kunne være på tur fra onsdag kveld til søndag. Dette ga oss fire dager til rådighet. Vi plukket  ut denne ruten: Spranget (parkering) - Rondvassbu - Dørålseter - Høgronden - Bjørnhollia - Spranget.

Vi startet ekstremt rolig med å tusle inn til Rondvassbu. Her skulle vi spise litt mat, men det var så trivlig der, at vi slo opp teltet. Vi gikk en liten tur bort til Jutulhugget, ca 500m sør for hytta. Dette er ett feiende flott juv, som er verdt en titt.

Rondvassbu

Dagen etter startet vi på den 5-6 timers lange vandringen mot Dørålseter. Dette var en ganske rolig og fin etappe. Her fikk vi god utsikt over  mange av toppene i nærheten, og Rondvatnet. Senere på sommeren åpnes det også for båttransport på Rondvatnet, da kan man spare seg for noen km med vandring for de som måtte ønske det. Mot slutten av etappen ble vi møtt av de frodige områdene rundt Dørålseter.

Dørålen

Lørdagen startet veldig brått. Opp fra campen vår slyngte stien seg altfor bratt for en trøtt gjeng. Når vi kom over kneika var det ingen av oss som var i nærheten av å ha hvilepuls. Det var godt å vandre på litt flatere terreng frem til lunchen skulle inntas. Etter en dose med frysetørra satte vi inn støtet over Høgronden. De første 200-300m gikk overraskende lett, etter dette ble det brattere og vesentlig tyngre. Det lå fortsatt endel snø og is, mellom alle de løse steinene man finner overalt i Rondane. Med telt, og alt annet på ryggen, ble det hele til en ganske så slitsom afære. Nesten helt på toppen lå det fortsatt endel snø. Heldigvis for oss, var den såpass myk at vi fikk sparket trappetrinn i den. Det var helt ok, men man skal være litt varsom.

Midtrondene

På toppen var det tid for litt sjokolade, og en liten fotoseanse. Vi må jo si oss særs fornøyd med utsikten! Det er merkelig hvor fort man glemmer de tunge stega og den synkende moralen. Etter toppen vandret vi den lange veien mot Bjørnhollia. Denne etappen tok ca. 10 timer, men den er absolutt verdt slitet! Om man ønsker, kan man også gå rundt Høgronden.
 På søndagen ventet en rolig etappe, uten så mange høydemeter. Etappen går gjennom Illmandalen. Her er det mange flotte vann langs veien. Jeg kan også bekrefte at det er fisk i endel av vannene der. Vi hadde dessverre ikke muligheten for å sjekke størelsen, eller arten, så det får bli ved en senere anledning.