Full gass mot Norseman Xtreme Triathlon 2014

Publisert 03.10.2013 15:20:00 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
Jeg har nå endelig bestemt meg. Hovedmålet for 2014-sesongen blir Norseman Xtreme Triathlon. 2013 har vært et morsomt og innholdsrikt år med mye konkurranser fra januar til oktober. I tillegg til mange gjengangere har det vært moro å teste ut en del nye idrettsarrangementer. Men 2013 har vært et år uten et stort hovedmål, og jeg kjenner at jeg har savnet følelsen av å jobbe og fokusere mot noe som ligger som en gulrot langt der fremme. Det er derfor jeg har bestemt meg for at Norseman igjen blir gulroten det skal jobbes mot fra nå av. Med to tidligere deltagelser i bagasjen kan treningsarbeidet spisses enda bedre. Jeg jobber 100% ved siden av treningen, så det er begrenset av tid til trening og treningssamlinger. Treningsopplegget blir derfor veldig likt det jeg har kjørt de siste årene. Variasjon og mange harde økter er viktige stikkord.




Selv om Norseman blir hovedmålet i 2014 kommer jeg fortsatt til å konkurrere mye både på ski, i løping, terrengsykling og triatlon. Jeg kunne også tenke meg å prøve enduro til neste år, så hvis dette faller i smak blir det kanskje ytterpunktene triatlon og enduro som blir hovedsatsingene neste år.

Det er fortsatt tidlig i planleggingen av 2014, og det er mye som ikke er på plass enda. Men forberedelsene og tankene er i gang, og det er nettopp den lange prosessen mot et hovedmål som er moro og det jeg savnet i 2013. Jeg gleder meg!!

Følg med her på bloggen for flere oppdateringer. Treningen min kan du også følge på Strava.

Her er noen bilder fra 2012 + video fra 2013:
 
 
 

 

Lars Petter
Tags: norseman, nxtri, triathlon

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av tron, 06.02.2014 12:12:30
Flott, prøver det :) Lykke til med norseman og sesongen!

Skrevet av Lars Petter, 06.02.2014 09:30:48
Jeg kjører sjelden så korte intervaller som 4 minutter, noe som da naturlig gjør at intensiteten ikke blir for hard hvis kvaliteten på alle dragene skal bli god (like fort/langt på siste som på første drag). Ut i fra det du skriver kan det også virke som at de rolige øktene dine ikke er rolige nok. Jeg vil anbefale deg å differensiere bedre mellom hardt og rolig, samt og ikke kjøre for hardt på dragene (mest i sone 3 og husk at sone 4 ikke er full gass). Lykke til!

Skrevet av Lars Petter, 06.02.2014 09:30:27
Hei Tron! Nei, er ikke så store mengdene at jeg blir overtrent + er flink til å lytte til kroppen. Det meste av intervalltiden min er i sone 3, men det blir også en del i sone 4. Det er vanskelig å svare generelt på dette uten at jeg kjenner deg, men det kan virke som at du kjører sone 4 for hardt (dette skal i teorien være en intensitet du kan holde i 30 til 40 min, altså terskel). (fortsetter svaret i neste kommentar)

Skrevet av tron, 06.02.2014 00:11:40
blir du aldri overtrent? eller er du i superform egentlig hele tiden med såpass mye sone 4?. Jeg føler også jeg fort havner i sone 4 på løp og ihvertfall på ski, men at jeg fort kan bli i superform av for mange harde sone 4 økter a 4 *4 med dertil påfølgende sykdom etterhvert. Samtidig som jeg føler jeg bare blir tregere/dårligere iform av langkjøringer og langt mellom intervallene(de gangene jeg prøver det opplegget), må kanskje gå litt ned på intensiteten? eller variere mer? Blei mye detta. Ly

Skrevet av Arnfinn Br, 09.10.2013 18:30:27
Takk for supre svar!!

Skrevet av Lars Petter, 09.10.2013 14:23:59
Jeg går nok for Sram neste år også siden jeg har vært godt fornøyd med det. Om det blir xx1 eller xx er jeg ikke sikker på enda. XX1 har fungert godt i år, men ulempen er at det innimellom blir litt stor forskjell på hvert gir...

Skrevet av Lars Petter, 09.10.2013 14:19:45
2) Jeg har prøvd 27,5 et par turer nå i høst. Den føles kvikk og leken i starten, men jeg har kommet frem til at jeg beholder 29. Jeg føler jeg sykler fortere på 29 både på grus og i terrenget og jeg trives veldig godt på den. 27,5 er veldig likt 26, så hvis man har prøvd 29 og savnet 26 kan 27,5 være noe. Ellers tror jeg de aller fleste sykler fortest på 29. Kona som er 171 cm høy kommer også til å fortsette på 29, så argumentet mange bruker med at 29 er for høye personer er jeg uenig i.

Skrevet av Lars Petter, 09.10.2013 14:16:40
Hei Arnfinn! Takk! 1) Hvor nøye jeg er varierer litt. På sykkel prøver jeg å være ganske nøye på å holde meg på (eller litt under) terskel (I3), mens på løping og ski glir det ofte over i I4. Men jeg prøver å bli flinkere til å holde I3. Men som du sier trener jeg såpass variert at jeg føler jeg klarer å få god kvalitet på hver økt selv om det blir litt for mye I4 til tider.

Skrevet av Arnfinn Br, 08.10.2013 20:10:06
Hei! Utrolig hva du får til! .. men nok om det! Har to spm: 1) Hard trening. Med så mye hard trening. Er du nøye på maks å holde deg på terskel, eller er treningsformen såpass variabel at du kan klinke til på hver økt? 2) Sykkel. Blir det 27,5 eller 29 neste sesong? Og hva med xx (xx1) vs xtr. Med Everest er det jo bare velge og vrake :) Lykke til med Norseman