Høst = Tid for lystbetont hardkjør:-)

Publisert 07.10.2011 08:10:30 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Generell, Langrenn, Sykkel
Høsten er en fantastisk deilig tid med sin klare luft, fine farger, bladkledde stier og ingen større konkurranser å ta hensyn til med tanke på overskudd, formtopp og lignende. Denne tiden er rett og slett perfekt til å nyte høstlufta, naturen og bare gønne på med den treningen og de aktivitetene man måtte ønske! For min del er dette tiden for varierte aktiviteter og mye harde økter.




Etter Birkebeinerløpet, som var siste ”viktige” konkurranse for meg, har treningen bestått i rulleskiøkter med diverse drag, løpeturer i skogen med diverse drag og sykkelturer med drag. I denne perioden har jeg i gjennomsnitt trent seks dager i uka med harde økter og en hviledag per uke. Jeg har ikke holdt meg til et spesielt program eller opplegg, men trent mye harde økter fordi det er det jeg synes er mest moro! Når jeg nå i tillegg har havnet på ”Strava-kjøret” er motivasjonen på topp for nye pulstopper og ”syrefest” hver eneste kveld:-)

Strava.com er en nettside hvor de som bruker Garminklokke eller har en egen Strava app på sin telefon, kan laste opp alle sine treningsøkter. I tillegg til informasjon om øktene er det de såkalte segmentene som gjør Strava til en veldig morsom greie. Man kan nemlig lage segmenter (fartsetapper) på turene sine og alle som passerer et segment blir rangert (så lenge segmentet ikke er gjort privat). Det er etter hvert blitt laget mange slike segmenter rundt omkring så det er mye å velge mellom. Den som har bestetid på segmentet får tittelen KOM (King of the Mountain). Beste kvinne blir QOM (Queen). Man blir også rangert på segmenter innenfor andre aktiviteter også (løping, rulleski, langrenn osv.).

I den siste tiden har derfor mange av sykkeløktene gått med til å jakte KOM-titler. Sykkelturene har blitt lagt opp for å få med flest mulig segmenter og disse har da blitt kjørt hardt! Det er en kjempegod motivasjon for å komme seg ut å trene og det er kjempemoro å konkurrere mot seg selv og få målt seg mot andre. For å sikre seg gode tider på segmentene nytter det ikke med noe ”kontrollert-terskel-tempo”, så det må kjøres knallhardt på hvert drag og beina står ganske så rett ut på slutten av turen = deilig :-)

De siste ukene har treningen i grove trekk sett slik ut:
Mandag: Rulleski med drag.
Tirsdag: Sykkeltur med diverse drag.
Onsdag: Sykkeltur/ Løpetur med diverse drag.
Torsdag: Sykkeltur med diverse drag.
Fredag: Hvile.
Lørdag: Sykkeltur/ løpetur/ rulleski med diverse drag.
Søndag: Sykkeltur/ løpetur med diverse drag.
 
Per uke ligger jeg nå på 10-12 timer og 150-180 minutter hardt.
 
Nå som vi har vært så heldige med høstværet er det kjempedeilig å nyte naturen og kjenne at motivasjonen er på topp og at kroppen klarer å levere gode hardøkter hver dag!! Hvis mulig slenger jeg også med på lokale konkurranser som en del av treningen siden et startnummer på brystet gjør hardøkta enda litt mer moro! Jeg løp Montebelloløpet for to uker siden, og neste uke blir det nok bakkeløpet Landfallhytta Opp på mandag og terrengløpet Furumomila på lørdag.

Jeg legger ut all treningen på Strava og profilen min kan følges her: http://app.strava.com/athletes/lpstormo



God høsttrening alle sammen:-)
 
Lars Petter

Tags:

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Kjell Karlsen, 10.10.2011 09:16:59
Du er rå til å pushe deg selv :) God høsttrening til deg Lars Petter