Ironman 70.3 Haugesund

Publisert 07.07.2015 21:18:00 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
I helgen deltok Trude og jeg på Ironman 70.3 i Haugesund som også var NM langdistansetriatlon. Haugesund leverte varene med kjempebra arrangement og en folkefest som gjør at man har lyst til å komme tilbake!

Vi kjørte til Haugesund på fredag ettermiddag og hadde hele lørdagen til å se litt på løypa, få kontroll på alt utstyret og sjekket inn i skiftesonen. Det er mye å tenke på så det er godt å ha litt god tid i forkant til å få kontroll på alt og samtidig kunne slappe av og nyte «oppladningen» med gode venner!

Raceday:
Etter en god frokost kl 5 tok vi fellestransporten opp til skiftesonen og var ute i god tid. Vi sjekket at syklene og skifteposene var ok og fikk pumpet opp dekkene med riktig lufttrykk.

Svømmingen:
Jeg var blant de deltagerne i norgesmesterskapet som var seedet til å starte sammen med proffene. Det var tøft! :-)

Ut fra start la jeg meg litt på siden av feltet og fant min egen rytme og fart. Følte det gikk bra og jeg traff greit med teknikken. Men jeg ble liggende alene hele svømmingen… Det hadde vært digg å hatt noen bein å henge på innimellom, men det gikk likevel greit å holde tempoet oppe alene. Skjønte mot slutten at det hadde gått greit når de beste damene som startet fem minutter bak ikke hadde tatt med igjen. Klokket inn på 29:06 og var greit fornøyd med det.

Sykkel:
Jeg fikk skikkelig krampe i det ene låret når jeg skiftet i T1, så det var litt negative tanker som surret rundt i hodet når jeg haltet bortover mot sykkelen med en krampe som ikke ville slippe.

Jeg kom ut av T1 samtidig som Per Morten Ellingsen, men han brukte litt tid på å få på skoene og ble liggende litt bak. Krampen i låret slapp heldigvis taket når jeg begynte å sykle:-) Jeg startet syklingen kontrollert for å få i gang beina. Etter noen kilometer tok jeg igjen Lars Christian Vold som hoppet på sykkelen rett foran meg etter å ha måtte stoppe å fikse sete som hadde sklidd ned. Etter å ha vært litt «kram» i beina på starten av syklingen løsnet det nå, og det var bare å dunke av gårde i bøylen. Sykkelløypa i Haugesund er veldig fin og store deler går på smale veier som gir god fartsfølelse og kilometerne går fort. Det var veldig moro at det var så mye publikum langs løypa som virkelig ga jernet på heiingen! Løypa har ingen lange motbakker, men den går i lett rullende terreng hele veien og det gjelder å jage over hver kul for å holde tempoet oppe. Etter et stykke nordover i medvind vendte løypa sørover og vi fikk motvind. Her var det en stor fordel å ligge bak noen selv om man lå bak godt på den lovlige avstanden. Ikke minst psykisk var det da en fordel å kunne samarbeide med Lars Christian om å pushe tempoet i front. Det var også greit å ha en dommer på motorsykkel bak oss en stund slik at vi fikk bekreftet at vi fulgte reglene. Vi plukket en del plasseringer og selv om jeg kjente at beina var gode og at jeg hadde en god del å kjøre med, prøvde jeg å spare beina så mye som mulig hele sykkeletappen. Jeg kom inn til T1 med mye overskudd og i god balanse på næring.

Jeg fikk en sykkeltid på 2:18:11 og snittwatten på 312W var helt greit mtp av jeg hadde prøvd å spare beina litt underveis.

Løp:
T2 gikk greit og jeg fikk en liten luke til Lars Christian. På vei ut hørte jeg at Allan Hovda ikke var så langt bak. Jeg startet likevel løpingen som planlagt veldig kontrollert og fant en god rytme. Det var veldig moro å løpe gjennom Haugesunds gater med masse folk langs hele løypa som løftet oss frem. Særlig passeringen av målområdet på brygga ga gåsehud og gjorde at tempoet ubevisst økte ved hver passering:-) Ved vending etter ca 7 km så jeg at Allan var veldig nærme og jeg regnet da med at jeg ville få besøk ganske snart. Men jeg ville ikke gjøre det for enkelt for han så jeg holdt et jevnt tempo, men sparte litt hele veien for å ha litt ekstra å gi når han eventuelt kom opp. Nå begynte det å bli mye folk i løypa også og det var moro å møte så mange kjente og gira utøvere som heiet og hilste.

Jeg kikket meg aldri bakover og plukket et par plasser foran og fikk beskjed om at jeg var på andreplass i NM. Jeg så jo at overlegne Gudmund Snilstveit hadde en kjempeledelse og var uslåelig, så en andreplass ville være som en seier:-)

Jeg fortsatte i det jevne planlagte tempoet helt til siste vending på ytterpunktet hvor jeg var spent på å ta en sekundering bakover til Allan. Jeg hadde spart litt siden jeg forventet en hard fight på slutten de siste 5 kilometerne, så det var en veldig positiv overraskelse når jeg så at ledelsen hadde økt en del. Siste delen inn ble hard for å ta ut det siste, og da var det ekstra motiverende med så mye publikum og andre utøvere som heiet! Takk for alle heiarop! Skulle gjerne heiet mer tilbake, men var i min egen lille "boble" hele løpeetappen.

Det var en veldig god følelse å løpe inn i målområdet og bli møtt av de entusiastiske speakerne og jubel fra publikum! Jeg kom inn på tiden 4:08:24 og tok andreplassen i NM langdistanse. Det var også veldig moro å bli nr. 10 totalt og beste ikke-profesjonelle utøver (beste i age-group totalt). Stas:-) Løpetiden på 1:16:25 er jeg også veldig fornøyd med og jeg føler jeg disponerte løpet veldig bra!

Som på Ironman 70.3 Mallorca var noe av det beste ved hele dagen å møte de andre deltagerne i målområdet etterpå og høre om alles opplevelser fra dagen! God stemning:-)

Trude gjennomførte også en veldig god konkurranse og ble nr 4 i klassen og 8 i NM. Hun kvalifiserte deg med det til VM i Ironman 70.3 i
Zell am See. Veldig moro at vi kan konkurrere i VM begge to når vi drar ned i slutten av august (jeg kvalifiserte meg til VM under Ironman 70.3 på Mallorca i mai). Trudes rapport fra dagen kan leses her.

Resultatene ligger her.

Nå er det kun fire uker igjen til Norseman som er årets hovedmål. Jeg føler jeg er godt i rute og gleder meg veldig!!! Nå gjelder det bare å gjøre de riktige tingene de neste ukene og spisse formen! Det blir spennende:-)

Etter Norseman er det fire uker til VM i Ironaman 70.3 i Zell am See så det burde være mulig å ha en god deg der også og kunne kjempe om seieren i age-Group.