IronMan 70.3 Mallorca - RR

Publisert 12.05.2015 07:20:00 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Løpesko, Sykkel
I helgen tok Trude og jeg en tur til Mallorca for å være med på IronMan 70.3 i Alcudia. Veldig moro å være med på verdens største triathlon med ca 3800 deltagere og 25.000 tilskuere.

Under kommer en relativt lang RR som nok ikke alle synes er like spennende, så her er den korte versjonen: Rått arrangement, bra sykkelbein, mye folk, varmt, superhappy med gjennomføringen, 3. plass i klassen og plass i VM 70.3 :-)

RR IM 70.3 Mallorca
Vi fløy ned tidlig på torsdag og var på plass på hotellet Vanity Hotel Golf tidlig på ettermiddagen. Knallfint hotell som ligger så nærme start/mål og skiftesonen som mulig. Etter å ha skrudd opp syklene og sjekket at disse hadde overlevd flyturen ble svømmeløypa testet (en «runde» på 1900m). Det var litt vind på ettermiddagen og i den ytterste delen av løypa var det noe bølger, men fikk likevel en ganske god følelse og det var godt å ha vært gjennom løypa. Det var for øvrig god temperatur i vannet med ca 20 grader.

Stranden utenfor hotellet:-) Heeelt ok.

Klare for årets første utebad. Fra testsvømmingen på torsdagen.

Fredag syklet vi en rolig runde for å se på starten og avslutningen av sykkelløypa. Vi trillet også gjennom løpeløypa. Utrolig deilig vær med sol og godt med varmegrader! Sykkelløypa er kjempefin med en flat første del på 10-15 km, før det begynner å stige slakt en stund (falsk flate), før den skikkelige motbakken kommer etter ca 22 km. Vi kjørte ikke bakken nå, men vi testet både denne og utforkjøringen på den andre siden ned til Selva når vi var her i påskeferien. Siste delen av løypa er veldig flat og rask. Løpingen er 2,5 runder i en flat løype i Alcudia sentrum og langs strandpromenaden.

Etter informasjonsmøtet på stranden på ettermiddagen sjekket vi inn syklene og skifteposene (én til T1 og én til T2) i skiftesonen. Her gjaldt det å merke seg hvor utstyret ble plassert. Sonen var ca 400m lang og med ca 3800 sykler var det lett å rote seg bort.

Raceday

Trude før start

Lørdag spiste vi frokost kl 5:30, og som vanlig før konkurranser spiser vi da hjemmelagde rundstykker. Det er lurt å ha en rutine på hva man spiser i forkant av en konkurranse slik at man ikke går i fella og spiser for mye, feil, eller for lite. Etter frokost gikk vi til skiftesonen for å sette flaskene på syklene og sjekket lufttrykket i dekkene. Spent stemning!!! Så var det på med race-suit og våtdrakt og gå ned på stranda. Proffene skulle starte 7:55, mens Trudes startgruppe startet 8:05. Rå stemning med masse publikum på stranda og vill jubel ved hver start. Etter å ha sett Trude starte slappet jeg av litt på rommet (fordelen ved å ha rom rett ved start) og gjorde meg så klar til start med en liten lett oppvarmingssvøm. Min aldersgruppe (M35-39) var så stor at den var delt i to slik at halvparten startet 8:50 mens jeg startet 8:55. Jeg stod på første linje – fet følelse!!! Vi startet i strandkanten så første del er beinflying ut i vannet og "butterflyhopping" utover på grunna. Det var trangt og en del armer og bein i starten, men jeg prøvde å legge meg litt ut på siden og etter et par hundre meter fant jeg roen. Følte egentlig det gikk ganske bra og vannet var stille så jeg fikk god flyt. Etter hvert tok vi igjen en del av de tregere fra startgruppene foran og noen av disse så jeg ikke før jeg var lang oppå ryggen deres:-) De hadde nok en tøff svømming! Så på klokka opp av vannet at jeg svømte på ca 29 minutter og var fornøyd med det.

Litt liten hette kanskje... :-)

Løp de drøye 200 meterne opp fra stranda til T1, fant posen med sykkeltøy med en gang og tok den med inn i skifteteltet. Vrengte av våtdrakten og fikk på meg sko, hjelm og briller. Stappet drakta ned i posen igjen og ga denne til en frivillig. Sykkelen min stod veldig tidlig i sonen, så måtte løpe hele skiftesonen (langt!) med sykkelen.

Ut på sykkel boblet det av adrenalin i kroppen der jeg dunket forbi drøssevis av folk hele veien. Beina var veldig gode og jeg kunne lett ligge i høy fart på den watt’en jeg hadde planlagt. Når vi kom inn i selve bakken opp til Lluc (7,5 km med 6% i snitt) følte jeg meg superbra og jeg måtte jobbe med meg selv for å holde igjen for ikke å kjøre hardere enn planlagt. Suste fortsatt forbi hundrevis av folk og måtte rope mye «keep right» for at jeg skulle unngå å krysse midtlinjen. Etter toppen av bakken er det fortsatt noen små kneiker igjen før man er helt oppe og med gode bein kunne jeg mate på bra her på storskiva – god følelse:-)

Over toppen er det en fet utforkjøring og er gikk det unna:-) Fikk slipp på bakhjulet et par ganger, men det er mest fordi bremsene på temposykkelen er litt lite følsomme uten at dette var noe dramatisk. Siste halvdel av syklingen er veldig flat så her var det «flat pedal» i aero-stilling og suste fortsatt forbi den ene store gruppa etter den andre. Planen var å ta det litt roligere siste 10 km for å spare beina litt til løp, men det var litt motvind så måtte bruke litt mer krefter enn ønskelig for å holde trøkket og farta oppe.

Fra utforkjøringene ned fra Lluc

Syklet på 2:23 og hadde beste sykkeltid i klassen med 2 minutter. Beste proff syklet på 2:10, men de fleste proffene innenfor topp 10 syklet på rundt 2:18. Veldig fornøyd med å kun være 5 min bak mange av de beste! Snittfarten ble 36,9 km/t, snittpulsen 164 og snittwatt var på 279 (NP 293). Veldig fornøyd med dette!

T2 gikk greit selv om jeg løp forbi sykkelplasseringen min med noen meter først:-)

Ut på løp kjentes beina bra ut og jeg løp som planlagt på 3:45-50 tempo og dette føltes veldig greit. Etter ca 7 km tok jeg igjen Trude og skjønte at hun også gjorde en kjempebra konkurranse (hadde forventet å ta henne igjen på slutten av syklingen). #stolt :-)
Halvveis på løp kjente jeg at det begynte å gå tyngre. Tempoet sank til 4:00-10 min/km og jeg sleit. Det begynte nå å bli veldig varmt og mye folk i løypa. Fikk i meg godt med drikke på stasjonene og svamper med kaldt vann – dette var sykt digg! Ante ikke hvordan jeg lå an resultatmessig, men skjønte det måtte være ganske bra siden det var veldig få sykler i mitt område i skiftesonen. Selv om det var vondt siste 8 km var det veldig kult å løpe med tett av publikum langs løypa! Fett!!!

Klarte å øke tempoet litt på slutten og tyne ut det siste til mål. Greit digg følelse å komme i mål å være fornøyd med dagen! Kom i mål på 4:23:08 og 3. plass i M35-39 (37. plass totalt).

God følelse!!!

Etter målgang ble jeg stående leeeenge i dusjene på stranda for å kjøle ned topplokket:-) Det tok ikke så lang tid før Trude kom i mål og var superhappy med 6. plass i klassen! Hun hadde en litt tung svøm, veldig bra sykkel og ok løp. Veldig bra å da kunne nyte opplevelsen sammen med andre deltager på stranden med sol, mat og drikke!

Trude i på syklingen:-)

Trude i mål:-)

Med 3. plassen i klassen kvalifiserte jeg meg også til VM i Ironman 70.3 i Zell am See i Østerrike den 30. august. Jeg takket ja til plassen, så nå får jeg en liten jobb å gjøre med beina de fire ukene som er mellom Norseman og VM. Men jeg har vært i god form på denne tiden tidligere, så tror det blir veldig bra! Vi håpet også at Trude skulle få plass, men det var kun 3 plasser i hennes klasse og tre stk foran henne takket ja. Det er mulig vi prøver å finne en annen IM 70.3 hun kan prøve seg på for å kvalifisere seg til VM hun også. Det hadde vært veldig moro om vi kunne deltatt begge to!

Vi reiste hjem igjen søndag formiddag. Det hadde vært veldig deilig å kunne være igjen i Alcudia noen dager i etterkant for å nyte stedet, men det får bli em annen gang.

Trudes rapport fra helgen kan leses på bloggen hennes www.happytimes.no.

Her er en bra video ute fra konkurransen:

Utstyr:
- Jeg svømte med den nye Helix drakta fra Blue Seventy og Trude svømte med Reaction (også fra Blue Seventy) som vi begge er veldig fornøyd med!
- På sykkel bruker vi Team-Tri-draktene fra Danny Shane og vi syklet begge med Oakley Jawbreaker som er fantastisk gode å sykle med! Vi sykler på Everest temposykkel/tri-sykkel som fungerer veldig bra og er god og klatre med samtidig som den går bra på flatene.
- På løpingen brukte vi begge Asics Gel-Super J33 som vi synes er komfortable og gir god løpsfølelse.
- Vi reiser med sykkelkofferter fra Dakine som er veldig gode med god plass.