Ironman 70.3 Mallorca 2017 - RR - 1. plass i klassen og best i age-group totalt :-)

Publisert 18.05.2017 07:30:00 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Løpesko, Sykkel

For tredje året på rad deltok Trude og jeg i Ironman 70.3 Mallorca forrige helg. Vi har begge brukt relativt lang tid på å hente oss inn etter Ironman Sør-Afrika, så vi var litt usikre på hvordan formen ville være nå og hvor godt vi ville klare å prestere. Men vi gledet oss veldig til arrangementet som er helt rått og løypa er fantastisk fin! Målet mitt for konkurransen var å gjenta fjorårets seier i aldersklassen og å bli best i age-group totalt (beste ikke-profesjonelle). 

 

 



Vi kom til Port de Alcudia, som er basen for konkurransen, på torsdag sammen med Thomas og Silje Dahlsrud (også på Team Oslo Sportslager), og Charlotte Knudsen som også deltok i fjor. Etter ankomst og registrering til konkurransen svømte vi gjennom svømmeløypa. Det var MYE vind og bølger, noe som ikke akkurat ga noen god følelse, men det var greit å ha vært gjennom løypa en gang og kjent på vannet. På fredag syklet vi en kort tur etterfulgt av en lett jogg, før race-briefing og innsjekk av utstyret i skiftesonen. 

Race day
På lørdag morgen var det som vanlig veldig spent stemning på stranden når alle gjorde de siste forberedelsene mens solen stod opp. Det lå an til å bli en knallfin dag med sol fra klar himmel og kun en litt lett vind. Pro herrer startet kl. 7:55, pro damer 8:00 og age-group startet med såkalt rolling start fra kl. 8:10 (mattestart hvor 6 stk slippes ut hvert femte sekund). Helt rå stemning på start i det starten gikk akkompagnert av "heltemusikk" ga høy gåsehudfaktor:-) 

Jeg håpet å starte dagen godt med en sterk svømmeetappe så jeg stilte med offensivt opp i tredje "bølge" i starten og kom da ut sammen med antatt sterke svømmere. Dette fungerte bra og jeg følte det gikk fort fra start uten at det kostet noe særlig krefter. Hele svømmeetappen hadde jeg bein jeg kunne jage etter og siste delen passerte jeg flere som nok hadde kjørt litt for hardt for tidlig.

Jeg hadde ingen formening om tiden i det jeg løp opp på stranden, så det var veldig moro å se 26-tallet på klokka! (Jeg hadde på forhånd håpet på en tid rundt 27:30). Offisiell svømmetid ble 26:41, noe jeg er veldig fornøyd med! (jeg logget 1990 meter)

 



Skiftesonen, som i år var flyttet til stranden, gikk greit (2:38) og jeg kom meg raskt ut på syklingen. 

Starten på syklingen er rask langs sjøen mot Pollenca og jeg hentet noen plasser tidlig selv om jeg passet på å starte rolig. Jeg kom meg raskt til front av alle i age-group og ble derfor syklende hele etappen helt alene uten noen rygger å kunne jage etter som hjelper en del mentalt (passerte kun noen pro herrer og damer etter hvert). 

Første halvdel av løypa er veldig morsom med en lang motbakke opp til Lluc på en kjempefin vei inn i fjellene, etterfulgt av en helt rå utforkjøring hvor jeg koste meg skikkelig på de stengte veiene. 

Etter å ha hatt motvind første halvdel tenkte jeg at jeg ville få god vind siste delen, men vinden dreide tydeligvis noe i løpet av dagen og vi fikk lett motvind hele veien… :-(

Jeg følte jeg syklet greit uten at det var helt rått, og de siste 20 km passet jeg på å ikke pushe for hardt for å spare beina litt. Med en drøy mil til T2 ble jeg passert av en brite, men jeg tolket kroppsspråket hans til at han pushet for hardt og at jeg uansett ville ta han igjen på løp. 

 



Etter en ganske rask skiftesone la jeg i vei ut på løpingen i det tempoet jeg hadde planlagte (ca. 3:40 min/km). Men varmen var trykkende og jeg kjente fort at jeg måtte senke ambisjonene om en rask løpetid og ta hensyn til varmen. Jeg fokusere da på å løpe på et jevnt og trygt tempo, og jeg holdt igjen noe slik at jeg hadde noe å svare med hvis noen skulle komme opp bakfra. Briten, som hadde passert på slutten av syklingen, tok jeg igjen etter 4 km, og jeg ledet da age-group totalt og følte jeg hadde relativt god kontroll på de som lå på plassene bak. 

 



Jeg løp jevnt bra og jobbet med hode hele veien for å jage bort negative tanker om varme og smerte :-) Mot slutten hadde jeg litt å gå på så jeg kunne øke tempoet litt, og det var en utrolig god følelse å løpe i mål på det røde teppe som førstemann av alle i aldersklassene. Jeg er veldig fornøyd med resultatet og totalt sett følte jeg at jeg gjennomførte en god konkurranse. Svømmingen var veldig bra, men sykkel og løp vet jeg at jeg kan gjøre bedre. 

 



Noe av det beste med denne konkurransen er helt klart å sitte i "athletes garden" på stranden etter målgang å møte deltagerne som kommer i mål med et stort smil om munnen!!!  

Trude var veldig usikker i forkant av konkurransen etter å ha fått en strekk på bakside lår på reisen ned til Mallorca. Men hun leverte en kjempesterk konkurranse og ble nr. 5 i sin klasse (hvor det var veldig sterk deltagelse i år). Løpingen hennes ble naturlig nok preget av en vond hamstring, men det var veldig gledelig at hun leverte en kjempegod svøm og en sterk sykling. Hun har hatt god fremgang på svømmingen i bassenget det siste året, men har ikke fått overført dette til svømming ute. Denne gangen fikk hun det virkelig til og svømte på 31 minutter, noe som er over 7 minutter bedre enn det hun har gjort tidligere år. 
Trudes egen race-rapport kan du lese på www.happytimes.no

 

Video fra konkurransedagen:

 

 

Etter konkurransen fikk vi noen kjempefine dager med morgensvøm i soloppgangen og sykkelturer i fjellene. Noen bilder fra dagene etter konkurransen: 

 



Nå venter en lengre treningsperiode før vi er veldig klare for igjen å kline til i Ironman Østerrike i starten av juli. 

 

Lars Petter


Tags: triathlon, triatlon, ironman

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Lars Petter, 23.05.2017 14:22:57
Hei Frank! På 70.3 konkurranser bruker jeg stort sett vanlig energigel (type Enervit, powergel el.l.) og drikker sportsdrikk (type Powerbar el.l.) Jeg starter med en egen flaske og så tar det arrangøren tilbyr. Jeg tar også noe Fresubin (måltidserstatning) i T1 eller første del av syklingen. Jeg tar også salttabletter (en tablett per time). Mulig dette kan hjelpe deg til å unngå kramper. Ellers er det viktig å holde jevnt god væskebalanse i dagene i forkant.

Skrevet av Frank, 23.05.2017 14:15:35
Gratulerer med seier :) Lurer på hva slags næring du tar til under løpet? gel? Drikke? Sliter litt med krampe når jeg sykler i varmere strøk, har du noen anbefalinger å komme med? Lurer også på hvordan få i seg nok salter/natrium da jeg ofte tyr til salte produkter( les potetgull ha ha) når jeg sykler i varmere strøk. Lykke til med resten an sesongen :)