Januartrening og en spennende sykkelsesong

Publisert 02.02.2012 09:20:53 av Trude Wermskog Stormo
Kategorier: Alpint, Generell, Langrenn, Sykkel
Skiturer, styrketrening og rulleøkter i garasjen er noen stikkord for januartreningen min. Nå gleder jeg meg til å ta fatt på en ny treningsmåned slik at jeg blir best mulig rustet for den kommende sykkelsesongen.


Januar er unnagjort, og i treningsdagboka har jeg loggført litt over 40 timer. For min del er dette en god start på et nytt treningsår. Jeg har trent 14 timer sykkel, 22 timer ski, 2 timer styrketrening, 1 time løping samt noen timer alpint som jeg fører som alternativ trening.



Jeg har ikke fått gått noen skirenn så langt i år fordi jeg kom litt sent i gang med skigåingen. Samtidig ønsker jeg denne vinteren å fokusere mer på sykkeltreningen enn hva jeg har gjort tidligere. Det hadde vært veldig gøy å klare å løfte seg et lite hakk ekstra i den kommende sykkelsesongen, og da må jeg rett og slett sitte litt på rulla selv om det er nykjørte skiløyper rett bak huset. De to siste årene har jeg vært veldig ivrig på ski vinterstid og så å si ikke syklet i det hele tatt. Resultatet har blitt en god kondisjon, men manglende ”sykkeltrøkk” i starten av sykkelsesongen. Derfor prøver jeg å gjøre det litt annerledes nå.

 

Sykling ute i januar er ikke noe for en frysepinne som meg. Det blir rett og slett altfor kaldt. Jeg foretrekker heller å gjennomføre sykkeløktene på rulla i garasjen. Med en varmeovn på maks varme, blir temperaturen inne faktisk ganske så behagelig tross minusgradene ute. Mange synes det er kjedelig å sykle på rulle, men det synes heldigvis ikke jeg. Musikk på full guffe gjør susen, og så drømmer jeg meg bort til de lekreste serpentinersvinger i Italia, Frankrike eller Spania. :-) Da går intervallene som en lek!



Styrketreningen jeg gjør er rimelig basic: push-ups i ulike varianter på betongen i garasjen og mageøvelser av ulike slag på stuegulvet. Det enkle er ofte det beste, er det ikke det man sier. Hehe :-)

Øktene består ofte av intervaller: 5x5 min, pyramideintervaller eller litt lengre drag (f.eks. 3x10 min). Jeg trener mye intervaller og synes dette fungerer veldig godt for meg. Det blir mellom fire og seks intervalløkter i uka. Skiøktene gjennomføres sammen med Lars Petter, Jarle og Fredrik. Ingen hvem som helst å trene sammen med, så jeg får virkelig kjørt meg. Jeg henger som et slips etter dem og målet er å ikke miste dem av syne. Den største utfordringen med det å trene ganske harde økter ved siden av full jobb, er å få nok hvile. Hodet er som alltid veldig klar for mye trening, men det hjelper lite å trene hardt hvis kroppen er sliten… Å lytte til kroppen er et must!

 

I februar blir treningen ganske lik som i januar. Jeg må jo utnytte de fantastiske skiforholdene, men samtidig fortsette med sykkeløktene.

Planer for sesongen:
Februar: Haueren (5. februar), så sant det ikke blir 20 minusgrader på start, Montebellorennet (18. februar)

Mars: I uke 12 drar Lars Petter og jeg til en foreløpig ukjent destinasjon for å være med på fotoshoot med Gore BikeWear and RunningWear.

30. mars – 9. april: Lars Petter og jeg drar til Mallorca i påsken. Har vært der de siste to årene. Les alt om treningsleiren 2010 her og her. Rapport fra Mallorca-turen 2011 finner du her.

29. april - NC nr 1 landevei Sandnes
5. mai - NC 1 maraton – Helgøyatråkket
19. mai - NC 2 maraton – Montebellorittet
26. mai - NC 2 landevei – Eidsvollrittet
2. juni - Vestmarkrittet
9. juni - Raumerrittet 
10. juni - NC 3 landevei – ??
23. juni - NM fellestart landevei
Hele juli - Sommerferie i Italia!! :-)
7. juli - Dolomiti Superbike . Rittets hjemmeside finner du her.
5. august - Følgeperson for Lars Petter i Norseman:-)
25. august - Birkebeinerrittet
8. september - NC 5 maraton – Skarverittet
8.- 9. september - NC 5 landevei Østfold
29. september - NC 6 landevei – Grenland

(Det dukker helt sikkert opp mer, både ritt og terrengløp som jeg blir med på)

Trude

Tags:

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Trude, 08.02.2012 09:32:32
(fortsetter her). Og når du er ferdig med siste drag skal du ikke være mer sliten enn at du hadde klart ett drag til med samme motstand (eventuelt komme like langt på løpedrag). Du kan av og til kjøre intervalløkter hvor du virkelig gir alt, men kjører du ofte intervaller, synes i alle fall jeg at regelen om å klare å holde samme intensitet på alle dragene fungerer fint.

Skrevet av Trude, 08.02.2012 09:31:55
Det er helt individuelt hvor terskelen er, uavhengig av om man er mosjonist eller ikke. Derfor er det umulig å gi et cirka svar på det. Men en fin regel å bruke dersom man ikke vet hvor terskelen ligger og ikke bruker pulsklokke, er å tenke at du ikke skal bruke mer krefter på hvert drag enn at du klarer å kjøre med samme motstand (eller løpe like fort) på alle dragene. (fortsetter over)

Skrevet av maria, 07.02.2012 22:23:17
Hei igjen! Mulig jeg kjører intervallene for hardt og langturene ikke rolig nok. Bruker pulsklokke av og til, vet at terskel kan variere fra person til person, men hvor hvor sånn ca ligger terskel hos en vanlig mosjonist 85%?? Når jeg tenker meg om har jeg vel en tendens til å kjøre meg litt i senk på hard øktene.......

Skrevet av trude, 07.02.2012 13:51:30
Det snek seg jammen inn en liten feil. Mener selvfølgelig 5 – 10 pulsslag. Ikke 510 pulsslag. hehe:)

Skrevet av Trude, 07.02.2012 13:31:57
(fortsetter her..) Det viktigste er å ha det moro på trening og å ikke kjøre seg helt i senk på hver økt. Lykke til med treningen! Trude

Skrevet av Trude, 07.02.2012 13:31:10
(fortsetter her..) Jeg har også noen rene koseturer/langturer innimellom, men jeg synes det er veldig moro med hard trening så det blir ofte noen drag underveis også på de lengre turene. Når det blir så mye hard trening er det viktig at det trenes rolig når det skal være rolig! Det er en vanesak å kjøre så mange harde økter, så jeg vil ikke anbefale å øke antall intervalløkter fort, men heller prøve seg frem å ta det gradvis. Det viktigste er å ha det moro på trening og å ikke kjøre seg helt i s

Skrevet av Trude, 07.02.2012 13:30:04
Hei Maria! Når jeg kjører såpass mye intervaller er det viktig å passe på intensiteten. Jeg kjører de fleste øktene på terskel (men passer på å ikke gå over). Ca halvparten av intervalløktene på sykkel kjører jeg 510 pulsslag under terskel. Nå på vinteren er ca halvparten av øktene på ski og da er totalbelastningen mindre siden jeg får brukt hele kroppen og det blir ikke så hardt for beina på langrenn. Jeg kjører pauser på ca 50% av innsatstiden (8 min drag = 4 min pause). Jeg har også noen rene

Skrevet av maria, 04.02.2012 20:50:12
Jeg har stort sett bare to intervall økter i uka, og synes ofte det kan være tøft nok...puh Hvordan kjører du 4 6 intervalle?r, tenker da på intensiteten og varighet på intervallellene og har du aldri bare koseturer/langturer? Lykke til med sesongen!