Knallhelg med Norefjellrittet 2013

Publisert 12.08.2013 07:30:00 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
På lørdag fikk jeg endelig prøvd Norefjellrittet. Jeg har hørt mye bra om rittet, men tidligere år har det dessverre kollidert med andre ting. Rittet ble kombinert med opphold på hotellet (Quality Spa Resort Norefjell) hele helgen, noe som gjorde det hele til en knallhelg!

Vi kom opp på fredag kveld og fikk en rolig morgen og kunne trille ut fra leiligheten og bort til start. Ut fra start gikk det kontollert frem til bakken opp til skistua. Opp der syntes jeg det gikk fort, men jeg klarte å karre meg over toppen med de første. Ut slalombakken er relativt enkelt, men med uhell kan man tape mye her, så det ble kjørt ganske forsiktig. Ut på asfalten i bunn var jeg i tetgruppa, men i den første stigningen kjente jeg at beina ikke var helt topp. Jeg klarte ikke å følge tetgruppa og endte opp i gruppe to. På Utforprisen dro jeg på litt ekstra for å prøve å sette en bra tid og traff ganske så bra på sporet. Ville prøve å unngå tekniske uhell så kjørte med god kontroll. Jeg ventet inn gruppen igjen etterpå og vi kjørte bra sammen på det "flate" partiet frem til ca 35 km. Derfra begynte stigningene og jeg ble liggende sammen med lagkamerat Sven Kilander. Vi er ganske like i styrker og svakheter og kjører godt sammen, så samarbeidet fungerte bra. Den første av de to lange stigningene var bedre enn fryktet. Første halvdel gikk relativt lett, og selv om den siste knekkeren var veldig bratt var den ikke så lang. I det vi startet på siste stigningen etter 45 km seig Sven i fra og jeg kjørte mitt eget tempo opp. Det føltes ikke ut som om det gikk veldig fort akkurat, men jeg fant en ok rytme og klarte å holde frekvensen oppe. Jeg kom i mål på 2:17 og 11. plass totalt (6. plass i M30-39). Ok fornøyd med dagen, men skulle gjerne hatt litt bedre bein slik at jeg hadde kunne hengt med tetgruppa lenger. Når ikke plasseringen var helt i toppen var det moro å vinne Utforprisen!

Team Oslo Sportslager stilte mannsterke til rittet! I M20-29 ble Erik Gjerdbakken nr. 8, mens i M30-39 ble Sven Kilander nr. 5, Jarle Wermskog nr. 9 og Fredrik Stormo nr. 13.

Seier på Utforprisen:-)

N3 skal ha masse skryt både for arrangement og løypa. Start og mål på Quality Spa Resort Norefjell gir en veldig fin arena og veldig god stemning etter rittet! Jeg hadde hørt mye godord om løypa, men likevel ble jeg overrasket over hvor bra den var. Stipartiene underveis var veldig fine med mye flyt og ikke noe knot. Motbakkene opp igjen er harde, men det gjør også rittet til noe spesielt. I og med at mye av den siste stigningen går på sti/kjerrevei blir det ikke så ensformig heller. Med en fin og litt annerledes løype og en veldig bra arrangement, vil jeg helt klart anbefale flere å bli med på dette rittet neste år!

Jeg kjørte med min Everest 29" (med demper) og Ikon 2.2 EXO. Jeg hadde byttet til drev med 36 tenner (fra 38T) noe som var digg i de bratteste partiene.

Rittet var andre del av trippelkonkurransen som avsluttes med løpet lørdag 14. september. Jeg hadde håpet å kunne kjempe om seieren sammenlagt, men når Morten Eide Pedersen sykler så fort som han gjorde i helgen (2:18:24), blir nok forspranget hans alt for stort til at det skal være mulig. Men jeg gleder meg veldig til løpet og en ny helg på Norefjell, og jeg skal løpe så fort jeg kan så får vi se hvor høyt opp på pallen det er mulig å komme:-)

Rittets hjemmeside med resultater: www.n-3.no

Mitt ritt på Strava ligger her

Takk til Albjerk Bil Drammen for lån av bil til arrangementet.