La dolce vita i Riva del Garda

Publisert 09.08.2010 13:29:58 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
Etter to uker på Kreta fikk Trude og jeg en dag hjemme til ompakking før turen gikk sørover til Riva del Garda i Nord-Italia. Tidligere har racersyklene vært med i bagasjen, men i år var det terrengsyklene som ble med. Riva er et fantastisk utgangspunkt for sykling! Men det er ikke bare mange muligheter for både landeveis- og terrengsykkel, men det er også et kjempefint sted for fotturer, strandferie, byferie og/eller som et utgangspunkt for bilturer.

Det finnes mange veldig gode kart med merkede stier for fotturer og sykkelruter.
I år, som tidligere, bodde vi  i en leilighet midt i gamlebyen. Vi fikk eget rom til syklene, og med leiligheten fulgte det også garasjeplass, noe som kan være greit å ha hvis du har leiebil. De som leier ut snakker kun italiensk og noe tysk (noe vi ikke kan), men man kommer utrolig langt med kroppsspråk og enstavelsesord fra italiensk ordbok.

Her kommer en liten ”dagbok” for ferieuka:

Første dag gikk vi først en fottur opp og ned  en spektakulær sti (sti nr. 267) fra Campione til Pregasio etterfulgt av et forfriskende bad i Gardasjøen ved Campione . Senere, etter å ha skrudd opp syklene, syklet vi en tur rundt Lago di Ledro med 4x7 min drag. Dette er en veldig fin runde første dagen uten alt for mye stigning for å få i gang beina.

Andre dagen fikk Trude feber og ble skikkelig forkjølet så jeg dro på ekspedisjon på egenhånd. Fra Riva syklet jeg mot Lago de Tenno for så å ta til venstre opp mot Bocca di Trat. på snaue 1600 moh. Jeg skulle følge sti 402, men tok tydeligvis feil et eller annet sted for jeg endte opp på Bocca Saval på 1720 moh. Turen opp dit bestod av 1 time oppover på asfalt, 1 time dritbratt stigning på sti (styrketråkk på førstegir), og drøye 30 min sykkelbæring der det var for bratt til å sykle. Etter en drøy tur opp ble jeg heldigvis belønnet med en fantastisk sti som gikk fra Bocca Saval til Bocca di Trat. (se bilde). På vei ned etter en kald cola på serveringsstedet på toppen, skjønte jeg jo at det vanlige er å sykle motsatt vei av det jeg gjorde. Da får man en fin asfaltvei opp og kan nyte de bratte stiene ned igjen. Det får jeg prøve neste gang...

Sti fra Bocca Saval

Tredje dag var Trude fortsatt syk, så vi tok en biltur gjennom Dolomittene. Kjørte Dolomittveien som går fra Bolzano til Cortina. Dette var en fantastisk tur med masse fin natur og koselige småbyer. Men det ble en drøy dag bak rattet med over 7 timer effektiv kjøring og ca 450 km på svingete fjellveier, men med så fantastiske veier og fin utsikt gikk det som en lek.

Fjerde dagen gjennomførte vi turen vi har drømt om lenge – opp Passo Tremalzo. Vi syklet fra Riva opp til Lago di Ledro og derfra opp stien ”Rampi Ledro” til Passo Notta. Mye bratt betongvei til tider, men veldig moro! Veien/stien fra Passo Notta til Tremalzo er helt fantastisk! Den smale veien svinger seg oppover fjellsiden og gjennom tunneler med en spektakulær utsikt hele veien. Vi brukte ca. 3,5 time opp til toppen fra Riva. Det virker som om de fleste sykler eller blir kjørt med bil opp fra baksiden, for så å sykle ned veien vi syklet opp. Jeg vil anbefale de som orker å sykle opp - da får man mye bedre tid til å nyte utsikten! Ned igjen syklet vi asfaltveien til Ledro. Her går det også en sti, men det begynte å bli usikkert vær, så vi tok veien rett ned.

Passo Tremalzo

Femte dagen syklet vi over til Mori og derfra opp til Brentonico og videre til Mt Altissimo di Nago på 2079 moh. Opp til ca 1617 moh er det asfaltvei, mens de siste drøye 500 høydemetrene er en kjempefin serpentinersti opp til toppen. Der oppe ble vi møtt av en fantastisk utsikt i alle retninger og kunne nyte sol og en kald cola før vi startet på utforkjøringen ned igjen til Torbole og Riva (sti nr. 601). Veien opp fra Mori var ikke så veldig spennende. Tidligere har vi syklet opp veien fra Avio som kommer opp samme sted. Denne veien er mye finere og er derfor en morsommere rute opp mot toppen. Det er også en del som tar gondolen fra Malcesine til Monte Baldo, for så å sykle over Mt. Altissimo og videre ned til Torbole.

Trude på vei opp til Mt. di Altissimo

Siste dagen hadde jeg fått litt av forkjølelsen til Trude, så dagen gikk med til å kose seg på stranda i Riva. I starten av uka vi var der var det nok 22++ grader i vannet, men så snudde vinden, og de siste dagene var det kun 12 grader. Det var mange som fikk seg en overraskelse da de løp ut i vannet slik man vanligvis kan. Iskaldt var det!:-)

-Lars Petter og Trude

Noen flere bilder:

Kartstudie

Fra siste del av veien opp til Bocca Saval hvor jeg måtte ta beina fatt

Trude nyter utsikten på vei opp Tremalzo