Mallorca påsken 2011

Publisert 15.04.2011 20:51:54 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
Denne påsken gjentar Trude og jeg suksessen fra i fjor og tar med oss syklene til Mallorca i påsken. I år dro vi ned torsdag 14. april og blir til søndag 24. Vi skal prøve å oppdatere daglig om hva som blir trent og hvor turene går.

Dag 1 – torsdag 14. april
Vi fløy ned med Norwegian og landet litt før kl 13. I år som i fjor skal vi bo på Fontanellas Playa, så fra flyplassen er det kun en kjapp taxitur. Etter en kjapp lunsj ble syklene skrudd opp og vi dro ut på en rolig trilletur for å få i gang beina etter flyturen. Vi syklet på flatene østover langs kysten og kuttet inn i landet mot Llucmajor forbi Hilton hotellet, og hjem igjen langs motorveien. Deilig med varmt vær, ”kort-kort” og rolig trilletur for å få i gang beina og finne feriefølelsen. (tid: 1 time og 20 min)

Dag 2 – fredag 15. april
I dag syklet vi en av favoritturene fra i fjor: Palma – militærleiren – Calvia – Galilea – Puigpunyent – Esporles – Valldemossa – Palma – hjem. Vi hadde selskap av Thomas Kleven og Finn Vegard Nordhagen det meste av turen. Vi syklet hardt i alle bakkene, så det ble 4 drag på mellom 10 og 13 min (totalt 45 min hardt). Fra morgenen av var det litt skyet, men det sprakk fort opp og det ble godt og varmt selv i fjellene. Både Trude og jeg følte at beina og trøkket i bakkene var overraskende bra i dag til å ha syklet lite i vinter fordi langrenn har blitt prioritert. Watten var høyer og tidene raskere enn i fjor. Turen ble totalt på snaue 4 timer. Litt uvant med så lang og hard tur, så smakte ekstra godt med en god lunsj på strandpromenaden etterpå og en tur på stranda.

Dag 3 – lørdag 16. april
I dag gikk turen til Bunyola, Sóller, Deiá, Port de Valldemossa, Valldemossa og hjem over slettene med en liten ekstrarunde mot Santa Maria. Vi kjørte drag i bakken opp mot Coll de Sóller, fra Sóller mot Deiá og opp fra Port de Valldemossa. Kjente gårsdagens tur i beina, så dragene ble kjørt kontrollert under/på terskel. Bakken opp fra Port de Valldemossa hadde vi ikke kjørt før, men som forventet var dette en høydare! Kjempefin klatring på 4-5 km opp en smal vei! Vi fikk totalt snaue 5 timer på sykkelen og 43 minutter hardt i dag.

På kvelden dro vi inn til Palma og spiste tapas på restauranten El Cuerno.

Dag 4 – søndag 17. april
I dag gikk turen til Santa Maria, Alaró, Orient, Bunyola og hjem igjen. Etter transportetappen over slettene til Alaró tenkte vi å kjøre første draget opp til Castello d` Alaró. Men et lite stykke oppe i bakken ble asfalten dårligere og dårligere og ikke egnet for racer. Litt skuffet over å ikke få syklet opp til toppen snudde vi og satte kursen mot Orient. Vi syklet drag til toppen og etter en kaffestopp i Orient, tok vi et nytt drag opp neste bakke før det tippet ned mot Bunyola. Vi tok til slutt et flatt drag på vegen tilbake mot hotellet. Etter litt tunge bein i går var beina og trøkket bedre igjen i dag!

Nok en kjempefin runde som vi kommer til å sykle motsatt vei en av de neste dagene (bakken fra Bunyola og opp mot Orient var rå!). Ble en ”kort” tur i dag på drøye 3 timer med litt over 30 minutter hardt totalt.

Dag 5 og 6 – mandag 18. og tirsdag 19. april
Etter tre harde treningsdager var det på tide å ta en roligere dag. På mandag tok vi derfor en rolig trilletur på flatene mot Llucmajor. Resten av dagen tilbrakte vi i Palma med shopping og god mat.

Tirsdag var beina friske og raske og klare for en lengre tur igjen. Sammen med Gunn Hilleren og Roy Magne Storholm syklet vi til Palma, Calvia, Andtratx, Banyalbufar, Valldemossa og mot Santa Maria før vi satte kursen hjemover. En kjempefin tur som anbefales!!! Vi brukte drøye 4 timer på runden. Det gikk for det meste rolig, men på slutten fikk Roy Magne og jeg ”hjemlengsel”, så siste halvtimen ble det kjørt jevnt hardt på flatene (mens jentene skravlet bak:-)

Dag 7 – onsdag 20. april
Etter to rolige dager var det i dag klart for en hard dag igjen. I dag var vi en fin gjeng på tur: Gunn Hilleren, Roy Magne Storholm, Finn Vegard Nordhagen, Thomas Kleven, Trude og meg. Turen gikk til Bunyola, Orient, Alaró, Santa Maria, Santa Eugènia, Algaida, Randa, bakken opp til Cura, Llucmajor og hjem.

Første drag ble opp bakken fra Bunyola til Coll de Honor. Med en gira gjeng ble det kjørt hardt fra start og det ble en aldri så liten syrefest i låra siste delen opp.

Neste drag ble 20 min lagtempokjøring på flatene mellom Santa Maria og Algaida.

Siste drag ble opp bakken til Cura. Etter ca 3 timer med mye hardt ble det ikke kjørt fult så hardt fra start her, men det gikk jevnt hardt opp og det ble selvfølgelig avsluttet med spurt på toppen.

Hjem igjen fikk vi god medvind så vi kostet hjemover i ganske hardt tempo for å tyne ut det som var igjen av saft i beina:-)

Turen tok 3 timer og 45 min og vi kunne notere snaue 50 min hardt totalt (hardkjøret hjem etter Cura er da ikke inkludert). Nok en veldig bra dag som har satt sine spor i beina:-)

Dag 8 og 9 – torsdag 21. og fredag 22. april
Torsdag var planen å få en hard langtur i fjellene, men usikkert vær på morgenen gjorde at vi endret planene noe. For å unngå mulig regn i fjellene kjørte vi derfor bakkedrag 3x10 min i bakken opp fra militærleiren bak Palma. Etter en tur på ca 2 timer dro vi til Palma for shopping og cafè-besøk.

Fredag våknet vi til grått vær og under frokosten begynte det å bøtte ned. Sykling på griseglatte veier i regn fristet lite så det ble lagt alternative planer om en løpeøkt. Men etter en halvtime med øsende regnvær ble det plutselig sol fra nesten skyfri himmel. Vi dro da ut på en rolig tur sammen med Gunn Hilleren. Turen gikk til Lljucmajor, Porreres, Felanitx, opp til Ermita de San Salvador, kaffestopp på torget i Petra, Sant Joan, Montuiri, Randa, Lljucmajor og hjem. Vi hadde veldig fin medvind i starten og blåste ut til Felanitx med stort sett over 40 km/t hele veien. Hjem igjen fikk vi tilsvarende motvind:-) Etter en grå morgen ble det en kjempefin dag og en veldig bra tur på flatene. Turen tok ca 4,5 timer.

Dag 10 og 11 – lørdag 23. og søndag 24. april
Lørdag våknet vi igjen opp til noe usikkert vær med en del skyer over fjellene. Det hadde selvfølgelig vært deilig med strålende vær siste dagen, men på planen stod det kun en rolig trilletur så det var ikke helt krise. Jeg synes det er best å ta det litt rolig siste dagen før hjemreise slik at ikke kroppen og imunforsvaret er kjørt helt i bunn før hjemreise. Det er ofte store temperatursvingninger på flyet, og ikke minst mye folk og mange "basilusker", så det er lett å bli syk på hjemreisen hvis kroppen er litt redusert. Etter en liten trilletur dro vi så til Palma og tilbrakte resten dagen med litt shopping og koselige cafèbesøk.

Søndag var det desverre tid for hjemreise. Syklene hadde blitt pakket ned lørdag kveld, så det var bare å ta taxi bort til flyplassen etter en kjapp frokost. Turen hjem gikk knirkefritt og vi var hjemme tidlig på ettermiddagen til deilig norsk vårvær (ikke helt det samme som der vi kom fra, men helt greit). Våren drar jo også med seg noen ulemper for mange, og vi hadde ikke mer enn gått av flyet på Gardemoen før Trude kjente pollenallergien murre (og natt til mandag ble hun helt tett).

Mandag ble det en langtur rundt Hurumlandet med hardt i alt som var av bakker (snaue 4,5 time). Kroppen og trøkket var veldig bra hele turen og vi kunne avslutte med et skikkelig hardt drag opp Lierbakkene med bedre tid og høyere watt enn det vi gjorde på starten av turen = digg! Tydelig at oppholdet på Mallorca har fått i gang sykkelbeina og gikk en strålende start på sykkelsesongen (og ikke minst en veldig fin påskeferie!)!