Mallorca- Syklistenes vårparadis!

Publisert 07.04.2010 09:09:57 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Generell, Sykkel
Trude (min bedre halvdel) og jeg pakket med oss syklene og reiste til Mallorca søndag 28.03. Deilig med ferie og en "kick-start" på sykkelsesongen etter en vinter med mye langrenn. Siden årets vinter har vært så bra har all trening så langt i 2010 vært langrenn, var vi spente på hvordan skitreningen slo ut på sykkelformen. Nedenfor følger en liten dagbok for første uka.

Søndag: Lørdag var vi i bryllup og var hjemme fra dette kl 2. Flyet skulle gå kl 07:15, så etter å ha stilt klokka var det bare å skifte og pakke bilen. Vi ankom Mallorca på formiddagen, men med kun 2 timers dårlig søvn på flyet var vi veldig trøtte og slitne. Skrudde opp syklene, men kroppen var ikke klar for trening, så det ble en tur til Palma for å bli kjent. Selv om jeg har syklet lenge har jeg aldri vært på Mallorca før. Jeg har vært mye i nord Italia og i Provence, så det er spennende med et nytt sted og nye veier.

Mandag: Møtte opp utenfor hotellet kl 10 for å høre om det var noen grupper vi kunne slenge oss med på tur for å bli litt bedre kjent med veiene på øya. Det er veldig mange andre norske syklister her i påsken, så det er ikke noe problem å finne en gruppe å slenge seg med. Vi ble med Rye (20-30 stk) som skulle på en rolig flat tur. Fint å ta de første turene med noen som er kjent slik at man finner fine veier med en gang og unngår den verste trafikken. Det ble holdt et rolig tempo stort sett hele veien. Det ble kaffestopp på torget i byen Petra (kjent stoppested for syklister). Deilig vær og god stemning hele veien. Beina kjentes overraskende bra ut til ikke å ha sittet på sykkelen på 3 måneder. Vi kom tilbake på hotellet etter 5 timer. Vi hadde egentlig tenkt oss 3 timer denne dagen, men som vanlig er det lett å bli litt revet med den første dagen på sykkelen i "kort-kort".

Trude på torget i Petra sammen med Rye

Tirsdag: Siden gårsdagen ble litt lengre enn planlagt syklet Trude og jeg en helt rolig tur alene i dag. Turen gikk gjennom Palma til Palmanova og Calvia. Var mye vind, så vanskelig å sykle rolig nok langs kysten. Litt inn i landet var forholdene mye bedre. Beina var litt møre etter gårsdagen, men det var baken som var mest medtatt etter mange timer på sykkelsetet:-) Ble 3 timer helt rolig. Hjemme hadde 3 timer kjentes lenge ut, men her nede kjennes det kun ut som en liten trilletur.

Onsdag: Trude følte seg litt stinn i beina etter de to første dagene så hun tok en hviledag. Jeg syklet bakkedrag i bakkene opp fra militærleiren bak Palma. Syklet 15, 7 og 15 minutters drag på terskel. Kjører med wattmåler så det er lett å kjøre kontrollert. Formen er grei, men kjenner at muskulaturen ikke er helt vandt til belastningen. Kjører jeg på litt for hardt og drar på meg litt melkesyre, bruker jeg ganske lang tid på å kvitte meg med syra igjen. Utrolig deilig å sykle intervaller ute igjen!!
Etter en kort morgenøkt (ca 2 timer), dro vi på shopping i Palma. Vedlig koselig by med mye bra butikker, koselige gater og kafeer/restauranter.

Trude ved Calvia

Torsdag: Dro ut kl 10 sammen med Linda Larsen og to gutter fra Grimstad hun er trener for (Kristian og Fridtjof). Veldig hyggelig selskap! Gutta er 15 år og har kjempetalent. Moro å sykle med med så motiverte gutter som sykler veldig bra allerede! Linda skravler som vanlig som en foss og holder stemningen på topp! Vi hang oss på juniorlaget til Rinkerike bort til bakken opp til Cura hvor vi syklet drag. Syklet 4x10 minutter hardt. Tanken var å kjøre terskel, men det var så deilig å gønne på i den fine bakken i det fine været, så det ble godt over terksel på flere av dragene. Deilig å dra på skikkelig innimellom. Etter litt nedkjøring ble det kaffe og cola på restauranten på toppen med utsikt over store deler av Mallorca. Etter 3 timer var vi tilbake på hotellet og kunne slikke litt sol på solsengene ved bassenget.

Kristian, Linda, Lars Petter, Trude og Fridtjof på toppen av Cura

På kvelden dro Trude, Linda og jeg til Palma for å feire min 30-års bursdag. Blandet følelse å bli 30 år gitt.. Feiret med veldig god tapas og drakk god vin.
Utrolig bra dag med strålende vær, tid på terskel (+) og god middag i hyggelig selskap!

Fredag: Syklet vi rolig langtur rundt Soller og Valdemossa med Linda og gutta. Kjempefin runde med fine bakker (både opp og ned) og kaffestopp i Valdemossa. Kjenner det har blitt en del timer på sykkelen de siste dagene for blir fort sulten når det går rolig.

Lørdag: Trude og jeg syklet bort til bakken opp fra militærleiren bak Palma for en ny dag med intervaller. Først kjørte vi 3x7 minutter kontrollert og så 3x3 min hardt. Formen kommer seg for hver økt! Etter turen på 2,5 time dro vi til Palma for mer shopping.

Lars Petter i bakken opp bak militærleiren

Søndag: For første gang denne uken var det ikke sol og kortbukse som gjaldt. Siden det var gråvær og regn passet det fint med ny dag med intervaller. Etter oppvarming syklet vi 6x5 min flate drag på faltene mot Llucmajor. Underveis fikk vi et så voldsomt regnvær at kumlokkene ble dyttet opp av vannet. Ble litt kjølig, men mot slutten kom solen tilbake. En veldig bra økt! Ettermiddagen ble tilbragt med "Flandern" på storskjerm.

Totalt første uke: 21 timer trening og 152 minutter hardt = en veldig bra uke! Beina blir bedre for hver dag!

Vi drar hjem igjen på kvelden lørdag 10.04, så har fortsatt 6 dager igjen av ferien:-)

Vi bor forresten i leilighet på hotellet Fontanellas Playa. Bra hotell til en svært god pris. Maten er god og det er godt tilrettelagt for sykling (sykkelkjeller med vaskemuligheter og verksted i umiddelbar nærhet).