Mattis Sjøli | Oppkjøring til NM

Publisert 09.01.2018 09:33:13 av Ragnhild
Kategorier: Langrenn

Nå er det klart for siste innspurt før NM på Hamar til helga. Jeg synes selv at jeg har fått gjort en god jobb, så nå gjelder det å lade godt opp og fylle opp kroppen med energi frem mot fredag. I dette innlegget tenkte jeg å skrive litt om hvordan jeg forbereder meg til NM og hva jeg fokuserer på, for å forhåpentligvis finne godfølelsen og overskudd frem til noen av sesongens viktigste renn.



Som jeg tidligere har skrevet, har deler av oktober, hele november og deler av desember vært trøblete. Derfor kjører jeg et annet opplegg enn jeg ville gjort hvis jeg hadde fått gjort alt slik som jeg hadde planlagt. Det gjør at jeg også er veldig spent på hvordan det vil slå ut på resultatlistene. Jeg la en plan midt i desember på veien mot NM, og har fulgt planen nesten til punkt og prikke siden det. Spesielt romjula var veldig positiv for formen, og jeg synes at Gåsburennet var greit og at ”Raumnes romjulsrenn”, på hjemmebane i Nes skianlegg, var enda litt bedre. Men, jeg håper at formkurven skal stige enda noen hakk den siste tiden, for at jeg kan bli skikkelig fornøyd med NM. Her kommer en dag-for-dag-oversikt om hvordan jeg har, og vil, legge opp treninga frem mot NM på Hamar i helga.  Det er veldig lite ”hokuspokus”. Det enkle er ofte det beste

 

Mandag 1.jan:
Hvile
Tirsdag 2.jan:
1. økt: 1:30t klassisk med hurtighet. Fokus på teknikk i diagonalgang.
2. økt: 1t lett jogg med stigningsdrag. Forberedelse til intervall i morgen.
Onsdag 3.jan:
1. økt: Intervall skøyting i3-i4 ”Rennfart” 4*12min med 2min pause. Går som jeg ville gjort første del av skirenn.
2. økt: Styrke. Maksstyrke og basis. Kjører knebøy, utfall, markløft, hangups med vekter, dips med vekter og tricepspress i slynge. Jeg kjører 6 repetisjoner og 3 serier med 3 minutter pause på alle øvelser. Avslutter økta med 30min med mage og rygg styrke. 45 sek jobb og 15 sek pause, alle øvelser 3 ganger.
Torsdag 4.jan:
1. økt: Intervall på tredemølle løp. 7*4min i4-i5 med 2min pause.
2. økt: Rolig staking på ski. 1:30t.
Fredag 5.jan:
1. økt: Langtur på ski. 2:30t med 6 hurtighetsdrag undervegs. I1.
Lørdag 6. jan:
1. økt: 1:45t skøyting i1.
2. økt: 1t klassisk med hurtighet. Lange pauser. Vekke kroppen før renn.
Søndag 7.jan:
1. økt: Moelvenrennet. 15km klassisk.
2.økt: Restitusjonsøkt 45min løp+30min basisstyrke.

Totalt ca 17t trening. Fokus på hardøkter. Ha overskudd på langturene.  

 

Et bilde fra trening i Nes skianlegg i jula. Skyldes det lure smilet en kommende toppform?

 

Skirennet i helga var ikke all verden, ble for langt bak og klarte ikke å presse hardt nok på. Løypene på Sjusjøen er relativt slake og med mye staking, og i sånne type løyper må jeg heve meg flere hakk. Men kropp og bein fungerte helt okey. Håper på en formstigning inn mot helga og at jeg skal klare å pushe meg selv vesentlig hardere når det virkelig gjelder! 

 

Mandag 8.jan
Hvile
Tirsdag 9.jan
Økt 1: Intervall løp på tredemølle. 5*5min i sone 3-5. Velger å ha siste nøkkeløkt på mølle for å få den så nært perfekt som mulig mtp intensitet og føreforhold.
Økt 2: Restitusjonsøkt på ski m 5 hurtighetsdrag. Ca 1t. Skøyting.
Onsdag 10.jan
Økt 1: Oppv og eksplosivstyrke. 15min oppv og ca 45-50min med styrke. Kjører eksplosivstyrke for å få spenning i muskulaturen, uten at det skal bli for tungt og seigt. Knebøy, utfall, hangups, dips og tricepspress i slynge.
Økt 2: 1:15-1:30t klassisk på ski. I1. Passer på å gå rolig nok.
Torsdag 11.jan
Økt 1: Skitest og rennforberedelser på Hamar skøyting. Går 2*5min i rennfart+3*3min i5. Totalt ca 1:45t.
Økt 2: Jogg+tøy. 30-45min.
Fredag 12.jan
Økt 1: Morgenjogg. 20-30min før frokost. Få fart på beina.
Økt 2: 15km skate NM.
Økt 3: Restitusjonsøkt/skitest før morgendagen.
Lørdag 13.jan
Økt 1: Morgenjogg. 20-30min. Få ut melkesyre og få fart på beina.
Økt 2: 30km duathlon NM.

 

Håper at dette programmet skal føre til gode resultater. Har ikke gått så mange nasjonale renn til nå denne sesongen, så jeg er spent på hvordan jeg ligger an. Håper at kropp, teknikk og ski spiller på lag, så tror jeg at dette kan bli bra! Håper at dere sitter hjemme og heier på meg, og andre med Oslo Sportslager-logoen på dressen!

 

Ellers har jeg også vært innom Oslo Sportslager for å få slipt opp noen nye ski før NM. Gutta som sliper ski der har stålkontroll og skal gi meg superski på NM. Snakk om god service!

 

Trond og Lars C. i slipebua under sesongåpning på Beitostølen i november 2017. 

 

 

 

Mattis Sjøli


Tags:

Kommentarer

  •  


  •