Mattis Sjøli | Oppsumering

Publisert 27.11.2018 10:10:11 av
Kategorier: Langrenn

Heihei!
Det har dessverre gått en stund siden forrige innlegg fra min side, så jeg vil gå igjennom sesongoppkjøringen og fortelle litt om hva jeg har trent og hvorfor. Treninga har gått veldig fint siden mai, har verken vært noe særlig sjuk og har hatt veldig lite problemer med belastningsskader (bank i bordet). Har hatt ca 40 samlingsdøgn i inn og utland, blant annet på Sognefjellet, i Sandnes/Stavanger og Mar de Pulpi i Spania. I skrivende stund er jeg på vei hjem fra årets siste barmarksamling før sesongen starter og har fått gode svar på formen og på treninga som har blitt gjort!

 

 



På samling i Sandnes/Stavanger med treneren min Frank Heggebø. Jeg bruker IDT-rulleski på trening, med rullemotstand 3 i klassisk og 2 i skøyting. Selvfølgelig fra Oslo Sportslager!

 

 

Bildet er tatt etter en intervall opp Alto de Velefique i Spania. Veldig fin bakke, på ca 14km. På bildet er mitt reisefølge på samlinger i år, fra venstre: Even Hippe, Mattis Sjøli, Sindre Folkvord og Ingvar Folkvord.

Helt siden mai har fokuset mitt vært på mengde og på kontrollerte intervaller på terskel. Dette er fordi jeg føler at jeg tåler veldig mye mengde trening og at jeg fort kommer for tidlig i form hvis intervallene blir harde for tidlig. Derfor har jeg heller fokusert på langturer og på lange intervaller rundt terskel, og har også kvalitetssikret dette med laktatmålinger jevnlig. Denne formen for trening fører til at jeg ikke er rå om sommeren og om høsten, men at jeg forhåpentligvis vil få ut mine beste hardøkter på konkurranser gjennom vinteren. 

 

 

 

Bildet er fra skitest på Sognefjellet i juni, i nydelig vær. Fikk testa mye ski, både ny og gamle. OS7 kom best ut for min del.

Jeg brukte mai og juni på å bygge opp mengden og intensiteten, og etter det har jeg lagt meg på +- 90 timer med trening per måned, fordelt på en lett treningsuke (2 hviledager og 10-15t trening), en medium treningsuke (Ca 19-23t trening) og en hard treningsuke (25-30t trening). Innholdet og fokusområdene på de forskjellige ukene har vært forskjellig og jeg har variert mellom et fokus på intensitet eller mengde, ispedd en del hurtighet og spenst for å bryte opp i den monotone mengdetreninga. 4 dager etter vær harde treningsuke kjører jeg en laktatprofil på mølle for å se til at kroppen er restituert og at formen blir bedre.

Planen nå er å hente meg godt inn etter denne samlinga for så å slippe litt opp på mengden i november (ca 80-85t) og forhåpentligvis bruke de første skirennene til å gå meg litt i form til det som skal skje etter jul! Dette er vel planen til hvert fall 50% av de som starter på Beitostølen, også får vi se hvem som treffer med planen sin! 

 

Det tikker mot vinter!

Følg med på bloggen utover, for forhåpentligvis hyppigere oppdateringer! Har i år logga alt av trening på Strava, så jekk gjerne ut brukeren min, du finner den hvis du søker på Mattis Sjøli. Følg meg gjerne også på Instagram under mattissjoli.


Vi snakkes!
Tags:

Kommentarer

  •  


  •