Mattis Sjøli |Rulleski-spesial

Publisert 28.10.2020 07:40:47 av Kathrine Olivia Klokseth
Kategorier: Generell, Langrenn

Hei igjen!


Veldig mye har skjedd siden jeg skrev forrige blogg, og kommende vinter er vanskelig å spå helt enda. Det eneste som er sikkert er at vinteren kommer og at det gjelder å være best mulig forberedt på alt som kan skje. Nå er høsten her for alvor og det er for mange, kanskje på tide å for alvor finne frem rulleskiene for å trene mot vinteren. Derfor tenkte jeg å skrive en «rulleski-spesial» med litt gjennomgang av utstyr og tips og triks på hvordan man kan gjøre rulleskitreningen best mulig og mest mulig morsom. Dårlig utstyr kan tross alt ødelegge mange gode opplevelser og treningsøkter.



Det viktigste når man skal gå på rulleski er å bruke hjelm. Oslo Sportslager har mange ulike hjemler fra ulike produsenter og alle er mer enn gode nok for å trene med. Det viktigste er at man finner en hjelm som sitter trygt og godt på hodet. Hjelm bør absolutt alle bruke, uansett nivå, fart og terreng på økta.

 

Bildet er etter et fall på rulleskirenn i fjor. Hjelmen fikk seg et ordentlig slag, men hodet klarte seg fint.

 

Man kan helt fint bruke de samme skiskoene på rulleski som man bruker om vinteren, eneste ulempen er at de blir fort slitt av regn, grus og søle. Derfor kan det være smart å bruke et par gamle skisko, eller å være flink på å spyle skoene etter økter i regn eller ved våt asfalt. Det samme gjelder staver, de man bruker på ski fungerer akkurat like fint på rulleski, men det er veldig smart å bytte til rulleskipigger. Disse får du kjøpt på Oslo Sportslager. Fordelen med disse er at piggen er hardere og tåler asfalten bedre. Pigger for snø blir veldig fort sløve og knekker også kjapt. Et annet triks er å kjøpe en diamantbryne fra Biltema eller lignende butikker. Med den kan du slipe piggene og holde de gode som nye mil etter mil.

Det finnes mange ulike rulleski-produsenter, og de fleste skiene er gode nok. Selv bruker jeg Swenor og er veldig fornøyd med disse. På klassisk bruker jeg Swenor Alu Elite. Disse er nye i år og er 7cm lenger enn vanlige klassisk rulleski. Dette gjør at de føles mer stabile i staking og spesielt i diagonalgang og at man får et fraspark som føles mer likt det man gjør på snø. Jeg liker disse skiene godt og kan gå god for dem. På skøyting har jeg brukt både IDT og Swenor, og er fornøyd med begge. Noe jeg derimot varmt vil anbefale er IDT sine våthjul til skøyting. Alle som har gått på rulleski om høsten med våte veier og blader, vet hvor irriterende og slitsomt det er når skiene sklir. Med våthjul sitter skiene som støpt, og man kan også fint bruke de i sol. Det er blitt mine foretrukne hjul uansett forhold. Disse får du kjøpt i butikken hos Oslo Sportslager. Husk å vaske skiene med hageslangen etter turer i regn, så holder de lenger og er mer trivelige å ta på seg på neste tur!

 

Sånn ser IDT sin våthjul ut, etter min mening de beste hjulene til skøyteski på markedet i dag.

 

Tidligere rulleskisesonger har jeg gått uten hansker, fordi jeg ikke liker at hendene blir så varme under trening. I år prøvde jeg for første gang rulleskihansker, og ble faktisk litt frelst. De sitter god på hånden og er veldig luftige. I tillegg slipper man blemmer og sår på hendene, som jeg har vært plaget med tidligere sesonger. Jeg bruker LillSport Legend Roller og er veldig fornøyd med disse. Den største forskjellen fra vanlige tynne rennhansker er at de er vesentlig luftigere og føles ikke så varme og klamme på varme sommerdager.

 

En typisk sår hand etter mye staking på rulleski uten hansker.

 

Ta med dere disse tipsene inn i høsten og rulleskitreninga, så blir opplevelsen garantert bedre!

Husk at alt dette og mer til kan kjøpes hos Oslo Sportslager!

 

 


Tags:

Kommentarer

  •  


  •