Mattis Sjøli |Tips frem mot Birkebeinerrennet!

Publisert 11.03.2019 12:26:13 av
Kategorier: Langrenn

Tips frem mot Birkebeinerrennet!

Hei igjen! Nå tikker det faretruende fort mot Birken og hovedmålet for mange ivrige skiløpere over hele landet. Jeg for min del skal dessverre ikke gå, jeg reiser til Harstad for å gå Norgescup og må dermed se Birken på TV. Kjedelig å ikke få med seg begge deler, men kanskje terminlista klaffer bedre til neste år! Siste uka inn mot Birken (eller andre viktige konkurranser) så mener jeg at det er viktig å ikke stresse. Jobben er blitt gjort, så det er ikke så mye man får gjort fra eller til uansett. Tenkte jeg skulle skrive en liten liste med tips frem mot birken og undervegs i selve rennet.

 



1) Ikke prøv noe nytt på treningsfronten siste uka inn mot Birken. Slapp av, stress ned og finn en god følelse og sørg for å ha overskudd på start. Kjør økter som har fungert tidligere og som er enkle å gjennomføre. For folk i full jobb er det viktigere å kjenne at man har energi, enn å absolutt skulle trene masse de siste dagene.

2) Spis godt hele uka. Det er ikke fredag og lørdagsmorgen som gjelder, man må sørge for å ha fulle lagre gjennom hele uka. Spis vanlig mat, ikke prøv noe nytt og sørg heller for å spise litt mer karbohydrater enn vanlig (pasta, ris, potet, brød o.l). Det er lite vits i å kjøre i seg alt for mye mat, da blir man bare tung i magen og får en dårlig følelse. Spis vanlig, men sørg for å ikke gå sulten så lenge av gangen.

3) Test ut sportsdrikker og gel på forhånd. Mange har gått på en smell med nye produkter på løpsdag, ulike sportsdrikker og gel kan føre til dårlig mage hos mange. Prøv det derfor ut på forhånd så du er sikker på at dette ikke skal ødelegge Birken for deg.

4) Hold deg tro til noen smøretips. Den siste uka før Birken kommer det ut utallige smøretips for rennet. Hvis du skal smøre skiene selv anbefaler jeg deg å finne et smøretips som du stoler på. Man kan ikke følge med på alle tips og bruke litt fra alle, vær tro mot et tips og sats på at det blir bra. Oslo Sportslager kommer med masse smøretips på sosiale medier og på hjemmesidene de siste dagene før Birken, dette er gutter som kan sitt fag. Følg de og få gode ski! Oslo Sportslager er også tilstede på Rena før rennet, gå innom der for tips eller hvis du trenger smurning.

5) Tenk ut et løpsopplegg og følg dette. Når startskuddet går på lørdags morgen er det fort gjort å miste hodet og gå ut i et tempo som du ikke klarer å holde i 54 kilometer. Ha en slagplan klar på forhånd og følg denne undervegs. En god plan kan være å starte med og kontroll opp de første bakkene og gå deg inn i rennet. Husk og drikk og spis, og spar så mye energi som mulig. Fra toppen av midtfjellet og inn er det bare å gi gass, her er mange slitene og du kan ta mange plasser. Pass på å ha igjen krefter til etter Sjusjøen og i de lette terrengene. Ideelt sett så er det perfekte å finne seg en gruppe fra start som går fort, uten at du trenger å dra lasset. Da sparer du krefter som du helt sikkert får bruk for seinere. 

 

 

6) Test utstyr på forhånd! Ikke still på start med nye ski, staver, sko eller klær som ikke er prøvd ut på forhånd. Sørg for at utstyret er i orden. Kanskje er stavhempene slitt og bør byttes? Prøv å ikke kjøpe nytt utsyr som du ikke får testa tilstrekkelig. Nye hansker kan gi blemmer og gnagsår, det samme med nye sko. Nye ski kan være for stive og du klarer ikke å få feste gjennom hele løpet. Gå for det gamle gode utstyret. «Normal is enough».

7) På Birken må alle gå med sekk som veier 3,5 kg. Jeg anbefaler på det sterkeste å trene med sekk den siste uka. Pass på at sekken sitter godt og at den ikke gnager. Pakk sekken med riktig innhold og kjenn på hvordan 3,5 kg kjennes ut.

8) Ikke still sliten på startstrek! Ta det rolig nok i dagene inn mot rennet. Stress ned og gled deg til å gå skirenn. Treninga er gjort helt siden forrige renn, den siste uka kan du bare ødelegge dette grunnlaget ved for mye stress. Senk skuldrene, sov godt og gled deg til vinterens hovedmål!

9) Ha godt feste! Mange staker Birken og har god suksess med det, men dette er absolutt ikke for alle. De aller, aller fleste som går Birken vil tjene på å gå med feste. Sørg for at du har godt og trygt feste slik at du kan gå avslappet og godt teknisk. Å ha litt glatte ski vil føre til at du må gå mye på armene, samtidig som at du ikke har like god glid som de på blanke ski nedover. Mitt soleklare tips er derfor å smør skiene skikkelig, å gå med litt feste for å ha bedre glid er ikke noe vits, de gjør bare at du taper både oppover og nedover.

10) Ha det gøy! Vi går jo på ski og vi går skirenn fordi det er moro. Sørg for å ha det gøy undervegs! Press deg i kjelleren og nyt det! Det er ingenting som er så deilig som å gå over målstreken etter at du har tatt ut alt det du har!

 


Lykke til!

Hilsen Mattis Sjøli


Tags:

Kommentarer

  •  


  •