Motivasjon motivasjon motivasjon

Publisert 22.01.2015 21:07:00 av Emilie Jul - Larsen Aas
Kategorier: Langrenn
Motivasjon er et element som kanskje er vel så viktig som det fantastiske utstyret. Så hva er viktigst? 



Det er ingen tvil om at denne avtalen og alt utstyret har motivert meg til å sette inn et ekstra gir på treningen. Jeg føler også presset og forventningene rundt meg og det ville være synd å måtte skuffe folk rundt meg og ikke minst meg selv med et dårlig resultat på Marsjen. Struktur og en god plan for treningen er selvfølgelig ikke så dumt heller. Det er mange elementer som spiller inn, men
jeg tror motivasjon og innstilling er noen av de viktigste. I tillegg til utstyret selvfølgelig!

Jeg hadde avtalt trening med de andre utvalgte «Skiløperne» Thorkild og Petter i går, men de måtte begge melde pass på grunn av sykdom. Jeg hadde gledet meg til å endelig å kunne gå sammen med noen andre og kanskje også høste noen gode tips underveis både på teknikk og også i forhold til å strukturere treningen, dele litt erfaringer, tanker og ideer.  

Så hva skjedde så med treningen da plan A gikk i vasken? Motivasjonen falt betraktelig og jeg prøvde å konstruere en økt på egenhånd. Jeg var lei av å kjøre inn til Skansebakken og bruke 3 timer på en treningsøkt på halvannen time. Jeg tok derfor sjansen på at det var falt nok snø i lavere terreng og at løypemaskinene også hadde tatt turen ned på vestsiden av Sognsvann. Da slapp jeg unna med 5 minutter kjøring til Risbekkveien og bestemte meg for en intervalløkt. Jeg gjennomførte som tenkt oppvarming frem til oppstigningen og startet fartsøkningen!
Første del gikk fort over til løype uten særlig spor. Klokka peip og halsen skreik og jeg var veik… Første drag ble bare kaving. Neste drag var morsommere og bedre teknisk, de neste likeså. Men jeg kjente at jeg ikke hadde så mye å gi. Klokka fortsatte å pipe. Dessverre ikke fordi jeg hadde så høy  puls, men av helt uvisse grunner: hadde jentene vært borte å stilt på den? Jeg aner ikke, det var irriterende og jeg orket ikke ta tak i det. Totalt ble det 5 drag av 4-5 min med ca 2 min pause. Men hva hadde skjedd? Max pulsen endte på 170 og gjennomsnittet var lavere enn noen annen tur jeg har hatt i det siste. Hvor gikk det galt? Hadde jeg glemt å
bestemme meg NOK på forhånd? Var jeg rett og slett bare tom for krefter og hadde en dårlig dag fysisk eller gikk det galt allerede da jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde treningspartner som avtalt?
Utstyret var det i alle fall ikke noe galt med!
Tags: skiløper, oslosportslager, holmenkollmarsjen, skiforeningen, skimarathon, turrenn, skirenn, polar, swix, motivasjon

Kommentarer

  •  


  •