NC- landevei på Eidsvoll

Publisert 23.05.2011 15:33:32 av Trude Wermskog Stormo
Kategorier: Sykkel
Lørdag 21. mai stilte jeg til start i mitt første landeveisritt. Det var rett og slett utrolig gøy!

Jeg trener mye på landeveissykkelen og trives svært godt med det. Derfor har jeg lenge hatt planer om å stille til start i et landeveisritt, men det er jo terrengsykling jeg har drevet mest med, og av og til er det vanskelig å få til alt man har lyst til. Men når jeg hørte at 2. runde i landeveiscupen skulle kjøres på Eidsvoll bestemte jeg meg for å bli med. Det ble en veldig morsom og lærerik opplevelse!

Med magen full av sommerfugler satte jeg kursen mot Eidsvoll lørdag morgen. Min venninne Silje Ledsaak ble med som mental støtte, teknikker og langer:-) (egentlig skulle også hun stille til start, men sykdom hindret henne dessverre i å kunne delta)

Hele 45 jenter stilte til start i seniorklassen. Allerede ut fra start var det fire-fem jenter som gikk i asfalten, så jeg skjønte straks at her måtte jeg være veldig konsentrert. Jentene fra Team Hitec satte seg i front med en gang, og farten var høy de første kilometerne. Vi syklet fire runder i en 27,4 km lang løype (totalt 109,6km). Løypa var flat med en stigning underveis. Tempoet var veldig av og på, noe som er litt uvant, for i terrengsykling bør man jo være på hele tiden. Plutselig gikk det fort, deretter rolig.  Det var egentlig veldig behagelig, for da fikk jeg sjansen til å hente meg inn når det gikk litt roligere. Marie Voreland støtet tidlig fra feltet, og dette bruddet holdt helt inn. Forsøkene på å hente henne inn ble avverget av lagvenninnene hennes i Team Hitec. Til slutt var vi kun 25 jenter igjen i hovedfeltet, og da det nærmet seg mål var det bare å prøve å bli med å spurte. Alt gikk så fort at jeg ikke engang husker om jeg gikk ned i bukken! Men jeg tok i så godt jeg kunne, og syklet inn til en 15. plass i min landeveisdebut. Det er jeg godt fornøyd med, og landeveisritt kommer det garantert til å bli mer av fremover. Det var veldig morsomt å sykle sammen med så mange spreke jenter:-)

Resultatene finner du her.

Neste helg stiller jeg til start i Montebellorittet. Dette er et veldig morsomt terrengritt med morsomme tekniske partier, seige motbakker og fine grusveier i et nydelig skogsterreng. Et ritt som kan anbefales!

Les mer på www.montebellorittet.no

Nervøs før start...

Kun sekunder etter at starten gikk falt to uheldige ryttere i bakken. Feltet sprakk opp, men heldigvis samlet det seg igjen ganske raskt.