NC Montebellorittet 2012 – Trude

Publisert 21.05.2012 16:30:00 av Trude Wermskog Stormo
Kategorier: Sykkel
På lørdag stilte jeg til start i årets andre Norgescup-ritt i maraton. Det ble en morsom sykkelopplevelse i en løype som har alt: morsomme tekniske partier, heftige utforkjøringer, dropp, hopp, seige motbakker og lange flater på grus.

Montebellorittet har en orginaltrase på 42 km for turklassene, men siden rittet nå hadde nc-status måtte vi i eliteklassene kjøre lenger. Derfor syklet seniorgutta 78 km, mens seniorjentene og juniorgutta syklet 72 km (Vi slapp unna med én runde i rundbaneløypa på Konnerud).

Kl. 10 gikk starten fra Sande og hele 16 kvinner startet i senior eliteklassen. Veldig moro med så mange jenter på start! Vi startet samtidig med gutta og ut fra start satte masterbilen farten. Det ble som vanlig bånn gass så snart den slapp.  Opp den første bakken mot Kalmosetra syklet jeg sammen med Silje Ledsaak. Vi holdt en jevn og bra fart sammen, men jeg følte meg rimelig kokt over toppen. Men i det første tekniske partiet kviknet jeg litt til og oppdaget etter hvert at jeg hadde fått en god luke til Silje. Da jeg kom ut på grusen hang jeg meg på en juniorgutt. Deilig ikke å bli liggende alene bortover grusveien… Vi tok etter hvert igjen Marianne Lambine og i det andre tekniske partiet tok vi igjen Hildegunn Gjertrud Hovdenak. Vi tre jentene ble syklende sammen til vi kom til boligfeltet. Da var Marianne uheldig å punktere og Hildegunn dro i fra meg opp mot Haukåstoppen. Jeg kom inn til runding på Konnerud stadion på tiden 1.58 (ny pers på den ”normale” Montebellotraseen. Har aldri kommet under 2 timer på den før:-) Men, jeg var jo på ingen måte ferdig. Nå gikk løypa videre ut i en del av rundbaneløypa på Konnerud. En morsom trase med mange morsomme tekniske utfordringer. Men på denne sløyfa fikk jeg plutselig kramper i begge lårene (tross i at jeg hadde vært flink og fått i meg mye drikke underveis). Fy søren så vondt det er, og det er jo klin umulig å få noe trøkk i pedalene når lårene står rett ut. Heldigvis ga det seg litt etter hvert, men jeg kjente det nappe hele veien inn til mål. Da jeg kom til Andorsrud kom Hildegunn og tok meg igjen. Hun hadde syklet litt feil i rundbanetraseen og havnet bak meg igjen. Jeg prøvde å henge meg på henne bortover grusveiene, men hun ble for sterk der. Tok litt innpå henne igjen i det tekniske partiet, men det holdt ikke. I mål var jeg litt over ett minutt bak henne. Det ble 6. plass og jeg er veldig fornøyd. Merker at jeg holder distansen bedre enn tidligere og at det er litt mer fart i meg:-)

Jeg syklet på min nye og råtøffe Everest 8848 Twenty9. Jeg må innrømme at jeg har vært litt skeptisk til denne typen sykkel, men nå er jeg fullstendig forelsket!! Den flyter ekstremt godt i terrenget, både oppover og nedover og den er god å stå å trå med oppover (noe jeg liker godt å gjøre). Jeg trodde jeg skulle oppleve den som treg, men det er den overhodet ikke. Kan virkelig anbefales!

Sportslagergutta kjørte også bra på lørdag. Lars Petter ble 6 og Carl Fredrik 16. Fredrik ble 49 på en litt tung dag.

Resultatene finner du her.

Data fra rittet på Strava ligger her.

Lars Petter og meg før start (bilde fra Sande Avis)

Silje Ledsaak og jeg på toppen av Kalmosetra (bilde fra arrangøren).

Bilde fra rundbaneløypa (bilde fra arrangøren).

Jubler i mål (bilde fra dt.no)

Min niese Lykke var på plass for å heie på onkel og tante! Verdens søteste sykkelrekrutt og maskott:-)