Norge på langs, Nordkapp-Lindesnes!

Publisert 09.07.2012 10:53:00 av Deler
Kategorier:
Alt er pakket og klart for tre fine uker på sykkelen, vi skal sykle Norge på langs fra Nordkapp til Lindesnes. På turen gjennom det langstrakte land skal vi intervjue ordførere i forskellige kommuner for organisasjonen Grønt Flagg. Grønt flagg jobber med miljøsertifisering av skoler og barnehager. Dette er en stor internasjonal organisasjon med over 40.000 miljøsertifiserte skoler i 50 forskjellige land i verden.
Over 800 skoler og barnehager, fordelt på 17 fylker og 90 kommuner deltar i Grønt Flagg programmet i Norge. Vårt engasjement er å øke interessen for dette i så mange kommuner som mulig gjennom disse ukene i dialog med ordførere.

Endelig i mål! Lindesnes onsdag 1. august!

Nå sitter vi strandet i Bagn i ly for regnet, de snakker om flom- vi lærte en lekse i Målselv da det kom 60 mm, så vi slapper av og spiser på en kro. Etter rørvik tok vi inn på en nedlagt travbane for natten sammen med to pensjonister som syklet fra Vadsø til Oslo! Vi synes det er litt festlig å sove på rare steder, og det har det vært en del av.. Blandt annet et falleferdig stabbur og forskjellige hager . Vi har hatt noen knallfine dager fra Stjørdal og over valdresflya med strålende sol!

Ganske behagelig å sykle i 19 grader og tørre klær! Vi fikk en god del motvind opp drivdalen og over Dovrefjell til Dombås, men med sol strutter motivasjonen og vi fikk nyte fin utsikt rundt på Dovre. Dagen etter Dovre var det duket for turens høydepunkt, valdresflya! I vågå tok vi en tur på en seter på fjellet for litt traktorkjøring og røverhistorier fra lokale helter, meget trivelig!

Vi overnattet på et hyggelig fiskenaust ved øvre sjodalsvatn før vi skulle opp til toppen av valdresflya. Her fikk "me juksa litte granne" med følgebil til bagasjen! Det var en merkelig følelse å sykle uten all den vekten, sykkelen ble utrolig vinglete! Vi tråkket oss til toppen av flya der vi nøt turens beste rømmegrøt! Igjen strålende sol og motvind, men vips så var vi på Beitostølen! På beito skulle vi hatt litt mer tid slik at vi kunne fått med oss troll-rock! Men vi merker at målgang er nærme nå,  så vi syklet på videre. Ved Fagernes returnerte regnet, og det begynner vi å bli ganske lei av! Men vi kom forbi jutul ved leira, og der fikk vi faktisk låne en lavvo. I lavvoen var det tørt og godt, reinsdyrsfeller var det til og med. Vi sovnet ganske tidlig, rundt kl 22, og fikk oss litt av en overraskelse da det stupte en spellemann  med trekkspill inn i lavvoen midt på natten! Jeg tror vi hoppet en meter i soveposene.. Takk for minikonserten hvem enn du var!

Nå er det duket for siste innspurt ned mot Lindesnes. Håper på godvær og målgang på onsdag!

Turen fra Nordkapp har gått veldig fint og vi har storkost oss. Utstyret fungerer veldig bra, og vi er er speiellt fornøyd med Hubba Hubba teltet vårt, det blir jo ikke vått og det står støtt i vinden! På matfronten nyter vi kaffe og grøt om morgenen, og lager middag til kvelds. Det har gått i lapskaus på boks, posesuppe, fiskekaker og pasta.Men ellers blir det mye brød og litt snacks langs veien.

Den fineste dagen så langt var den lengste etappen fra Storslett til Bardufoss på 161 km. Turen gikk i varmt vær og vi kunne sykle i "kort-topp" langs Lyngsalpene. Vi tok ferge over til Lyngseidet hvor vi syklet langs fjorden og inn over fjellet til Bardufoss. Jeg tror vi kanskje er de to personene som har blitt mest glad for å ankomme Bardufoss! Dagen etter regnet det utrolig mye, og med vårt pågangsmot skulle det sykles! Vi kom oss på syklende fra Bardufoss og etter ca 5 min var vi gjennomvåte! Det kom 60 mm den dagen målselv kommune, så det var kanskje ikke så rart..  Vi kom sent fram til Narvik og konstaterte at i morgen var det hviledag! På'n igjen mandag morgen mot Fauske! Vi fikk mye dårlig vær, men det er mye fint å se langs veien så vi klarte så vidt og holde motivasjonen oppe! Mange spennende tunneler på veien, og de er det mange av! Rett før Fauske skulle vi gjennom 12 tunneler på et kort strekke, og de var visst så forurenset at selv bilene måtte vente 30 min utenfor. Vi følte ikke at det var noe poeng å sykle gjennom så mange tunneler med mye trafikk, så vi fikk haik med to eldre herrer med henger. Det viste seg å være en god avgjørelse! Et par dager senere ankom vi Mosjøen etter en utrolig fin tur gjennom Saltdal og over Saltfjellet. Det var flott å passere polarsirkelen og sjekke ut et par severdigheter. Vi hadde vinden i ryggen, så vi blåste nesten over fjellet! Hadde 30 km/t i slak motbakke, Og det var fasinerende med så mye mat og bagasje på syklene!

Fra Mosjøen som er "midt i" dro vi faktisk nordover igjen for å få syklet litt av Helgelandskysten. Det er jeg veldig glad for at vi
gjorde, for her er det vakkert! Dette må gjøres en gang folkens! Nå befinner vi oss i rørvik med en halv hviledag, det nytes! Fått fersk torsk til frokost av våre to nye sykkelvenner  som vi dro med oss hit til fergefaste rørvik! Håper og komme oss til Steinkjer i kveld, og
videre forbi Trondheim mot Dovre i morgen!

Gleder oss til strekket mot vågå og over valdresfløya!

Bena er forholdsvis pigge, og ellers går det overraskende bra med helsa etter mye vær og vind!

Vi har vært heldige å møte mange hyggelige mennesker langs veien, ordførere, rådmenn og lokale helter, og det har blitt mange gode historier!

Du kan følge oss daglig på www.bikingfortheenvironment.wordpress.com

Vi flyr til Alta Søndag 8 Juli, og begynner sykkelturen fra Nordkapp Mandag 9 Juli, det blir mange mil og gode opplevelser.
Marte og jeg har begge valgt Cyclocross sykler med bagasjebærere. Vi må få plass til alt vi trenger på sykkelen, og har derfor valgt bagasjebærer bak med sykkelvesker. Vi skal bo i telt meste parten av turen, så det blir en del opppakning med klær og utstyr som telt primus. Den første uken av turen blir nok tung for  oss begge, og særlig for Marte da hun ikke har fått syklet noe særlig, men dette er en jente med vilje av stål, og jeg vet at det meste går på vilja! Hun har fått seg noen flotte sykkelturer på bysykkel i Rio og noen spinningtimer. Håper solen smiler til oss i nord, det kan jo bli så veldig kaldt! Håper for all del ikke vi får snø, hørt rykter om mange som har fått det servert på denne turen. Nordkapp-tunnellen og saltfjellet er to ting jeg gru-gleder meg til. Har aldri syklet under havet før, og det er ganske bratt! Jeg har forsøkt å legge opp en sykkelrute med steder som kan være fine og overnatte ved, den går som følger:

Dag 1: Smørfjord: 124 km
Dag 2: Alta: 110 km
Dag 3: Gildetun: 136km
Dag 4: Nordkjosbotn: 134km
Dag 5: Fossbakken: 117km
Dag 6: Skjellesvik: 136km
Dag 7: Faulvasshytta: 150 km
Dag 8: polarsirkelsenteret: 127 km ned til storforshei:Totalt182km
Dag 9: Mosjøen: 120 km
Dag 10: Tunnsjødal: 150 km
Dag 11: Steinkjær: 127 km
Dag 12: Værnes: 89 km
Dag 13: Berkåk: 120 km
Dag 14: Dombås: 150 km
Dag 15: Bessheim: 107 km
Dag 16: Gol: 123 km
Dag 17: Kongsberg(om Nesbyen-Rødberg): 147 km
Dag 18: Vrådal: 126 km
Dag 19: Evje: 142 km
Dag 20: LINDESNES om Kristiansand: 113km

Jeg blir litt matt av denne listen, for jeg var ganske sliten etter MTB styrkeprøven 6 dagers fra Trondheim til Oslo på terrengsykkel, men jeg tenker at hvis en mann kan klare dette på fire dager, så skal vi definitivt klare dette på tre uker! Jeg har fått noen fine langturer de siste ukene med sykkeltur til Dalen i Telemark og til Tjøme fra Oslo.
Her er pakkelisten:

Ullvang merino ull trøye
Orca vindvest
2 drifit t-shirts
Briko sportsbriller med sol, og klart glass
Lue
Sea to Summit Sammenleggbar kopp og bolle.
2 par korte ullsokker
2 par lange ullsokker
Bamsefleecegenser
Styreveske: Mat, verktøy, kniv, patron, slange, dekkspaker, mat, zalo, såpe, olivenolje.

Øvrig: kartmappe, girvaier, kjedelås, lys til sykkel, hodelykt, pumpe, lighter og Yatzi!

Vi vil blogge her på Sportslagerbloggen underveis, og flere ganger daglig poste bilder og små kommentarer på vår egen blogg www.bikingfortheenvironment.wordpress.com