Ny seier i Norges-Cupen og gul trøye

Publisert 28.07.2013 16:43:05 av Carl Fredrik Hagen
Kategorier: Sykkel
Lørdag ble det fjerde rittet i Norges-Cup maraton syklet i vakkert fjellterreng i Rondane. Furusjøen Rundt var for anledningen utvidet med en Norges-Cup-trase på 73 km og nesten 2800 høydemeter. En krevende løype med mye sti og teknisk terreng, samt mange høydemeter. Målet var å kjempe om seieren og gå opp i ledelsen i cupen sammenlagt.

Ut fra start var det bra fart på grusen de først km-erne i raskt terreng. Kjente at beina var gode, så når vi kom inn i den første stigningen opp mot fjellet kjørte jeg meg opp i front og styrte tempoet. Bratt oppover på grus først, etterfulgt av litt løping og deretter fin motbakke-fjellsti. Jeg fikk noen få meter oppover, men ikke noe forsøk på å stikke. Ble samlet en gjeng i tet midt oppå fjellet. Det var flere steder som var dårlig merket, så vi kjørte litt sikk-sakk oppå der i håp om å finne steiner med små spray-flekker på. Vi kom oss greit til første matstasjon, som var etterfulgt av en liten klatring før vi startet på et langt nytt stiparti med endel stein og andre utfordringer.

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å kjøre safe nedover og unngå tekniske problemer. Skulle heller gi skikkelig gass oppover;) Holdt greit følge nedover, kun noen steder hvor jeg havnet noen meter bak, men tok det igjen nesten med en gang det flatet litt ut. Vi var 6-7 mann i gruppen, mens en lå alene i front og hadde en liten luke.

Etter rundt 4 mil med nesten bare sammenhengende sti kom vi oss opp til toppen av en kolle over Kvam og Gudbrandsdalen. Nå ventet en lang og bratt utforkjøring ned til Kvam. Vi var samlet 5 stk på toppen. Jeg tok det piano, lot de andre gutta kjøre. Hadde et par små turer i lyngen, men det gikk fint. Vi stupte over 600 hm på 7,5 km, noe som tilsvarer en snitthelning på over 14 %! I bunn av Kvam hadde Lars Granberg passert, og jeg var ca 1.40min bak. Nå skulle rittet virkelig starte!

Jeg gav gass, fant en fin marsjfart og begynte å ta igjen en etter en oppover i lia. En lang grusbakke med opptil 15% stigning ventet. Ca 1,5 km oppi bakken kunne jeg se de tre i front og da visste jeg at dette kunne bli morro. Noen minutter senere tok jeg igjen Kippernes, deretter Strømberg og kjørte meg opp ved siden av Granberg. Roet litt ned på tempoet i tilfelle Lars hadde bestemt seg for å rykke når jeg kom opp. Men det kom ingen rykk, og jeg satte opp tempoet litt igjen. Ikke lenge etterpå hadde jeg luke. Så meg bak noen ganger og kunne konstatere at den bare økte og økte.

Temperaturen oppover i bakken var ganske heftig. Kjente væsketapet var enormt og salttapet likeså. Salttapet hadde jeg tatt høyde for, og tilført mye underveis. Men skulle gjerne hatt en drikkestasjon eller to ekstra den siste delen av løypen. På toppen av bakken kunne jeg ikke se noen bak meg og nå måtte jeg bare gi gass. Kjørte jevnt og kom til nest siste drikkestasjon. Den drikken var utrolig viktig! Hadde ingen sekundering, så visste ikke hvor langt bak de andre var, men så meg aldri bak og var trygg på egen form.

De siste 2 milene gikk ganske raskt, selvom jeg merket væsketapet. Så på pulsen et par ganger, og den hadde falt endel. Men trøkket var bra og jeg kjørte safe og med god flyt på de siste stipartiene. Fikk siste drikkeservice 3,5 km før mål i bunn av den siste bakken. Godt med litt påfyll før jeg trøkket jevnt på oppover. Så meg bak på toppen. Ingen å se. Nå var det bare 1 km nedover på sti til mål, så følte meg trygg på at dette ble seier:)

Og det ble seier! Min andre seier i Norges-Cupen i juli og totalt i karrieren. Vant med 1.50min til Lars Granberg på andre. Overtok også ledelsen sammenlagt i Norges-Cupen. Nå gjenstår det ett ritt, og det er Skraverittet i slutten av september på Geilo. Da er det også NM maraton. Tror den løypen skal passe meg bra, så det kan bli morro:)

Stor takk til serviceapparatet og Oslo Sportslager for god mekking av sykkel i forkant. Everest 8848 Racelite fungerte veldig bra med vanlig oppsett – dvs. Maxxis Ikon 2.2 med 25-26 psi. High5 på drikkflaskene og IsoGel på lommen. Spiste ikke noe fast føde under rittet. Kun drikke og gel.

Satser på god form også i Grenserittet neste helg. Det blir bra!:)

TV2 var på plass og fulgte rittet og filmet mange steder i løypen. Følg med på TV2 Sport og SykkelXtra førstkommende onsdag kl 20.55 og 21.35!