Ramsau 2011 - oppdatert 15. okt

Publisert 11.10.2011 21:00:00 av Carl Fredrik Hagen
Kategorier: Langrenn, Løpesko, Sykkel
Søndag 2. oktober drar jeg, sammen med klubben min Rustad IL, på samling til Ramsau i Østerrike. Dette er en snø- og barmarkssamling, hvor første økt vanlingvis foregår i nesten 3000 meters høyde på Dachstein-breen, mens andreøkten går i lavlandet med rulleski, sykkel og løping. På denne siden kommer jeg til å skrive litt om testresultater på langrennski, hva vi legger ned av trening og andre morsomme ting som skjer;) Skal prøve å få tatt noen fine bilder også:) Funker alt teknisk blir det forhåpentligvis noen videoer også!;)



Dag 11, 12 og 13

Da er årets Ramsau-samling over for denne gang - landet på Gardermoen i går ettermiddag. Tusen takk til Rustad IL for super samling!! 

Fikk trent bra de siste dagene av samlingen. Forkjølelsen slapp relativt fort, så trente som normalt fra onsdagen. Ser i ettertid at det var veldig lurt å ta en ekstra hviledag på tirsdag - kroppen brygget på noe! Første økta på onsdag kjørte jeg fristil på breen. Hadde høy puls, men laktaten stabiliserte seg rett over 1, så det var bra. Det mest irriterende på økta var fremsiden av leggene som var pinne stiv og vond. Føltes ut som senene hadde hengt seg opp. Helt håpløst å gå avslappet... Løsnet litt utover økta, men ble aldri bra i løpet av de 2 t og 15 min jeg gikk. Heldigvis ble det bedre utover dagen. 



På ettermiddagen kjørte jeg en kombi rolig løp og styrkeøkt. Midt i Ramsau sentrum ligger et lite, men helt ok styrkestudio hvor de fleste som ligger der trener sine styrkeøkter. Kjørte for det meste maks-styrke + noe basis. Senere på kvelden dro Morten og jeg ned til Schladming og tok en pizza. Hyggelig kveld!


Schladming skal arrangere alpin-VM i 2013. De er i full  gang med byggingen av et sykt stadionanlegg ved målsletta i bunnen av Planai! Her blir det garantert liv med flere titalls tusen, om ikke undretusen, gærne østerrikere og alpin-fans!


Torsdagen var siste treningsdag. Kjørte først en klassiskøkt på breen. Var ca -2 i lufta og snøvær. Hadde med endel ski opp for testing, men vi fant fort ut at det kun var en type ski som gjaldt: rubb! Og for noen ski vi hadde!! Spikerfeste og kongeforhold! Fikk testet 3 par med Fischer rubbski. Håper på noen renn med rubbføre til vinteren! Da skal det i alle fall ikke stå på skiene!;)

På 2.-økta kjørte jeg siste hardøkt: rulleski klassisk 6x8min I4. Startet fra Pichl og kjørte oppover to drag. Kjørte så ned igjen i bunn og kjørte siste 4 drag opp til Ramsau og litt opp i fjellsiden. Bra økt og nok en syrefest!:) 



Takk alle som bidro til trøkk på øktene og hevet nivået i gruppa!

Lykke til alle sammen med resten av høsttreningen og forberedelser fram mot skisesong:)


Samlingen i tall:

Antall økter: ca 19 økter (uten nedjogging og nedsykling)
Antall økter på ski: 9 stk.
Antall treningsdager:10 stk
Antall timer trent: 45 timer
Antall staver knekt: 2 stk ;)





Carl Fredrik:)





Dag 8, 9 og 10

Blitt veldig rolig på huset nå ettersom hele gjengen, bortsett fra Morten Tomter og jeg, dro hjem mandag morgen. Litt uvant å gå fra program stort sett hele dagen til å bli helt alene og høre stillheten senke seg. Egentlig ganske digg;) Er jo det jeg er vandt til med hjemme, så føler jeg meg nesten hjemme nå;)


Været skifter fort her nede. Høyre bilde viser første dagen. Venstre er tatt i helgen. Nå er det tilbake til høyre igjen;)

Søndagen var planen 2 klassiskøkter - en på breen og en på rulleski. Det ble med planen. Gjennomførte en 2.5 t klassiskøkt på morgenen som gikk bra. Spiste lunsj som vanlig når vi kom ned og la meg til å sove. Når jeg våknet før 2.-økten var halsen blitt småsår og nesen tetnet til. Ikkje braaaa! Ble en rolig ettermiddag og kveld, men den faste avslutningskvelden med prisutdelinger for bowlingkonkurranse osv. fikk jeg selvfølgelig med meg!:)



Mandagen var planlagt hviledag. Passet egentlig veldig bra iom at halsen fortsatt var sår og nesen veldig tett. Fikk uansett en veldig bra treningsuke med 34 timer totalt. Brukte tiden til studier og soving, men Tomtern, som forrøvrig hadde bursdag denne dagen, brukte ettermiddagen til å teste nye rubbski på jordet rett utenfor huset. Årets modell fra Fischer ble testet med gode resultater. Det som kjennetegner årets modell er at du er letter å føre, samt at overgangen i rubbesonene er mykere slik at du slipper subbing.


Morten Tomter med rubbskitesting i perfekt rubbevær. Våt nysnø, 5 grader og regn i lufta.


Hadde håpet å kunne trene som normalt i dag, men det ville ikke kroppen. Den jobber på høygir, noe laktatmålingen viste etter frokost. Litt rart egentlig, for hadde 35 i hvilepuls tidlig i morges.... Så det ble en ny innedag på meg med soving og studier. Var visst dritvær på breen i dag, så greit å ikke utfordre noe. Ellers kom sommeren tilbake i ettermiddag og da gikk jeg 35 min tur. Pulsen spratt fort opp i 130 i slag motbakke, så godt vi tok målingene seriøst!

Nå i kveld kjennes det ut som nesen løses litt opp og sårheten er helt borte, så satser på en god natt med søvn og positiv laktatmåling i morgen tidlig. Er i hverfall psykisk klar for å trene!!:)


Fra lørdagens syrefest:)



Dag 5, 6 og 7

Får starte der forrige oppdatering sluttet. Torsdag morgen kjørte vi en bra intervall på rulleski skate. 6x5min stod på programmet. De to første dragene gikk nede ved Pichl i flatt terreng. De 4 siste kjørte jeg oppover til Ramsau. Motbakke hele veien og bar overkropp. Digg! Følte meg relativt pigg hele økten. Avsluttet med 30 min nedsykling på single-tracks. 



Andreøkten startet vi litt før enn vanlig. Dro opp på breen og kjørte en skøyteintervall med innlagte hurtighetsdrag. Vi var helt alene på breen og temperaturen var sykt digg. Var ikke helt med på hurtighetsdragene denne ettermiddagen... Skikkelig bambi på glattisen;) men jeg gjorde hovedjobben på morgenen så fokuserte kun på god flyt i rolig tempo.

Natt til fredag kom vinteren! Kjørte oppover mot heishuset med sommerdekk og møtte på snøen noen hundre høydemeter opp i lia. Kjørte en klassiskøkt oppe på breen. Her var det snøstorm, og det bet godt i fjeset. Sikten var tidvis dårlig, men det gikk helt fint. Det passet veldig godt med påfyll av snø nå! Det skulle ikke så veldig mange dager til med mildvær før det nesten var ren holke på breen. Da vi kom tilbake til bilen hadde snøen lagt seg på veien, og vi skulle ned på sommerdekk.... "Ikkje braaa!" Det gikk heldigvis bra denne gangen, men vi skulle ikke ha ventet mange minuttene før bilen måtte bli stående igjen.



Andreøkta løp jeg halvannen time rundt Kulmberg, området der skiløypene tilknyttet VM-anlegget ligger. Avsluttet med 1 time basisstyrke.

På kvelden ble det bowling etter middag. Kan ikke akkurat si jeg er god i bowling. Sikkert 4 år siden sist jeg spilte, og det gikk deretter;)

Idag våknet jeg til enda mere snø i utenfor. Nå var det hvitt overalt. Tok ingen sjanser med bilene, så gikk på beina med staver opp til heishuset. Fin oppvarming. Så ble det 2.15 skate i snøstormen på breen, før løp ned igjen.

På ettermiddagen hadde vi ny hardøkt. Denne gangen "Hoppbakkeintervall", Ramsau-versjonen av Fjellstadintervallen vi har hjemme. Diversen drag i motbakke, sammenhengende i ca 35 min. Vi kjører denne i bakkene ved siden av hoppanlegget og VM-stadion. Det ble nok en syrefest med høy puls og gode laktatverdier. Snøen lavet ned, men grusveien er ikke kald nok, så underlaget var perfekt!




I morgen venter to klassiskøkter, første på breen og andre på rulleski. Fortsatt god høsttrening til alle sammen!!:)




Dag 3 og 4

Været er fremdeles fantastisk! Kroppen fungerer bra og jeg føler meg opplagt og pigg.

Tirsdagen startet på breen med en skøyte-økt. Merker at det er mindre og mindre snø for hver dag, ettersom temperaturen ligger på mellom 5 og 10 varmegrader oppe på breen på formiddagen. Tiltross for endel is og utfordrende svinger får jeg bra utbytte av treningen. Trygghet og balanse er veldig viktig for å gå fort i fristil. Dette må terpes inn og trenes på mye før første konkurranse. Da er rolige turer her oppe perfekt. Laktaten lå greit i verdi og kroppen responderer på tiltakene som gjøres.


"Flyt, flyt, flyt, flyt", er det jeg tenker mest på når jeg går oppe på breen.

Rett etter skiøkten tok jeg gondolen ned og skiftet til sykkeltøy. Startet på 1700 moh ved heishuset. Først 500 høydemeter nedover på fantastiske grusveier og stier!:) Helt konge! Så oppsøkte jeg singletracks og herlige flytstier rundt ved Ramsau. Filmet mye av turen, og regner med å få fikset en film etterhvert...

På ettermiddagen tok vi bilen ned til Pichl (750 moh), som ligger rett ved Schladming. Varmet litt opp, kjørte 6x1 min stakedrag, for så å gå rett inn i en herlig motbakke:) Gikk rolig kontrollert diagonal oppover helt til heishuset på 1700 moh. Solnedgang og vindstille, shorts og singlet. Bedre kan det ikke bli!:)





I går hadde vi en variert dag. Startet kl 8 fra der vi bor og gikk på beina opp til heishuset. Så ble det 2 timer klassisk på breen, etterfulgt av pasta i restauranten på toppen og gåtur. Gikk ned breen og til Guttenberghaus, et fantastisk fint sted med nydelig utsikt. Fra Guttenberghaus var det bare å rulle nedover i grusen før vi tuslet tilbake mellom Tirolerhus,dyr og grønne enger. Etter drøye 4 timer var vi tilbake. En dag med mange timer, men for det meste bare rolig. 


Herlig utsikt fra Guttenberghaus. Rett foran meg ligger Schladming, kjent for sine alpinbakker. I 2013 arrangerer de VM i alpint.


Nå venter første hardøkt med 6x5 min motbakke skate på rulleski. Klar for syrefest!:)





Dag 1 og 2

Da er jeg kommet godt i gang med samlingen her i Ramsau. Ble en relativt lang reisedag i går med fly til München og leiebil videre. Da vi kom frem ble det en liten joggetur ned til VM-anlegget fra 1999. Været er upåklagelig med 20 grader og skyfri himmel i lavlandet, mens det på breen idag var rundt 10-14 grader.



Forrige vinter var relativt snøfattig her, og med lite snø i sommer er det nå veldig lite snø og mye is på breen. Nå er kun den "lille breen" oppe, dvs. en rundløype på 6,5 km. Dagens første økt bestod av 1 time skate først og 1 time klassisk etterpå. Dette pga. de skarpe forholdene for klassisk tidlig på morgenen. Løypene ligger på ca 2600 moh, og man merker godt tynnere luft i denne høyden. Vi sjekker derfor laktatverdiene ofte for å kontrollere at vi går rolig nok.




Andreøkta var todelt med spenst og drilløvelser først, etterfulgt av en time intensiv basisstyrke utendørs. Kan vel trygt kalle disse omgivelsene et av verdens flotteste treningsstudioer:)


I morgen venter skate-økt på breen på morgenen. Så blir det sykkel ned fra heishuset og litt stikos rundt omkring;)
På ettermiddagen blir det rullski klassisk med kontrollerte stakedrag nede i dalen ved Pichl (ca 500 moh, litt usikker;)), før vi går opp til Ramsau og mest sannsynlig heishuset på 1700 moh. En fin bakkeøkt hvor diagonalteknikken finpusses!
Det gjelder å nyte de fine dagene nå, for det er meldt snø og sludd fra torsdag kveld.

Ny oppdatering kommer om noen dager! I mellomtiden; lykke til med høsttreningen, alle sammen!:)



Carl Fredrik

Tags:

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Svein, 11.10.2011 11:37:12
Del 2 Har også deltatt i en del løp rundt forbi i Norge sammen med Heidi og May Bente. Heidi blir bare bedre og bedere, og hun satser seriøst på å bli nr 1, noe som hun allerede er mang ganger der hun stiller opp. Snakket med faren hennes her om dagen og han bekreftet at hun er rågod og trener hardt som han uttalte det. Heidi Weng og du Carl Fredrik, det blir skikkelig spennende å følge med dere i årene som kommer. Gleder meg. Mvh Svein

Skrevet av Svein, 11.10.2011 11:35:07
Hei Carl Fredrik. Veldig hyggelig med oppmerksomhet fra deg. Følger stadig med på bloggen din. Ser og leser at du har et hardt treningsprogram som jeg tror vil forbedre din ytevne i fremdtiden. Det er moro og ha en i nabolaget som er rågod og som satser på å nå de store høyder i årene som kommer. Vi har også en annen kjennig i nabolaget og det er Heidi Weng fra Ytre Enebakk. Jeg har gleden av å kjenne henne også gjennom hennes moren May Bente Weng (som også fremdeles er megagod). Har også

Skrevet av Frode, 10.10.2011 22:09:29
Herlig! Ser ut som du koser deg ordentlig med masse og variert trening. Gleder meg til filmsnutten fra syklingen :)