Raskere og tryggere til fjells – Del 1

Publisert 29.06.2016 07:59:47 av Nils Nielsen
Kategorier: Alpint, Fjell, Generell, Klatring

Tips og triks for å få opp farten i lett terreng

 

Tidlig start er en fordel og av og til en nødvendighet. Flotte opplevelser når sola står opp er en bonus.


Å klatre taulengder på Presten eller i Nissedal er ganske så lett. Vel, klatringen kan være vanskelig nok, det er ikke det, men veivalg og metodevalgene er ofte helt opplagte. Til fjells er det ofte motsatt – på f.eks nordryggen på Vågakallen eller Hals renne på Romsdalshorn -  klatringen er ikke krevende, men så fort det blir så vanskelig at tauet må frem baler det ofte på seg. Nedenfor er noen tips for hvordan man kan få opp farten i lett, uryddig terreng. Og forhåpentligvis kan det bidra til å øke marginene dine også, rett og slett gjøre turen tryggere. Det trenger ikke være noen mål å gjøre Austabotntindtraversen på på 5 timer, men kanskje det kan være et mål å gjøre turen med mer overskudd og større margin. Da blir det både kjekkere og tryggere å være på tur.

Forberedelser
Gjør en god turplanlegging. Se på kart og førerverk for å forberede deg best mulig. Snakk med folk som er godt kjent og spør om tips i forhold til utstyr og veivalg. Prøv å pakk så lett som mulig. Hva kan du fint klare deg uten? Hvor er siste vannfylling?
Lag en realistisk plan for tidsbruk. Når må vi være der og der? Hvor er siste sted for å snu?
Og husk at samme hvor god planen er så er det viktig å kunne går bort fra planen om forutsetningene skulle endre seg underveis.

Pakk lett
Gå gjennom hva du har i sekken både en og to ganger. Det er som oftest veldig mye du kan legge igjen. Sikkerhetsutstyret bør uansett være med. Har man lettere sekk går ikke bare anmasjen lettere, men man bruker utrolig mye mindre krefter i krevende terreng.

Drikke
Jeg synes ofte at det er veldig hensiktsmessig og praktisk å bruke drikkesystem sommerstid. Det gjør det enkelt og raskt og drikke selv i kranglete terreng og du trenger ikke ta av sekken. Men ikke misbruk det. Mange fyller tre liter før start og bærer alt for mye hele turen. På anmarsjene kan man ofte drikke av bekker underveis og du trenger ikke å bære mye vann. Spør andre eller se på kartet i forhold til siste vannfylling og fyll så mye du tror du trenger. Drikk uansett godt dagen før tur og på morgenene da trenger du ikke så mye underveis.

Jevnt og rolig går fort
Dette handler ikke om at du skal jage deg opp for så bare å stresse gjennom turen. Nei, det er heller motsatt, du kan nemlig får i både pose og sekk. Det handler om å gjøre ting jevnt og rolig og aldri stresse – både på anmarsjen og på klatringen. Du bør f.eks ikke gå deg veldig sliten allerede på anmarsjen, det får du bare igjen for senere på dagen. Start rolig og pent, spesielt den første halvtimen. Finn ditt tempo som du kan holde hele dagen. På en tolvtimers tur gjør det ikke noe om du tar det rolig den første halvtimen, det sparer du lett inn igjen med å ikke være så sliten på slutten av dagen, om du ønsker det. Prøv også å beholde roen når du er usikker på veivalg og egne vurderinger. Se opp, få oversikt over terrenget tenk på fremdrift.

Skotøy
Så sant det ikke er vanskelig klatring (alt er relativt) så bør du legger igjen klatreskoene hjemme. Klatresko er ekstremt dårlig egnet for alt annet enn krevende klippeklatring – de er ubehagelige å ha på og det er uaktuelt å gå med.
Skaff deg en lett og god fjellsko som klatrer bra og øv med disse på litt vanskelige ruter i lavlandet for å bli komfortabel med de. Det kan ta litt tid å venne seg til, men du vil bli positivt overrasket. Skoen kan godt være ganske myk i lengderetningen – det gjør at den er bedre å gå med – men den bør være torsjonsstiv. En torsjonsstiv sko er bedre og klatre med og er mye tryggere (og behageligere) å gå med i bratt og hard snø.  På slike sko trenger man ikke å ha stegjernsfeste da det holder i masse vis med vanlige stroppestegjern. Skal man derimot bruke stegjern mye bør man ha en sko som er stivere for å unngå stegjernsknekk. Er det tidlig på sesongen og det fortsatt er mye snø bør man også ha et par små gamasjer for å unngå å få snø i skoene.

Start tidlig
Ikke bare gir tidlig starter flotte opplevelser når sola står opp, men det gir deg mye mer margin i forhold til tid. Hvis dere skal ut på en tur dere regner med at tar 12 timer holder det kanskje ikke å starte 12 timer før det blir mørkt. Det er mye bedre å ta en time eller to i mørket på morgenen, da er man uthvilt og både kropp og hodet er mer oppegående. Og mørkne ute på returen er aldri noen fordel, spesielt ikke om man fortsatt er i tauterreng, det er heller oppskriften på at noe går galt. Er det mye folk på fjellet så er det også en stor fordel å være først – da slipper du å sitte timevis i kø på innsteget og du slipper å ha så mange over deg på klatringen, noe som øker faren for steinsprang vesentlig.
Det er både kjekkere og tryggere å være først.

Vær i forkant
Mange uhell og ulykker – spesielt på snø og is – skjer fordi man går opp i situasjoner man lett kunne unngått ved å være litt mer i forkant. Ta frem øksa og kanskje stegjern i det du går deg ut på bratt snø, spesielt på morgenen da den ofte er hard. Det samme gjelder sele og hjelm – ta på dette i god tid. Ikke bare tar det mye lengre tid når man står kronglete til, der det er litt for bratt, men det er mye sikkerhet i å kjapt kunne ta frem tauet når det trengs. Heng også noen sikringsmidler på selen og ha tauet lett tilgjengelig. Da kan man raskt og enkelt sette en sikring og knyte seg inn om det trengs.

Veivalg

Sett deg godt inn i rutebeskrivelsene på forhånd og prøv og memorer de store ”linjene”. Tenk letteste vei hele tiden og se mer enn et steg frem. Det nytter ikke å klatre et lett opptak hvis det bare tar deg til mer krevende terreng.  Er du usikker på veivalget så får du sjelden mer informasjon om du står stille. Beveg deg og skaff mer informasjon, kanskje du etter noen meter ser den opplagte formasjonen du leter etter. Følg intuisjonen mer enn å henge deg opp i detaljer i rutebeskrivelsene, de er ofte meget unøyaktige uansett.

Velg en leder
På lange dager kan det lønne seg å legge opp til såkalt blokk-leding. Det vil si at det er en som leder en blokk med taulengder i stedet for at dere bytter på hele tiden. Bestem på forhånd hvem som leder de forskjellige delene av turen. Dette er hensiktsmessig av flere grunner. Man er mentalt forberedt på når man skal være på led og den andre kan ta litt ”fri”. Dessuten er det ofte stressende  å komme opp på standplass for så å skulle rett videre. Den som allerede står på standplass har fått ned pulsen og har hatt tid på seg til å få oversikt og å gjøre vurderinger rundt veien videre.

Lange slynger
Ta med rikelig med lange slynger. Kortslyngene er ikke så veldig egnet til fjells da de ofte gir mye taudrag. Litt avhengig av rute, men det kan ofte være hensiktsmessig å ha med 4-5 60cm slynger og 3-4 120cm slynger i taulaget. 60cm slyngene kan uansett gjøres korte om man ønsker det så du kan legge igjen alle kortslyngene.

Mer tips for å være raskere og tryggere i fjellet kommer i del 2.

 

Tindevegleder IFMGA Nils Nielsen


Tags: tempo, fart, klatring, alpinklatring, tindevegeleder,

Kommentarer

  •  


  •