Ritthelg med 14. plass i Grenserittet 2011

Publisert 07.08.2011 18:00:22 av Carl Fredrik Hagen
Kategorier: Sykkel
Lørdag var det klart for Grenserittet 2011, 81,5 km mellom Strømstad og Halden. Med 18 grader på start og oppholdsvær lå alt til rette for sykkelfest mellom Sverige og Norge både for elite og mosjonister.

OPPDATERT MED INTERVJU I STØMSTADS TIDNING:

Tidlig lørdag morgen dro team-kompis Askild, faren min (servicemann) og jeg nedover til Strømstad. Etter en liten oppvarmingsrunde i byen, dro vi rett til start og stilte oss opp 8.00, en halvtime før starten. Vi gjorde dette for å få en bra startposisjon og unngå unødvendige velt. Mens vi ventet på startskuddet rakk jeg både intervju med lokalavisen Strømstad Tidningen og en prat med Wengelin.

Starten foregikk med masterbil og motorsykler i ca 2 km før feltet fikk fri fart. Allerede i da starten gikk klarte ikke arrangøren å få bort reklamebanneret foran feltet. Litt amatør. Så kom vi opp en gate og her kom det to biler imot! Livsfarlig! I tillegg fulgte ikke motorsyklene bilen, så de havnet inni feltet og holdte på å kjøre ned flere av de svenske rytterne. Her må det endringer til. Jeg lå fint fremme og hadde kontroll i det vi passerte tidtakermatten. Men i det vi kjører ned gangveien for å komme ned på den første grusen har jeg kjempeflaks! En rytter prøver å passere meg på venstre side, men der er det en stein- og jordhaug som han ikke ser og kjører rett inn i den. Jeg kjenner sykkelen sklir inn i min, men jeg klarer å holde meg oppe og er glad jeg kom meg gjennom starten uten velt!

De første milene var det en relativt stor gruppe samlet. Jeg følte meg pigg og la meg i tet ved flere anledninger i motbakkene og der det var svingete. Etterhvert fikk Greg og Thoresen en luke, mens feltet bak ble slanket til rundt 11 mann. I bakken før spurtprisen stikker Manengen og Wengelin. Jeg og Fredrik Edin fra Cykloteket Racing Team prøvde å følge etter, og det var like før det gikk:) Men avstanden var litt for stor, så vi fortsatte videre med feltet.

Hovedfeltet ganske tidlig i rittet. Meg og Askild i midten.

Resten av rittet gikk egetlig veldig bra. Jeg følte beina hang med og de nye terrengpartiene og kjerreveiene som var langt inn gav fin variasjon. Vi kjørte jevnt på, for vi hadde en gruppe bak som på det minste var ca 30 sek bak ved Prestbakke. De siste milene gikk fort unna og inn mot festningen nærmet det seg spurt. Jeg og Nordskar kom først inn på grusen og hadde veldig fin posisjon inn mot bakken. Dessverre stivnet leggene mine, så hadde ikke så mye å trykke på med i duell mot bl.a. den svenske maratonmesteren og Nordskar. Men neste gang!;)

Det ble en 14. plass totalt på tiden 2.34.41. Bare 11 sek fra 5. plass.  Gratulerer til Manengen som vant, 1 min og 17 sek foran meg.

Takk til servicemann for langing av High5 sportsdrikke underveis!

Jeg syklet på Everest 8848 racelite med stiv gaffel. Continental RaceKing 2.2 med latex-slanger foran og bak. 23 psi. Dette fungerte meget bra. Den stive gaffelen gav enda bedre akselerasjon ut av svingene og gjorde sykkelen enda stivere.

I gruppen bak syklet Lars-Petter og Askild fra teamet. De ble nr 16 og 22 totalt. Bra team-innsats!

Resultater finner du her

Garmin-fil finner du her

Søndagen kjørte jeg opp til Eidsvoll og deltok i rankingrittet BMC-rittet. Løypen er ca 60 km og går for det meste på skogsbilveier i området mellom Eidsvoll, Minnesund og Hurdal. Den er veldig rask, men inneholder noen lange fin bakker og et par lette terrengpartier. Kjørte derfor på samme oppsett på sykkelen som i går.

Ut fra start var endel ryttere samlet, men i de første bakkene ble det samlet en gjeng på rundt 7 mann, bl.a. Geir Lien, team-kompis Jarle Wermskog og meg. Vi kjørte ganske mye rykk og napp den første milen. Etter 18 km gikk vi inn i en relativt lang stigning som ble avsluttet med første terrengparti. I starten av bakken kjørte jeg på litt. Kun Lien og Jarle fulgte. Etterhvert slapp Lien, og på toppen av bakken hadde Jarle og jeg en solid luke. Jeg lå ca 20 sek foran Jarle, men ventet for at vi skulle kjøre sammen videre og holde de andre bak. Vi kjørte veldig bra sammen og utnyttet hverandres styrker. Vi visste at Lien og co ville kjørte hardt på for å ta oss igjen, så vi kjørte relativt hardt hele veien. Jeg var ganske ivrig i motbakkene, som vanlig:)

Vi skjønte etterhvert at tempoet vårt var bra og at det ville gå mot et spurtoppgjør mellom oss. Jeg visste at Jarle ville være hard i en spurt, så jeg startet å smårykking 4 km før mål. Støtet jevnt og trutt, men med motvind på flatene var det vanskelig å få ristet han av seg. Merket også at beina hadde syklet fort i Grenserittet dagen før:) Da han satte inn støtet 150 m fra mål var ikke beina med og det endte med 2. plass. Grattis, Jarle! Det ble en fin treningsøkt og veldig morsomt at vi to klarte å kjøre i tet nesten hele rittet! Jeg er fornøyd med rittet iom at det var "dagen derpå":)

Med BIE på 6. plass markerte Team Oslo Sportslager seg med 3 blant de 6 beste! Artig:)

Resultater finner du her

Garmin-fil finner du her

Carl Fredrik

Tags:

Skrevet av Carl Fredrik, 08.08.2011 21:54:36
Når det gjelder trening frem mot Birken så er det ikke noe poeng å endre på så mye. Jeg kjører Drammensrittet til helgen. Har du mulighet, så kjør et ritt i helgen du også! Så tar jeg en god treningsperiode uken etter og slipper opp dagene før Birken. Husk overskudd siste uken! Legg inn lette intervalløkter i motbakke, og gjerne en fartsøkt på flatene. Lykke til!

Skrevet av Carl Fredrik, 08.08.2011 21:52:28
Hei! Takk for det:) Kommentarfeltet her er litt dårlig... begrensning på antall ord.. I Birken kommer jeg mest sannsynlig til å kjøre på RK 2.2 med slange. Dette har fungert utmerket i nesten alle rittene i år, og ser ikke noe grunn til å endre ting til Birken det jo et helt vanlig ritt:)

Skrevet av trond, 07.08.2011 23:25:09
Gratulerer med flotte ritt! Deltok selv for 1 gang i grenserittet, moro men fryktelig hardt he he. Jeg havnet i den store velten håper det gikk bra med folk,men det så ikke bra ut.. Valgte også stiv gaffel med RK 2.2 men med guffe, kommer du til å velge samme oppsett i Birken eller er det en ide å gå ned til 2.0 dekk eller andre... Lurer også på hvordan jeg skal trene nå frem mot Birken?, pr.dags dato varierer jeg mellom løping(fortrinnsvis bakkeintervall med staver pga plagsomme knær) og syk