Seier i årets første UB-Cup

Publisert 10.05.2012 12:00:00 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
Onsdag 9. mai dro Trude og jeg til Tigerstaden for første runde av United Bakeries Cup på Skullerud. Dette ble også en skikkelig test av den nye Everest 8848 Racelite Twenty9 som jeg hadde hentet på tirsdag. Rittet ble dermed min andre tur på sykkelen så jeg var litt spent på hvordan det ville fungere. Det var også årets første terrengsykkelritt og jeg har syklet minimalt i terrenget så langt så det ble også veldig spennende å se hvordan form og teknikk satt!

Den siste tidens fuktige vær hadde gjort løypa veldig sølete til tider. For de som er kjent var den lange runden våt, men helt grei å sykle hele, men den korte runden var et skikkelig sølebad hele veien rundt. Av dekk kjørte jeg med Maxxis Ikon noen som var bra på den lange runden men på den korte sløyfa ble det mye løping (noe det kanskje hadde blitt uansett hvordan dekk man hadde valgt). Jeg kjørte også med stiv gaffel for å kjenne hvordan dette fungerte i teknisk terreng som en test for maratonrittene som kommer.

Ut fra start satt (som vanlig:-) Truls Haugseth et høyt tempo og opp asfaltbakken ble det strekk i feltet og over toppen var vi kun en håndfull ryttere i tet. Jeg ville helst være først i det lange stipartiet som kommer etterpå så økta farta litt over toppen og prøvde å kjøre jevnt. Ut på grusveien var det kun Johan Jørgen Lindgaard Strømberg fra BOC og meg igjen i tet. Derfra kjørte vi jevnt og luka bakover økte. Selv om Johan kjørte fulldemper følte jeg at den stive gaffelen ikke holdt meg noe tilbake på stiene og i utforkjøringene. Vi ble liggende sammen de tre første rundene men mot toppen av asfaltbakken siste runden prøvde jeg en fartsøkning og fikk luke. Beina var fortsatt ganske bra så jeg klarte å holde trøkket oppe gjennom hele stipartiet og den siste ”løperunden” og kom i mål til seier i årets første UB-cup.

Foto: Lars Eftang, Milsluker'n Pro Cycling.

Synd å møkke til en så fin sykkel - var en liten jobb å få den ren igjen :-)

Jeg var spent på forhånd på hvordan kroppen ville fungere i en såpass intensiv konkurranse som disse rittene er, men det kjentes veldig bra ut og da er det moro å sykle rundbaneritt. 29-tommeren med stiv gaffel fungerte også overraskende bra synes jeg. Den største forskjellen i forhold til en 26” er at den klatrer utrolig bra og flyter godt i terrenget. Jeg har vært litt skeptisk til om den blir for treg i akselerasjonene, men synes ikke jeg merket noe til dette i går.

Trude syklet bra lenge, men på siste runden falt en syklist stygt rett foran henne så hun stoppet og hjalp til så godt hun kunne. De måtte vente på ambulansen så det ble DNF på Trude denne gang.

Trude med ny drakt (ny sykkel rakk ikke å bli klar til rittet).

Cup'ens hjemmeside med resultater: www.ubcup.no