Seier i Eventyrrittet 2011

Publisert 14.08.2011 20:57:34 av Carl Fredrik Hagen
Kategorier: Sykkel
Drammensrittet ble i år en kort afære min del. Var med i teten, men 3 punkteringer på rappen etter 30 min kjøring ødela rittet. Måtte derfor reise kjerringa på søndagen og dro til Nes på Romerike for å sykle Eventyrrittet:)

BILDER OG VIDEO KOMMER!!

Eventyrrittet er 46 km langt og består av mye sti og tenkisk terreng. Start og mål var lagt til Skogbygda skole i Nes. Det var relativt få deltakere da starten gikk. Feltet ble en lang rekke relativt raskt og idet de første stingningene begynte etter 2 km kjørte Geir Lien fra Team Merida og jeg i fra. Etter 5,5 km var det spurtpris på toppen av bakken. Jeg gikk for denne og klarte ganske greit å ta den. Ble ingen ordentlig spurt, da jeg fikk en luke 500 m før streken. Ventet på Lien på toppen og vi kjørte sammen videre.

På de første terrengpartiene var det veldig vått med mange gjørmehull og myrpartier. Derfor var det greit å ligge i rygg på Lien som kjenner dette området veldig godt. Vi fikk relativt god flyt til tross for noen løpepartier. På grusen byttet vi fint på å dra, han kjørte som vanlig bra på flatene og slakt oppover, mens jeg la meg i front i stigningene. Etterhvert kom vi innpå noen veldig fine flytstier og morsomme utforkjøringer uten for mye vann. Fikk noen meter ut av enkelte partier, men det tok han kjapt igjen. Det samme fikk han, men jeg kjørte han greit inn.

Etter ca 30 km merket jeg at noe var galt med giret. De fem nederste klingene på kassetten bak funket ikke. Kjedet bare hoppet. Det ble til at jeg bare måtte holde meg på storeskiva og høyt gir eller minsteskiva og høyt gir. Da det gjenstod under én mil kom vi inn på nest siste terrengparti. Lien lå foran. Jeg fikk en liten boost og passerte han. Det gikk jevnt oppover på sti og ble brattere og brattere etterhvert. Så meg bak og han slapp:) Med kjedet på storeskiva måtte jeg trøkke til bra og kom meg nesten helt opp. På det bratteste var det et steinparti jeg ikke kom opp og løp til topps. Hadde en luke på kanskje 15 sek. Kom ut på asfalten og så han kom rundt svingen.
Det var asfalt i 1,5 km før vi kom inn på lysløypa de siste 2 km-erne. I det jeg kom inn i skiløypen var han plutselig i ryggen min. Kjørte ned en bakke, i bunnen var det myr og gjørme og så rett opp i en brattbakke på sleipt underlag. Jeg trøkket til oppover på storeskiva og over toppen var han borte:) Litt flatt i myrete terreng før jeg kom ut på asfaltenen, litt nedover og siste stykket inn på gangveien og i mål! Det ble seier, 8 sek foran Geir Lien. Utrolig deilig å vinne etter punkteringsmarerittet i Drammen i går!:)

Oppsett: Everest 8848 racelite med Continental RaceKing 2.2, 23 psi foran og bak. Til tross for mye gjørme, glatt og myr synes jeg dekkene satt overraskende bra. Da sykkelen skulle spyles fant jeg grunnen til at giret ikke fungerte - det hadde surret seg både gress og greiner inn i kassetten som gjorde det umulig for kjedet å sette seg.

Formen er bra, så nå blir det en mengdeuke med variert trening før det slippes opp siste uken før Birken.

Resultater finner du her

Garmin-fil finner du her

Ellers har det vært en knallhelg for Team Oslo Sportslager!
- Lars Petter vant Helterittet, Jarle nr. 5
- Askild ble nr. 2 i NC Drammensrittet, Fredrik nr. 8, Trude nr. 6
- BIE ble nr. 11 i CykleVasan

Carl Fredrik

Tags:

Skrevet av Carl Fredrik, 22.08.2011 21:33:15
Hei! Det første som du nevner gjør jeg også. Det kan hende du skal sjekke stemmet ditt. Mulig dette må byttes. Ellers når det går på sittestilling er det mye feeling inni bildet. Kneet skal ha en liten vinkel, du skal sitte behagelig med overkroppen ift styret (en liten knekk i albuen) og skuldrene skal være avslappet. Når du sitter vanlig oppreist skal navet på forhjulet og syret gå i ett. Lykke til du også! Birken neste!

Skrevet av Evan, 17.08.2011 10:44:39
Kan jeg spørre deg ossen du stiller inn sykkelen, tenker da mest på setet ifh til krank. Jeg har lest at du kan stille inn setet etter å ha målt med tau lodd fra knespiss gjennom krankarmskokloss feste som er i vater. Jeg gjør det men føler at setet kommer kanskje? litt langt bak, har setback setepinne sykler 17 tommer og er 172 høy, setespiss er ca 6 cm bak kranken nå. Er dette en grei måte å stille inn på eller går det mere på følelse? lykke til med resten av sesongen! Evan