Seier i MontebelloTrippelen 2012

Publisert 01.10.2012 10:23:32 av Lars Petter Stormo
Kategorier:
I helgen var det klart for Montebelloløpet som var siste del av Montebellotrippelen. Før løpet hadde jeg en ledelse på drøye 3,5 minutter, og selv om formen har føltes litt dalende de siste ukene, burde dette forspranget holde til seier.



Montebelloløpet er et veldig fint terrengløp med mye sti og traktorvei og det er passe kupert. Løypa var litt lenger i år enn i fjor og et par partier som i fjor var grusvei, var nå lagt på sti. Det jeg liker best med Montebelloarrangementene, er at distansene holdes nede på et fornuftig nivå som er gjennomførbart for de fleste. Det gjør terskelen for å delta lav, og man får en god opplevelse uten å måtte gå helt i kjelleren og møte veggen underveis.


Høy fart fra start (foto lånt av arrangøren).



 Ut fra start ble det satt høy fart med en gang. Jeg hang med teten i noen kilometer, men fant mitt eget tempo etter hvert for ikke å gå på en smell. Etter ca. 5 km ble jeg tatt igjen av Anders Stenbrenden, som lå på plassen bak meg i trippelen. Jeg hang meg på, men han hadde høyere tempo enn meg inne, og han dro sakte ifra. Jeg ble liggende alene, med nr 2 og 3 ca. 20 sekunder foran meg. Etter 10 km løp jeg litt feil og tapte 30-40 sekunder (kun min egen feil) og dermed ryggene foran som hadde vært god motivasjon. Men heldigvis klarte jeg å holde tempoet greit oppe helt til mål og kom inn på 1:02 og 4. plass i løpet. Dette holdt også til seier i MontebelloTrippelen 2012. Med 2. plass totalt i BirkebeinerTrippelen for noen uker siden, var dette en god avslutning på et år med mye konkurranser (27 stk.) og jevnt god form gjennom hele året. Det blir helt sikkert flere konkurranser utover høsten, men Montebelloløpet var den siste ”viktige” konkurransen for min del  i år.


Pallen i MontebelloTrippelen (foto lånt av arrangøren).

Løpet på Strava.

Lars Petter

Tags:

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Lars Petter, 06.12.2012 08:45:29
Jeg har kjørt med både PowerTap i navet og Quarq i kranken. I bruk er det ikke så stor forskjell, men fordelen med å ha det i kranken er at det er helt ”hjuluavhengig”. Men til trening er det en god løsning å bygge et treningshjul med PowerTap.

Skrevet av Hans Egil, 05.12.2012 12:17:52
Hei atter en gang! Siste spørsmål he he , hva slags watt måler bør man gå for?

Skrevet av Lars Petter, 05.12.2012 10:47:43
(fortsetter her).. ..ganske kjedelig å bare svømme). Kjører da drag som 10x100m, pyramide 5010020030020010050 m, 5x200m o.l. Lykke til! :)

Skrevet av Lars Petter, 05.12.2012 10:45:54
Det er fult mulig å kjøre på puls, men det er mer unøyaktig og krever at du blir godt kjent med pulsen din vs. følelse. Det viktigste er å ikke starte dragene for hardt! Jeg deler ikke opp treningen i perioder noe særlig, men intervaller på sykkel (særlig på rulla) er viktig at ikke blir for harde da dette setter seg veldig i beina og tar lenger tid å restituere seg etter (mer på sykkel enn f.eks. løping og langrenn). Svømmeøktene kjører jeg også som regel som intervall (siden det er ganske kjed

Skrevet av Hans Egil, 04.12.2012 19:48:50
Hei igjen! Hvis man ikke har watt måler ,kan man kjøre etter puls eller blir det for unøyaktig? Hater jo den styrke treningen, da jeg liker helst O2 økter, men skjønner at jeg kan prøve å kjøre mere intervall. Hvis jeg skal ha 3 til 5 intervaller regner jeg med at jeg må legge meg på litt lavere intensitet i perioder? Er svømme treninegen også intervall? Takk for tips!

Skrevet av Lars Petter, 04.12.2012 09:46:02
Hei! Jeg har aldri trent noe styrke på beina (ikke på overkroppen heller for så vidt bortsett fra noen pushups av og til). Jeg kjører mye intervalløkter (35 per uke) og varierer aktivitetsform etter sesongene (sykkel, løping og ski). Jeg fikk et løft på skiformen i fjor når jeg svømte en del så skal prøve å fortsette å svømme i år også. På sykkel har jeg veldig utbytte av wattmåler når jeg kjører såpass mye intervaller for at disse ikke skal bli for harde.

Skrevet av Hans egil, 04.12.2012 09:31:44
Hei ! Ser at mange syklister trener mye bein styrke på vinteren. Trener du styrke om vinteren eller går det bare i O2 økter?, når jeg leser i bloggen din ser jeg jo at du er veldig allsidig og god, har du noen hemmelige triks å være av med.....