Siste sykkeluke på Mallorca

Publisert 12.04.2010 11:56:33 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Generell, Sykkel
Vår teamrytter Lars Petter Stormo har vært på sykkelsamling på sommerlige Mallorca. Her kommer rapport fra siste del av oppholdet.

Mandag: Trude og jeg syklet langtur med drag i bakkene. Syklet rundt Calvia, Puigpunyent og Valdemossa. Det ble 4 drag på 10-15 min og kjørte kontrollert i sone 3/4 (terskel). Kjempefin tur på fine, små veier med veldig fine bakker. Veldig deilig å kunne presse lenge opp mot terskel i så fine omgivelser. Godt å kjenne at det fortsatt er bra trøkk i beina selv om det er tredje dagen med intervaller på rad.

På ettermiddagen var jeg på masasje hos Lexberg som holder til på nabohotellet. Veldig deilig å få løsnet litt opp i muskulaturen som trengte litt ”kos” etter sist ukes trening. Var ikke bare godt, men heldigvis mindre vondt enn fryktet.

Lars Petter ved Valdemossa

Tirsdag: Etter 3 dager med intervaller var det på tide med en hviledag. Vi leide bil fra hotellet (en Hyundai i10 – ingen fartsvidunder, men veldig kjekt med liten bil når man møter en stor buss i en trang serpentiner). Brukte dagen til å kjøre rundt hele øya å få med oss mest mulig av fine veier, landsbyer og utsiktspunkter. Kjørte bl.a. den spektakulære bakken opp fra Sa Calobra = rå bakke!!!

Onsdag: I dag hadde vi egentlig tenkt å sykle Sa Calobra stigningen, men usikkert vær gjorde at vi valgte en annen rute. Dro ut kl 10 sammen med 3 andre og syklet langtur med drag i bakkene. Turen gikk til St. Maria, Soller, Deia, Valdemossa, St. Maria, Cura og hjem. Var litt motvind siste halvdel av turen, så var litt mør når vi kom tilbake på hotellet etter 5 timer. Ble 3 drag på 10-15 minutter som vi kjørte kontrollert på terskel. Beina begynner å vende seg til syklingen og trøkket er bra hele veien. Selv om været var usikkert unngikk vi regn og fikk en veldig fin tur! Vi hadde kaffestopp på Cappuccino i Valdemossa. Dette stedet anbefales på det varmeste hvis noen er i området. Kjempegod kaffe og god service!

Trude underveis i bakkedrag

Torsdag: Trude og jeg syklet en rolig trilletur på morgenen. Var ganske tunge i beina etter gårsdagen, så det var deilig med en kort, rolig tur. Etter turen gikk vi til Palma Aquarium som ligger rett ved hotellet. Et veldig fint senter med mye artig å se på. Dette er vell verdt et besøk hvis man er i området. På ettermiddagen dro vi inn til Palma. Dette er en utrolig fin by med koselige gater, bra shopping, masse kafeer og restauranter (men kjøpesenteret Corte Ingles kan man godt styre unna).

Oppmøte utenfor hotellet klokken 10...

Fredag: Syklet langtur med drag i bakkene. Ble ca samme tur som på mandagen. Utrolig fine veier med lite trafikk. Runden har også 4 veldig fine bakker som innbyr til høy puls. Ble 4 timer og 4 drag på 10-15 minutter. I dag var beina veldig bra og jeg kunne dra på skikkelig i bakkene!! Digg å kjenne at det har løsnet litt og at formen kommer seg!

Lars Petter på vei inn i Calvia

Lørdag: Siste dag med hjemreise på kvelden. Er veldig lett å bli syk hvis man kjører kroppen for hardt med trening rett før hjemreisen, så i dag tok vi helt hvile. Typisk det ble oppholdets beste vær denne dagen. Fristet å dra ut på en siste sykkeltur, men ingen vits å risikere å bli syk etter et så bra opphold med mye bra trening. Vi tok en tur inn til Palma på formiddagen, resten av dagen satt vi i sola med noe godt å drikke og en god bok.

Hjemreisen gikk greit, men som vanlig var det litt styrete å få sjekket inn sykkelkoffertene. Overraskende at flyplassen på Mallorca, som frakter så mange sykler, takler dette så dårlig. Mye usikkerhet og lange køer.

Søndag: Vell hjemme i Drammen ble det en liten trilletur etter å ha skrudd opp syklene igjen. Veldig fint vær, men dog ikke like inspirerende å sykle på norske veier med sinte bilister, grus på veien og råtten snø i veikantenJ

Totalt andre uke: 17 timer trening og 134 minutter hardt. Nå er det bare å bygge videre på det gode grunnlaget og satse på at formen kommer etter hvert.