Skiptvet-rittet på terrengsykkel 2009

Publisert 24.06.2009 16:06:00 av Carl Fredrik Hagen
Kategorier: Sykkel
Søndag 21. juni gikk Skiptvet-rittet av stabelen i indre Østfold. Det 55 km lange terrengrittet var nytt i år, og i overkant av 150 deltakere stilte til start i sommersola. Jeg startet i første rekke sammen med Øyvind, som også jobber på Oslo Sportslager, og vi fikk en bra posisjon ut fra start. Her var det bare å gi full gass.

Planen var å bruke rittet som en hardøkt, gå offensivt ut i starten og kjøre på helt inn til mål. De fem første kilometerne gikk raskt unna med artige utforkjøringer og småbratte stigninger. Jeg dro foran i feltet, og etter 10 km var vi en tetgruppe på 4 stk. Trasséen inneholdt mye grus- og kjerrevei, samt  litt asfalt. Det teknisk krevende stipartiet var bare en drøy kilometer lang, men til gjengjeld utrolig raskt og morsomt. Ingen holdt følge på dette partiet.

Det var periodevis en del motvind og jeg lå mye foran og dro på de andre. I de bratte bakkene før mål begynte lårene å kjenne kjøret, men jeg fikk nye krefter da jeg hørte de andre bak også var slitne. På slutten kom de andre i gruppa frem og 3 km før mål fikk en av de andre ei luke som han holdt inn. Jeg kom inn på en 2. plass totalt og tok seier i klassen min. Tiden ble 1.41.31 og snitthastigheten 31,5 km/h. Øyvind ble nummer 5 i sin klasse til tross for velt og problemer underveis.

Skiptvet-rittet var morsomt å være med på, og jeg satser på å delta på flere slike terrengritt fremover. Terrengsykling fungerer veldig bra ved siden av løpetreningen. Jeg syklet på en Everest Rocky Carbon som jeg er utrolig godt fornøyd med. Veldig lettkjørt og morsom sykkel. Ellers brukte jeg Specialized sykkelhjelm og sykkelsko. Håper å komme tilbake med flere rapporter fra sykkel- og løpesesongen.

Tags: sykkel, terrengsykkel, everest, specialized