Sommerferie i Nord-Italia 2011 (oppdatert 1. august)

Publisert 01.08.2011 10:00:00 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
I sommer pakker Trude og jeg terrengsyklene i bilen og setter nesa mot Nord-Italia hvor vi skal farte litt frem og tilbake i hele juli. Vi skal prøve å oppdatere bloggen med litt bilder og info underveis.

Dag 26 til 31: Livigno

Etter Riva kjørte vi til Livigno (ca. 1850 moh). På veien kjørte vi over Gavia passet = smal vei og rå bakke!! Etter å ha vendt oss til 30-35 grader var det en brå overgang å komme til Livigno med 3-4 grader på morgenen og maks 10-15 grader på dagtid. En morgen våknet vi til lett snøfall og snøen hadde lagt seg i høydene rundt byen. Men selv om været var en liten nedtur var oppholdet knallbra med sykling på fantastisk fine flytstier og veldig mye bra shopping (bilen ble mildt sagt stappfull på vei hjem igjen). Det ble også noen rare og triste dager med de tragiske hendelsene hjemme i Norge 22. juli.

Etter 5 dager i Livigno kjørte vi opp til Kiel og tok båten hjem.
Under følger noen bilder fra oppholdet i Livigno.

Dag 14-25: Riva del Garda

Etter en fin uke i Lucca satte vi kursen mot Gardasjøen og booket inn på Garda Sporting Club Hotel som ligger i Riva del Garda. Det er nå fjerde året på rad vi er i denne kjempekoselige byen. Hotellet er veldig godt tilrettelagt for en aktiv ferie, med 25-meters utendørs basseng og et litt kortere innendørsbasseng, eget barnebasseng ute, tennisbaner, spa-senter og eget "bikeroom" med muligheter for mekking og sykkelvask.

Dagene har startet en god frokost etterfulgt av sykkeltur, solig og bading ved hotellet, og Tour de France på hotellets utecafè. Vi har bl.a. syklet på noen utrolig fete stier opp til Passo Notta via Passo Rocchetta og sti nummer 218bis langs Mt. Zenone (en helt rå sti med 400 meter rett ned på den ene siden). Vi har syklet drag opp mot St. Barbara, Lago de Tenno og Lago de Ledro, og syklet gjennom et sted som heter Norge (!!) på vei opp til Mt. Bondone. På ettermiddagene har det også blitt en liten svømmeøkt på 1000-2000 meter hver dag.

Torsdag setter vi kursen mot Livigno og skal være der i en snau uke før vi setter kursen hjemover.

Her er noen bilder fra dagene i Riva:

Dag 7-13: Lucca
Tirsdag kjørte vi ned til Lucca i Toscana (ca. 4,5 timer i bil). Her har vi vært i 6 dager sammen med familie og nytt ”La Dolce Vita”. I tillegg til å ha syklet i fantastiske omgivelser på smale Toscanske veier gjennom vingårder og i frodig skog, har vi gått deler av Cinque Terre (gikk hele for 2 år siden), badet i sjøen utenfor Viareggio, og selvfølgelig nytt livet i fantastisk koselige Lucca med shopping, god mat og drikke. Vi har vært så heldige å fått en aldri så liten hetebølge mens vi har vært her så været har vært strålende og temperaturen ligget på 30-35 grader hver dag = deilig!!!

Her er noen bilder fra uken i Lucca:

Siste dag i Selva:
Etter to dager med mange høydemeter på sykkelsetet tok vi mandag gondol opp fra Selva til området inn mot Passo Sella. Her syklet vi på utrolig fine stier i fantastiske omgivelser oppe i høyden, før vi tok noen morsomme stier ned igjen til Selva.

Her er noen bilder fra turen:

Her er noen bilder fra SellaRonda Hero:

Her er video fra årets utgave av SellaRonda Hero:

Dag 1-5: Selva di Val Gardena og SellaRonda Hero

Onsdag tok vi Kiel-ferga til Tyskland og torsdagen gikk med til bilturen ned til Selva di Val Gardena (11 timer effektiv kjøring).

Fredag morgen våknet vi til et fantastisk vær og rå utsikt fra Hotel des Alpes midt i Selva sentrum (var mørkt når vi kom frem på torsdagen). Vi pakket ut syklene av bilen og syklet en rolig tur og testet deler av startbakken ut av byen. Konklusjonen ble at det var bratt og langt, og at det lureste nok var å ta det i sitt eget tempo fra start. Resten av dagen slappet vi av med cappuccino og en god bok i sola. Møtte også vår gode venn Hannu fra Gore Bike Wear som var på plass som en av hovedsponsorene av rittet.

Utikten fra hotellrommet (målgang for rittet var på dette torget)

Fra fredagens test av startbakken.

Etter en tidlig frokost var vi klare til start i rittet SellaRonda Hero kl 8. Hele 1500 syklister stilte til start. Jeg stilte i eliteklassen på distansen 82 km, mens Trude startet i eliteklassen 50 km.

I motsetning til de fleste starter i Norge gikk det veldig pent ut fra start (kanskje ikke så rart når startbakken tar 30 minutter og stort sett foregår på førstegir (720 høydemeter). Jeg fant mitt eget tempo i bakkene og hadde gode bein (teten med bl.a. bronsevinner fra VM maraton, Mirko Celestino, valgte et litt høyere tempo  og forsvant fort). Totalt besteg vi 4 topper hvor den ene ble brattere enn den andre. Her gikk det enten opp eller ned, og utforkjøringene var like spektakulære og tøffe som motbakkene. Særlig den tredje stigningen på 1000 høydemeter var fryktelig bratt og jeg tror jeg satt snaue 30 minutter på førstegir (28-36) med tilnærmet 50 i tråkkfrekvens. Ca. midtveis fikk jeg en punktering (flenge i dekket) og brukte litt tid på fikse dette med en tom energigel som ”lapp” for å tette hullet. Dette holdt heldigvis inn til mål og kroppen holdt også overraskende godt hele distansen. Jeg kom i mål på 5 timer og 18 minutter til en 21. plass totalt og 14. plass i eliteklassen.

Trude fikk en grei start opp de første bakkene og passerte mange ryttere. Også hun skulle bestige 4 tøffe bakker, men beskrev etter målgang den siste bakken som den aller tøffeste! Førstegiret (26-36) var eneste alternativ. Hun syklet til slutt inn på en strålende 3. plass i eliteklassen og 4. plass totalt på distansen.

Rittet og arrangementet var helt fantastisk og vi kommer nok tilbake neste år.
Hjemmeside med resultater. 12. juli skal det visstnok være en halvtimes sending fra rittet på Eurosport.

Trude på podiet.

Søndag var vi igjen klare for nye timer og høydemeter på sykkelsetet. Vi ble med på SellaRonda Bike Day, der veiene rundt SellaRonda massivet stenges for all motorisert ferdsel og alle som vil uansett alder og form kan sykle den 65 km lange runden på asfalt med 4 tøffe pass underveis. Det ble sagt at det i år deltok 25.000 syklister. Det var en veldig morsom opplevelse og en kjempefin tur. Vi var omringet av masse syklister hele runden:-)

Her er noen bilder fra Bike Day:

Lunsj i Arabba.

Før avreise

Vi starter ferien med å ta båten ned til Kiel og kjører så direkte til Selva Val Gardena i Dolomittene for å sykle maratonrittet SellaRonda Hero. Jeg skal sykle den lange distansen med 82 km og 4200 høydemeter, mens Trude skal sykle 50 km og 2400 høydemeter. Dette blir en skikkelig utfordring i fantastiske omgivelser. Med flere toppnavn fra helgens VM maraton på start (bl.a. bronsevinner Mirko Celestino) har vi ingen forventninger om noen topp-plasseringer, men vi håper på gode bein og en fantastisk opplevelse!
Her er en liten teaser med video fra fjorårets utgave (må nok skaffe 5 timer med sånn ”heltemusikk” for å få den rette stemningen underveis:-).