Spinningsykkel fra CycleOps

Publisert 12.12.2013 20:00:00 av Lars Petter Stormo
Kategorier: Sykkel
I forbindelse med treningen mot Norseman 2014 skal vinterens sykkeltrening gjennomføres på den ultimate spinningsykkelen, en CycleOps 400 Pro. Jeg har brukt sykkelen i et par uker nå og må si jeg er veldig fornøyd og gleder meg til hver økt!



Jeg har de siste årene blitt veldig glad i å kjøre intervalløktene på sykkel med wattmåler for å ha kontroll på intensiteten og for å få en best mulig effekt av treningen. Når jeg kjører så mange dager per uke med intervalløkter som jeg gjør (4-5), så er det veldig viktig at sykkelintervallene blir kjørt på riktig intensitet! CycleOps 400 Pro er en skikkelig Rolce Royce-utgave av en spinningsykkel og er utstyrt med Joule™ Plus PowerTap wattmåling med digital justering av motstanden. Sykkelen vil kontinuerlig justere seg inn mot ønsket motstand underveis slik at man får en jevn motstand uavhengig av tråkkfrekvens. Jeg var litt spent på om jeg ville merke denne justeringen underveis på intervallene, men etter å ha testet den i noen uker må jeg si at dette fungerer veldig bra. Når jeg har stilt inn ønsket wattverdi (såkalt "Target Watt") justeres motstanden kontinuerlig uten at jeg merker noe ubehagelig variasjon. Også når jeg reiser meg opp for å stå å trå og tråkkfrekvensen synker justeres motstanden slik at dette fortsatt føles riktig.

Den er tung og solid, så her er det bare å kline til på harde intervaller eller styrketråkk for de som liker det:-). Spinningsykkelen er også veldig stillegående og det er et stort pluss. PowerTap-teknologien gir nøyaktige Watt-målinger med bare +/-1.5% feilmargin.
Andre funksjoner: tid og intervalltid, puls (pulsbelte følger med og er kompatibelt med f.eks. Garmin klokkene via Ant+), hastighet, avstand, tid +++ (og selvfølgelig gjennomsnitt og maksverdier av disse)
Ekstrautstyr: matte.


I tillegg synes jeg det er et stort pluss at sykkelen har racerstyre slik at sittestillingen kan justeres til å bli identisk som landeveissykkelen. Jeg har også montert på clip-on tempobøyle for å få kjørt intervaller i tempoposisjon også.

Kona, Trude, er også veldig fornøyd:-) Les mer om det på bloggen hennes www.happytimes.no. 

Lars Petter
Tags: cycleops, spinningsykkel, trening, powertap, watt

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Lars Petter, 29.09.2014 13:24:06
Hei! Jeg synes ikke min bråker noe særlig, men helt stillegående er den jo ikke. Har du en matte som den står på slik at du fjerner en del av vibrasjonene ned i gulvet? Mulig dette vil hjelpe, eventuelt om du går over skruene og sjekker at alt er tight...

Skrevet av Sigmund, 29.09.2014 13:19:18
Hei, Har kjøpt en Cycleops 400 fra OSL men ble litt overrasket over lyden. Mulig det er noe som kan justeres / strammes et sted. Noen tips / erfaringer? Mvh, Sigmund

Skrevet av Lars Petter, 07.02.2014 13:43:10
> Dette gjøres best med en laktatprofil, men det kan også gjøres med diverse tester (finnes flere så det er bare å søke litt på nett). Det er normalt med høyere puls på løping/ski, så prøv gjerne å lær kroppen din såpass å kjenne at du kan ta intensitetsstyringen på følelse. For utendørs intervaller er en enkel regel for ikke å starte for hardt at siste draget skal gå like fort (komme like langt) som det første. Lykke til!

Skrevet av Lars Petter, 07.02.2014 13:42:40
Hei Trond! Jeg er veldig glad i denne sykkelen! Har kjørt med wattmåler siden 2009 og når jeg kjører mye intervaller er det et utrolig nyttig verktøy for å ligge på riktig intensitet. Olt sine soner er bra. Jeg gjør det litt enklere å deler det opp i rolig (i1), subterskel (i3), terskel (i4) og hardt (>i4). Jeg kjører enten på watt eller på følelse (har ikke benyttet til intensitetsstyring pulsmåler på mange år). Det viktigste enten man kjører på puls eller watt er å finne sonene sine. Dette gjø

Skrevet av trond, 07.02.2014 11:26:14
HEI igjen! Flott sykkel, den er på ønske lista! Håper å få til watt trening på sikt, men foreløpig brukes bare puls/følelse, lurer på om du bruker olt`s intensitets soner ved bruk av puls måler eller bør jeg bruke andre soner ? og hvordan kan jeg bruke puls på sykkel på best mulig måte? jeg merker at jeg kan løpe/ski på en del høyere puls enn hva jeg kan på sykkel. prøver å få til 5 7 t trening/uka, bikket 42 og sykler birken på rett over 3 t