Sykkel - God opplevelse i Birken

Publisert 01.09.2009 16:34:48 av Even Sangnes
Kategorier: Sykkel

Selv om forholdene var mildt sagt ganske triste, var det for min del likevel en positive opplevelse å kjøre Birken i år. Forholdene kan man som kjent ikke gjøre noe med og på forhånd jeg hadde bestemt meg for å gi gass, så det var bare å holde fokuset.

Det har blitt ytret et ønske om at jeg skulle skrive noen ord, her på bloggen, om hvordan jeg opplevde rittet, så her er min versjon:

Etter at starten gikk, var det noen forsøk på å rykke, først og fremst fra rytterne på racer eller cyclocross sykler, som ville utnytte fordelen av asfaltunderlaget. Tre ryttere fikk etterhvert en luke og forsvant ut av synsrekkeviden. Etter at feltet kom inn på grusveien begynte det for min del å gå ganske fort, og det var en liten periode hovedfeltet var på 15-20 mann. Men tempoet dalte, og flere ryttere greide å få kontakt med gruppen igjen. Da vi passerte spurten på Skramstad, begynte posisjoneringen før nedforkjøringen til Djupdalen. Jeg greide meg godt og var først inn på toppen av bakken. I bakken, greide jeg meg imidlertidig ikke like godt, og jeg ble raskt passert av en rekke ryttere. I ettertid innser jeg at jeg hadde valgt litt feil dekk, og resultatet var en patetisk nedoverkjøring. I bunn var jeg kanskje nr 15 og hadde gitt en liten luke til teten. Dette kunne ha blitt avgjørende, men jeg greide få kontakt igjen med gruppen foran før første stiparti. Inne i første stiparti ble det raskt klart at det var mer effektivt å løpe enn å sykle. Avstanden frem til de helt i teten skulle bli vanskelig å tette, men etterhvert kom jeg inn i siget på løpingen. Etter stipartiet var det en tettgruppe på 4-5 mann og deretter ble det en gruppe med Geir Lien, Gøran Syversen og meg, ca ett minutt bak. Skulle jeg hatt sjanse til å ha vært med teten, måtte jeg ha vært lengre fremme i det stipartiet begynte.

Uansett, i kjent stil dro Geir Lien opp et høyt tempo etter stipartiet, og jeg begynte å merke kjøret og måtte stå over noen føringer. Etter andre stiparti, som gikk uten store problemer, kom formen seg igjen og jeg føler jeg tok igjen for de svake føringer tidligere. Vi tre kjørte bra sammen, og etter hvert tok vi igjen Jo Nordskar. Han ble med i gruppa og vi forsatte å kjøre bra sammen. Vi fikk sporadiske sekunderinger om at vi lå mellom 50 sek til 1 min bak teten, og holdt omtrent samme tempo som de foran. Opp Rosinbakken føler jeg vi kjørte relativt kontrollert for fokuset var fortsatt å ta igjen teten og ikke starte kampen om resten av plassene.

På traktorstien fra Naterrudstilen ned til Sjuseterveien, kjørte vi bra. Her begynte det å ble mange sentstartende deltagerne som vi tok igjen. På den smale veien, og med stor fartsforskjell mellom eliten og de sentstartende klassene, ble det en del kritiske situasjoner.

I det vi kom ut på Sjuseterveien betalte endelig det harde arbeidet seg, og vi tok igjen teten på fire mann. Jeg hadde begynt å få tanker om at vi kunne glemme å ta igjen teten, så det var et gledelig syn, da vi så dem. Nå skulle seieren stå mellom ni ryttere. Det begynte å bli litt lurekjøring og ingen var spesielt lysten på å dra. Gøran tok til slutt ansvar og dro inn til Birkebeiner station. Etter stadion, prøvde jeg å rykke i fra, og fikk en god luke, men tyskeren tok fort opp jakten og jeg så at jeg ikke kom til å få den nødvendig avstanden. Jeg kan bare drømme om hva som hadde skjedd dersom de bak hadde sett litt på hverandre, og nølt med hvem som skulle dra.

Ballettbakken gikk greit nok, men neste sving videre ned mot Haakons hall bommet jeg skikkelig på, og tapte noen sekunder til de fire foran. Da jeg kom ut på gresset mot slutten var dekkene litt for glatte igjen, og jeg greide ikke ta innpå Nordhaug som lå noen sekunder foran. Jeg greide imidlertidig å holde unna til de bak og fikk en fin femte plass. Jeg er fornøyd med det og det var en god opplevelse og deby i Birken. Likevel kan man bare spekulere om hvordan det hadde gått dersom avslutningen hadde vært litt anderledes. Det hadde kanskje ikke vært noe mindre spennende for tilskuerne dersom ni stykker hadde hatt et ordentlig oppløp å spurte om seieren på, eller en litt mer kondisjonskrevende avslutning?

Opplevelsen gav mersmak, og jeg vil takke Oslo Sportslager for støtten og fantastisk utstyr!