Sykkeltur til Dalen i Telemark, 2-3 Juni 2012

Publisert 05.06.2012 13:47:02 av Deler
Kategorier: Sykkel
Lørdag morgen tok Tone Mikalsen og jeg, Kristine Formo toget til Kongsberg for å sykle til Dalen i Telemark. Anledningen for turen var trening til Nordkapp-Lindesnes, test av sykler og annet utstyr.

Tone syklet på Everest Sempione, og dette var hun strålende fornøyd med!Jeg ble ofte fortalt hvor lett sykkelen gled avsted. Geometrien passet Tone helt perfekt med en passe agressiv sittestilling. Jeg syklet selv på Eddy Merckx EMX-1 med Dura Ace. Denne rammen er fantastisk god, den er stiv og samtidig veldig komfortabel! Det skulle hvertfall ikke stå på utstyret! Vi pakket minimalt med klær og utstyr da dette måtte bæres på ryggen i sekk. En tights, Craft superundertøy, sokker og tannbørste var vel det. Jeg har alltid med en ekstra slange og patron, og for første gang i min sykkelkarriere fikk jeg faktisk bruk for slangen! Et miniverktøy og dekkspaker var og i sekken i tilegg til litt nødproviant.

Turen gikk på fine veier til Notodden og videre til Seljord. Store deler av veien til Seljord er det fine sykkelveier, og ellers på veien var det lite trafikk siden det var en lørdag. Turen til Seljord går gjennom et flott landskap med litt småbakker. Det skal sier at dette føltes som grusome monsterbakker siden det var veldig mye motvind! I Seljord spiste vi en flott middag før vi tok tak i bakkene opp til Høydalsmo og videre til Dalen. På vei opp til Høydalsmo ble vi møtt av en del syklister som alle pekte og hoiet, de trodde at vi syklet feil vei i sykkelrittet de selv deltok i. Det stiger jevnt og trutt opp til Høydalsmo, og vi var ganske slitne og litt smålei motvinden i det vi ankom avkjøringen til Dalen. Bare to mil igjen nå, og en "god" venn hadde fortalt at nå var det bare to bakker igjen.. Det viste seg og ikke stemme! Men det er utrolig hva en halvfull pose med smågodt kan gjøre på humøret til to siltne jenter! Nedkjøringen til Dalen var veldig morsom, det er bratt, svingette og man får en fantastisk utsikt!

I Dalen ble det servert god mat, og du vil finne flere bo-alternativer. Dalen Hotell er jo noe som må oppleves, et gammelt erverdig hotel med en flott hage, spektakulær utsikt og ryktet skal ha det til at du og kan møte på spøkelse! Dalen Camping er og et flott alternativ med hytteutleie. Fra dalen finnes det mange muligheter, enten du vil ta deg opp bakkene tilbake til Høydalsmo, bli en dag eller to i dalen for fjelltur eller sykle videre. Har du terrengsykkel kan du ta sykkelveien nedover fjorden, det blir litt grus. Vi valgte å seile med M/S Victoria til 1. sluse ved Hogga. Vi fikk fint vær, og tenke seg til: vinden hadde snudd, så det ble motvind igjen! Etter å ha sett båten forsvinne ned i 1. sluse syklet vi ned til Lunde og videre gjennom vakkert landskap til Bø.

Siden dette var en søndag ettermiddag ville vi prøve og holde oss unna hovedveien til Skien grunnet trafikk, så vi tok av ved Gvarv og syklet mot Notodden og over til Skien ved Akkerhaugen. Denne veien var en del mer kupert enn vi hadde sett for oss, det ble ganske tungt i ca 1 mil med bratte bakker. Men slikt blir det jo sterke sykkelben av! Vi fikk en liten regnskur som forsåvidt følgte oss hele veien til Skien, men bratte bakker gjorde denne dusjen til en fornøyelse. Det er mye fint å se på langs denne bakveien til Skien, og den har mange morsomme nedkjøringer. Motbakker gir som regel gevinst på et eller annet tidspunkt! Vi ankom Skien i det M/S Victoria la til Kai og himmelen åpnet seg for fullt. Takk for turen, den var fin!