Topptur i Rondane - Våt afære, men fantastisk likevel.

Publisert 30.08.2011 13:50:06 av Sondre Kåsa
Kategorier: Fjell, Generell, Klær
Rondane i slutten av august kan være en frisk opplevelse. Både når det gjelder vær og terreng. Vi har i utgangspunktet bestemt oss for å gå Rondvassbu - Bjørnhollia - Rondvassbu. Parkerer bilen på Spranget (parkering) og sykler inn til Rondvassbu. På grunn av usikker værmelding har vi ikke bestemt oss for hva vi skal gjøre resten av helgen enda. Vi ser an morgendagen, før vi tar et valg.  Det som er sikkert er at vi gleder oss veldig til å komme oss ut av byen og se litt norsk fjellheim, det vi ikke vet er at det blir en våt og kald helg.

Fredag morgen klokka 9; ligger å strekker meg i senga, deilig med tidlig helg. Sekken er ferdig pakket, venter bare på at de andre skal bli ferdig på jobb slik at vi kan komme oss kjapt ut av Oslo og avgårde til Rondane. Vi møtes på Oslo S og kjører til Lørenskog for å plukke opp siste mann.

Allerede ved Alnabru starter køen på E6, og setter en real stopper for planen om å komme seg kjapt ut av byen. Det går i grunn tregt helt opp til Fåvang. På veien blir det et obligatorisk stopp på Espa for sjokoladeboller og kaffe, digg:)

Endelig ser vi skiltet til Mysusæter og Rondanevegen. Vi har tatt sikte på siste bordsetting på Rondvassbu klokka 20.30, klokka er nå 20.01 og vi har 13 km med bilvei igjen. Dårlig tid med andre ord.

Klokka er 20.25 og vi hiver oss på leiesyklene som DNT tilbyr ved parkeringa på Spranget. 6 km med sykling venter oss, og vi tråkker det beina orker for å rekke maten. En hyggelig resepsjonsvakt har gitt beskjed til kjøkkenet at vi er på vei.

Endelig ruller vi inn på tunet til lukten av en nydelig 3-retters, kremet sjampingjongsuppe - pannestekt laks med sylteagurk, potet og sandefjordsmør - tilslørte bondepiker til dessert. Aldri før at halvliteren smakt bedre, Geir er rimelig sikker på at dette er noe annet enn Oslo øl (Ringnes). Vi må senere innse at selv hovedstadsøl smaker utmerket her oppe.

Med tanke på at det er meldt lette i været dagen etter, bestemmer vi oss for å gå for en topptur. Rondeslottet (2178 moh.) blir målet. Vi bestemmer oss også for å bli på Rondvassbu hele helgen. Vi tar inn på sovesal, der vi deler senger med 2 andre fjellvandrere. Lørdag og søndag får vi faktisk hele sovesalen for oss selv.

Starten opp til Vinjeronden og Rondeslottet er relativt enkel, turen er beregnet til å vare 6-7 timer. Været er trist, det regner, er tykk tåke og vind. Men yr.no har lovet skybrudd ut over dagen, så vi håper i det lengste. På veien opp møter vi ikke mange, tydelig at de fleste holder seg i lavlandet i dette været. Vi tenkte anderledes, det er ikke noe moro å gå i lavlandet å se på mose og en og annen bekk. Vi vil heller teste kropp og utstyr, og kanskje få glimt av storslått utsikt på 2000 meters høyde.

Opp til Vinjeronden er det glatt og vått. Selv er jeg klissvåt på buksa opp mot 1800 moh. Vi stopper og får skiftet til tørre vanntette klær.  For en fantastisk følelse det er å få på seg tørt og varmt tøy.

Sikten er omtrent null, vi ser 10 meter foran oss og følger DNTs oppmerkede rute (rød t), samtidig som vi har kart og kompasskurs å navigere ut i fra.

Opp mot Vinjeronden ligger vi litt foran tidskjema og tar igjen tre stykker som skal over til Bjørnhollia. Bildet til høyre viser siste stigning opp mot Vinjeronden (2044 moh.). På toppen venter en berømt rype (!?).

Vi tar fatt på siste etappe opp mot Rondeslottet og 2178 moh. Etter 30-40 meter mister vi den oppmerkede røde t'n. Prøver å peile ut kurs med kompass og kart, men blir for usikre. Med tanke på vær og sikt sier vi oss fornøyde med dagens erobring og slår oss ned for lunsj, tøyskifte og kaffe.

Ut av tåka dukker det plutselig opp en engelskmann, han kommer fra Rondeslottet. Det var ikke mulig å se han før han var 5 meter fra plassen vi satt (så tykk tåke var det). Han sier at det er litt "sketchy over the top". Vi gir han en kvikklunsj på veien og vi ønsker han god tur videre.
Vinjeronden 2044moh.

Slik er utsikten fra Vinjeronden en godværsdag, dette var det vi håpet på i lengden vi skulle få oppelve. Toppen du ser på andre siden, ble søndagens etappe.

Nede i dalen ble sikten straks bedre, og skybruddet som var lovet begynte å gjøre seg gjeldene.
Utsikt over Rondevatnet og Svarthammeren. Rondvassbu turisthytte.

Vel fremme på Rondvassbu var kalde og slitene kropper klare for en dusj og tørre klær, noen av oss prøvde seg på fiske i Rondevatnet uten hell.

Vi hadde bestilt oss inn på første bordsettingen, og ble plassert på et hyggelig bord sammen med to danske herrer som hadde kjørt 14 timer fra København og oppover via Fredrikshavn og Gøteborg. De hadde vandret i Rondane mange ganger tidligere, men det var mest på 70 og 80 tallet.

Dagens tre retters besto av deilig kyllingsuppe - skinkestek, medisterkaker, surkål, poteter og brun saus - riskrem til dessert.
Som matelsker og hobby gourmetkokk, varmet dette hjertet mitt. Et strålende måltid, som vi toppet med en god Valpolicella.

Det var en lystig tone inne i stua resten av kvelden, tydelig at folk var fornøyde med dagens erobringer og turer. Vi satte oss ned sammen med et hyggelig tysk vennepar som var på ukers budsjettferie i Norge. De ville prøve å hike fra Otta til Bergen (utfordring) dagen derpå. Vi sa det er en uvanlig rute å kjøre til Bergen, men veldig vakker hvis de fikk skyss. Vi la oss ganske tidlig og fikk oss en god natt søvn, en ny topp er i sikte (eller ikke) på søndag.

Siste dag, og vi ser for oss Storronden som en passende 4-5 timers tur før vi vender snuta mot Oslo igjen. Vi pakker sekkene, lager matpakker, fyller termoser, betaler for oppholdet og gjør oss klar for nok en dag i tåke og regn. Igjen har yr.no lovet opphold utover dagen, noe vi selvfølgelig kjøper, godtroende som vi er. Dagens tur er en nokså greit rute, det er jevn stigning hele veien til toppen.

Selv med dårlig vær er stemninga upåklagelig. Bildet gjenspeiler på ingen måte humør og stemning, men man blir litt oppgitt av værgudene skal være så imot oss på denne turen.

Vi når toppen ganske greit, og der blåser det frisk. Det er rett og slett litt skummelt. Jeg beveger med mot kanten og vet at på utsiden stuper fjellet nesten 1000 meter rett ned, det jeg ser er tåke. For ikke å bli fanget av vinden, legger jeg meg ned og åler meg ut til kanten.

Vi måler tempraturen til - 3 grader på toppen, og jeg vil tro det var frisk bris til liten kuling også. Friskt var det iallefall.

Denne gangen har jeg kledd meg i Gore-tex hele veien og ull innerst mot kroppen. Fungerer utmerket. Som eneste av oss hadde jeg også fleece handsker med meg, noe jeg var glad for.

Toppen i sikte. Storronden på 2138 moh. Deilig med lunsj.

Jeg fulgte DNTs anbefalte pakkliste for sommer for denne turen, det fungerte utmerket.

Når vi var ute å gikk på lørdag benyttet jeg på overkroppen Brynje Super Thermo trøye innerst, Mountain Equipment Firefly Gore-Tex pacllite skalljakke ytterst. På underkroppen hadde jeg en vanlig friluftsbukse i vinntett og vannavvisende stoff og Haglöfs Grym GTX fjellstøvel.

Denne kombinasjonen fungerte en god stund frem til regnværet ble for dominerende, og gjorde både bukse og sko søkkvåte. Skoene ble nok også veldig våte fordi det rant vann langs leggene og ned i skoa. Jeg skiftet til ull stilongs og Norrøna Fjörå Gore-Tex paclite bukse, dette skulle jeg gjort fra begynnelsen av. Fungerte utmerket selv når vi satt stille.

På søndag hadde vi det samme været, og jeg har lært. Kler meg opp med Devold Expedition stilongs og overdel, samme skalljakke og skallbukse som tidligere. På hodet benytter jeg en Lowe Alpine Mountain Cap klassisk fjellue, og på hendene fleece handsker omtrent som Haglöfs Regulus windstopper.

Sekken jeg benyttet på turen var Haglöfs Roc 35 Liter, en super helgesekk. Nok plass, pent minimalistisk design og gode bæreegenskaper.

Takk til Rondvassbu turisthytte for en fin helg og god oppvartning.

Takk for turen gutta!

Tags: rondane, haglöfs, norrøna, mountainequiptment, skalljakke, fjellstøvler, fjellsko, rondeslottet, storronden, vinjeronden, rondvassbu, dnt,