Blogger

Mattis Sjøli |Norgescup på Natrudstilen

I helga som var, var det igjen duket for nasjonalt skirenn for min del. Norgescup på Natrudstilen stod for tur, med det meste av landslagsutøvere på start på en eller flere av distansene. Med full dekning fra NRK i tillegg, så føltes det ut som en nasjonal åpning eller et NM.

 


Mattis Sjøli |Sesongåpning på Beitostølen!

Endelig er det skirenn igjen, selv med visse begrensninger! I helga som var, var det sesongåpning på Beitostølen!

 

 


Mattis Sjøli |Rulleski-spesial

Hei igjen!


Veldig mye har skjedd siden jeg skrev forrige blogg, og kommende vinter er vanskelig å spå helt enda. Det eneste som er sikkert er at vinteren kommer og at det gjelder å være best mulig forberedt på alt som kan skje. Nå er høsten her for alvor og det er for mange, kanskje på tide å for alvor finne frem rulleskiene for å trene mot vinteren. Derfor tenkte jeg å skrive en «rulleski-spesial» med litt gjennomgang av utstyr og tips og triks på hvordan man kan gjøre rulleskitreningen best mulig og mest mulig morsom. Dårlig utstyr kan tross alt ødelegge mange gode opplevelser og treningsøkter.


Mattis Sjøli |Er sesongen over pga coronaviruset?

Er det sånn at sesongen egentlig er slutt? Eller finnes det fortsatt skirenn og trene mot i år?

Mattis Sjøli |Norgescup på Veldre sag

Alt i alt gikk vel helga bedre enn jeg trodde og frykta, og forhåpentligvis skal det være mulig å bygge noe form på dette til de siste rennhelgene i år.

Mattis Sjøli |Hafjell Skimaraton

Morsomt å vinne skirenn, det blir ikke så
mange av dem i løpet av en sesong!


Mattis Sjøli |Etter NM

Formen kommer seg!


Mattis Sjøli |Må stå over NM pga sykdom. Mitt utstyr denne sesongen

Jeg har dessverre blitt sjuk og må stå over NM. Denne uken skriver jeg derfor om utstyret jeg bruker denne sesongen. Alt kan kjøpes hos Oslo Sportslager

 


Mattis Sjøli |Norgescup på Lynga

I helga som var, var det igjen tid for Norgescup. Denne helga var det Lygna som var arrangør og sprint klassisk, 15km skøyting og 15km klassisk stod på programmet.

 

 


Mattis Sjøli |Sesongstart vel overstått

 

 

Sesongstarten ble litt som forventa, halvseigt og langt bak de beste i landet. Resultatet ble en 84.plass på 15km klassisk og en 73.plass på 15km skøyting, altså litt bak det jeg hadde håpt og trodd. På klassisken var jeg langt bak, men jeg tar med meg at jeg «bare» var snaue 20 sekunder bak målet på skøytinga!

 


Mattis Sjøli |Klar for sesongstart

Endelig har det blitt vinter og skiføre flere steder i landet. Nå nærmer sesongen seg faretruende fort og derfor tenkte jeg å skrive et innlegg om mine målsetninger nå til helga og sesongen sett under et!

 


Mattis Sjøli |Oppdatering

Hei igjen!


Nå er årets skisesong ferdig og rennskiene er mest sannsynlig lagt inn med glider for siste gang i år! Kanskje slenger jeg meg på et turrenn eller to, men det blir med senka skuldre og bare for moro. NM del 2 på Lygna ble igjen ei grei rennhelg for meg, litt som det har vært før i år, med gode renn men ikke helt fullklaff. På 10km skøyting ble jeg nummer 55, av snaut 500 løpere. Fornøyd med at jeg er foran de aller fleste satsende skiløpere i Norge, men følte ikke helt at kroppen var 100%. Sprakk på slutten og tapte 20 plasser de siste to kilometerne. På lørdagens 50km klassisk hadde jeg ikke dagen. Prøvde å gå hardt fra start og håpte at kroppen skulle bli bedre utover. Det skjedde ikke og jeg parkerte fullstendig etter 25km. Mitt tyngste skirenn noensinne, både fysisk og mentalt. Måtte krige hele veien, og klarte å falle to ganger på den siste runden. Kom i mål som nummer 77, helt utslitt og ferdig. Akkurat nå er jeg glad skisesongen er slutt, og jeg gleder meg til å slappe av og hente meg litt inn. 

 


Frode Lein|Test: Salomon Predict RA

Salomon Predict RA løpesko / Test av Frode Lein

 




Disse løpeskoene er noe «helt nytt» fra Salomon, og de oppleves «Chill n’ smooth» om jeg skal bruke min datters terminologi.


Salomon Predict RA sitter godt rundt hele foten, og har en overraskende romslig tåboks. 
Materialvalg i overdelen er utrolig behagelig, og med så lite friksjon at du fint kan løpe uten strømper.

Sålen er saftig - men fast, og gir god støtte når du løper. 
Selv om sålen er relativt tykk, beholder du overraskende god kontakt med underlaget.

OPPSUMMERT

Salomon Predict RA gir en god følelse av fleksibilitet samtidig som den er retningsgivende i løpssteget.
Salomon Predict RA er en svært god løpesko for de fleste og egner seg fint til lange konkurranser på asfalt, tredemølle og annet hardt underlag.
Det eneste jeg savner er Salomon sitt geniale lissesystem - QuickLace.

 

Kjøpes her 

 

-Frode Lein

 


Mattis Sjøli |Oppsummering fra NC Harstad

Oppsummering fra NC Harstad

 

Hei igjen!


Håper at alle dere som gikk Birken fikk en fin tur over fjellet og at tipsene mine i forkant gjorde rennet litt bedre! Helgen min i Harstad var ganske bra, med en 53.plass og en 37.plass på henholdsvis 15 kilometer klassisk og 30 kilometer skøyting. Selv er jeg mest fornøyd med skøyterennet, men irriterer meg litt over at topp 30 glapp...

Snøen i Harstad var nok lik som på Birkebeinerrennet, fin kornet og tørr, og ble ikke våt selv om sola stod på midt på dagen og det ble varmegrader. Snøen var så tørr at det var knirk i snøen når vi gikk, litt som når det er skikkelig kaldt. Det var vanskelig å få skikkelig feste, fordi sporene ble blanke. Litt utfordrende forhold å teste ski på, fordi deler av løypa lå også i skyggen. Følte ikke at jeg hadde helt fullklaff på skiene noen av dagene, men tror heller ikke at skia var dårlige. Måtte leie meg inn hos en leverandør, fordi smørerne i Oslo Sportslager var opptatt med Birken denne helga. Fikk kun testa ski dagen før rennet, så kanskje kunne jeg hatt litt bedre ski hvis jeg hadde testa på renndag!  

 


Mattis Sjøli |Tips frem mot Birkebeinerrennet!

Tips frem mot Birkebeinerrennet!

Hei igjen! Nå tikker det faretruende fort mot Birken og hovedmålet for mange ivrige skiløpere over hele landet. Jeg for min del skal dessverre ikke gå, jeg reiser til Harstad for å gå Norgescup og må dermed se Birken på TV. Kjedelig å ikke få med seg begge deler, men kanskje terminlista klaffer bedre til neste år! Siste uka inn mot Birken (eller andre viktige konkurranser) så mener jeg at det er viktig å ikke stresse. Jobben er blitt gjort, så det er ikke så mye man får gjort fra eller til uansett. Tenkte jeg skulle skrive en liten liste med tips frem mot birken og undervegs i selve rennet.

 


Frode Lein |Arctic Bedding

Arctic Bedding 

 

 

  

 

Noe av det mest utfordrende i konkurranser med ekstrem kulde og hundrevis av kilometer i ukjent terreng - er søvn. Det er i tillegg mye læring i å våkne etter et par timers søvn med flatt liggeunderlaget og femti minusgrader. God fagkompetanse og tilgang på riktig utstyr hos Oslo Sportslager hjelper meg til å bli "Sikker, lett og rask".  

Piteraq Arctic Bedding er en "rask" løsning som stroppes fast på toppen av pulken. Den er formet som en madrass og i bunnen legger jeg et liggeunderlag av skumplast, så et oppblåst liggeunderlag med dun og på toppen min doble sovepose.

Arctic Bedding har et par store ytterlommer hvor jeg har termos, primus, litt klesbytte, dunjakke og noe turmat.
Når teltet er satt opp er det bare ett kolli som blir med inn i teltet - Arctic Bedding. Jeg åpner "lokket" og legger meg rett i soveposen og zzz....


Mattis Sjøli |Et lite smøretips!

Hallo folkens!

 

Hos meg skjer det lite om dagen, kun trening frem mot norgescup i Harstad og NN del 2 på Lygna som gjelder. Bestemte meg for å stå over den Skandinaviske cupen i Latvia for å være best mulig forberedt til siste del av sesongen og kanskje klare å få ut noen skikkelige toppløp. Derfor kommer det ikke noe langt blogginnlegg, har ikke så mye å si. Men jeg vil heller dele et smøretips med dere. Tipset er enkelt og fungerer veldig bra for å friske opp skia før trening, kjapt og enkelt!

I vinter har jeg prøvd en litt lettere løsning når det gjelder gliding av ski. Når det er rennhelger omtrent annenhver helg gjennom vinteren, så må også skien gjøres klar til testing ofte. For å spare en del tid i smøreboden har jeg derfor begynt å bruke CH6-sprayglider. Jeg renser skiene for smurning og med gliderrens, for så å børste opp skiene. Så sprayer jeg på glideren på skia. Deretter lar jeg glideren tørke i 5-10min før jeg setter bort skiene eller børster av glideren før bruk. Veldig enkelt og veldig tidsbesparende både for en skiløper som skal gjøre klar mange par ski og for småbarnsforeldre eller mosjonister som kjenner på tidsklemma. Skia hever seg betraktelig etter gliding og jeg har erfart at resultatet blir minst like bra som «vanlig» gliding. Har du i tillegg en god allround ski med OS7-slip, så er du sikret gode ski på alle forhold, kjapt, billig og enkelt! For at skia ikke skal bli tørre og grå i lengden, så passer jeg på å glide på «vanlig» måte en gang i ny og ne, egentlig kun for forhåpentligvis få smeltet glider inn i sålen så den ikke tørker ut i lengden.


Frode Lein |Forberedelser og utstyr til ultraløp i Emiratene

Frode Lein |Forberedelser og utstyr til ultraløp i Emiratene 

   

Al Marmoon Ultra Marathon arrangeres i et ørkenområde utenfor Dubai i Emiratene. Området hvor løpet arrangeres har sanddyner som er ti meter høye og det er vanskelig å navigere.

 

Gode forberedelser gir deg den trygghet og forutsigbarhet som gjør det lettere å ha fokus på «å bare løpe». -Frode Lein


Mattis Sjøli |Oppsummering av Norgescup

Oppsummering av Norgescup i Nes

Hei igjen! Helgas Norgescup er overstått og jeg har fått kommet litt tilbake til hektene igjen. Hadde store forhåpninger om topp 30 plasseringer, men slik gikk det dessverre ikke. På 10km klassisk på lørdag ble jeg nummer 55, under halvminuttet bak topp 30. På søndagens 15km skøyting ble jeg nummer 60, ca 40 sekunder bak topp 30. Skuffende at jeg er såpass nærme begge dager, uten at jeg klarer å hente ut det lille ekstra og nå målsetningen min. Lørdagens renn er jeg greit fornøyd med, kroppen fungerte bra, skia var gode og teknikken satt bra. Jeg føler også at jeg traff bra med løpsopplegg og fikk ut det jeg var god for. Kunne kanskje klart å tyne ut noen krefter til, men slik ble det altså ikke. På søndag var jeg revansjesugen og veldig klar på at jeg skulle gjøre alt som stod i min makt for å komme topp 30. Startet hardt og prøvde å være med fra start, kjente tidlig at dette ikke var min dag og at jeg måtte krige hardt for hver eneste meter. Stivnet fryktelig fælt og følte ikke at jeg gikk noe bra i det hele tatt. Ut på siste runden bestemte jeg meg for å gi det et siste forsøk og pressa på alt jeg hadde, gikk meg opp mange plasser og på 12,5km var jeg rundt nummer 45, sprakk som en ballong mot slutten og endte da som sagt på 60.plass. Hadde gode ski, men bortsett fra det var det lite positivt å ta med seg fra denne dagen. Kroppen var tung, beina seige og løpsopplegget dårlig. Gikk som en jojo og klarte aldri å få noe særlig flyt. Nå gjelder det å legge skuffelsen bak seg og krumme ryggen inn mot NM, jeg gir ikke opp og har god tro på at årets første topp 30 plassering kan komme underveis i NM!

 


Mattis Sjøli |Snart Norgescuprenn

Hallo!


Nå nærmer det seg for alvor Norgescuprenn igjen, og jeg gleder meg. Etter en snau måned med fokus på trening, så skal det bli gøy å konkurrere igjen og se hvordan formen har utviklet seg. Forhåpentligvis har jeg kommet nærmere toppformen og har tatt inn på litt på konkurrentene mine. Har ikke gått noen store skirenn på en stund og er veldig spent og nervøs på formen! Treninga har gått fint og formen har kjentes bra, men det blir alltid knyttet en viss spenning til hvordan det vil gå på renn uansett. 

 

Speider etter toppformen!

Forrige uke var en veldig rolig uke, faktisk med tre hviledager og tre intervaller. Prøvde meg med tre hviledager for å få en superkompensasjon og forhåpentligvis strutte av energi utover denne uka. Har følt meg dårlig etter hvilen og vært trøtt og lat på trening og i hverdagen ellers. Har reist hjem for å utnytte hjemmebanefordelen maksimalt, og tjuvtrener en del i løypene som skal brukes til helga. I går (søndag) kjørte jeg et testrenn i løypene som skal brukes til helga, for å få et ørlite overtak på konkurrentene som ikke har fått gjort seg så godt kjent i løypene. Kroppen var litt «dau» og jeg klarte ikke å presse skikkelig. Kjørte en ny intervall i går kveld på mølle, 5*5min i4. Følte meg veldig mye bedre da og hadde mye energi etter økta! 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19  Neste side