Blogger

1001 små (og store) ting - Planlegging av Grønlandskryssing #2

Sondre fra helgens testtur med Teamet (Hammeren i Maridalen - Kikutstua - Fyllingen - Kobberhaugshytta - Ullevålseter - Hammeren). 29km og tilsammen 6 kanelboller mer i magen. Takk til Kikutstua og Ullevålseter for utsøkte bakevarer!

 

Det er nå ett år siden vi bestemte oss for å gjennomføre en Grønlandskryssing og drøye halvåret siden vi satte planleggingen i full sving. Enda er det 5 måneder til turen starter. Du sitter kanskje og lurer på hvorfor det tar 1-1,5 år å planlegge en slik tur, men det skal du snart få svar på. Det er ikke sagt at det ikke er mulig å gjøre dette raskere (litt på linje med at det tar ett år å planlegge et bryllup - ja, det gjør det - men kan også gjøres på et par måneder om du ikke er så nøye på det.) Men på en ekspedisjon uten "følgebil" er det nok OK å være litt nøye på det, tenkte nå vi. :)

 

Som jeg var inne på i #1 innlegg er fysisk trening en viktig del av forberedelsene mot en Grønlandskryssing. Jeg vil allikevel påstå at dette i grunn er en ganske så liten brikke i det store spillet, dersom du planlegger turen selv fra A til Å. Verdt å vite er at du slipper unna største del av dette om du reiser med en guidet gruppe (Hvitserk, Fram etc). (Men jaggu går du glipp av mye gøy også :) ). Her i innlegg #2 tenkte jeg si litt om planleggingen av vår "solo-tur", da i mai 2016. 





Åpning Visma Ski Classics - Kjetil H. Dammen

I helga gikk starten på sesongens langløp. Lørdag var det team-prolog, og søndag la Sgambeda i et snøfritt Livigno. Løypa var derfor forkorta og komprimert til en kunstsnøsløyfe på litt over 5 km på et jorde. 
Team LeaseplanGo dro ned allerede søndag i forrige uke for å akklimatisere oss til høyden (rennene gikk på ca 1800moh). Treninga bestod av runde på runde i 5km, et par løpeturer i fjellet og Livigno-dalen, testing av ski, og en hardøkt på onsdagen.