Blogger

Mattis Sjøli |Kulde og skirenn

Hei igjen!


Nå har jeg endelig kommet meg tilbake til Lillehammer igjen, etter en aldri så liten bomtur til Østersund. 7-timer i bil hver vei, for å kun få gått et skirenn var en strek i regninga! Allerede da vi ankom Østersund, begynte det å bli kaldere. Fredagens sprint gikk etter programmet, men der hadde jeg planlagt å ikke gå. Da vi våknet på lørdagsmorgenen viste gradestokken minus 19 grader og enda kaldere på de kaldeste punktene i løypa. Etter mye om og men ble rennet avlyst, det var rett og slett for kaldt. Veldig kjedelig å ikke få gå renn, men også bra å se at arrangørene tar helsa til løperne på alvor og tør å avlyse store skirenn. Jeg var i Østersund sist det ble arrangert Skandinavisk Cup, og da var det enda kaldere, men arrangøren valgte å kjøre gjennom konkurransene og utsette oss for en unødvendig belastning. Under hele helga testa jeg ut hansker som jeg tidligere nevnte i innlegget om julegaver. Lillsport Mitt1 holdt meg god og varm på henda hele helga, til tross for lave temperaturer under -20 grader. Hansken fås kjøpt på Oslo Sportslager og kan varmt anbefales! https://www.oslosportslager.no/produkt/lill-sport-mitt-1-langrennsvott-herre-45381.aspx

 

Testing
Selv om det klassiske distanserennet ble avlyst, så fikk jeg testa en del ski. Det var ganske jevnt mellom to par, et par OS7 og et par OS-Torsby. Mitt valg falt til slutt på OS-Torsby fordi jeg følte at skiene var enklere å føre i motbakke. Det var -12 grader og medium luftfuktighet, med noe nysnø. Før skøyterennet testa jeg flere ulike skityper med OS7 og OS6. Valget falt på OS6, og det var et enkelt valg. Stor forskjell både på fart og følelse! På testdagen var det var det -5 grader, men fortsatt kaldt i snøen etter forrige dags sprengkulde.

 

 


Mattis Sjøli | Trene, sove og hvile

Hei igjen!


Endelig mandag igjen, og det betyr nytt blogginnlegg! Forrige uke bestod «dessverre» kun av trening og formtopping inn mot skandinaviskcup i Østersund kommende uke. Selv om det kanskje høres litt kjedelig ut med bare trening, soving og hvile, så er det egentlig ganske deilig! Har tatt juleferie fra skolen og kan kun konsentrere meg om formen de neste ukene, noe som jeg håper skal gi mer overskudd å føre til klatring på resultatlistene utover! Hovedfokuset mitt denne uka har vært å få gode hardøkter, der jeg har kjørt en i4-økt i klassisk, en i4-økt løpe på tredemølle og et skirenn. En annen ting som er veldig gledelig er at det ser ut til at vinteren er på full fremmarsj både på Lillehammer, Sjusjøen og over store deler av Østlandet! Senk skuldrene og prøv skiene en tur eller to i førjulsstriden!

 


«Mattis’ julegavetips»

«Mattis’ julegavetips» 

 

Heihei!
Like sikkert som at Nissene på låven ruller over TV-skjermen nå i adventstiden, så kommer «Mattis’ julegavetips». Her håper jeg at det finnes tips for alle, i litt ulike priskategorier. Når det gjelder min form og treningsstatus, så er formen stigende og jeg trener nå mot Skandinaviskcup i Østersund om 2 uker. I dag, mandag så har jeg vært oppe på Sjusjøfjellet og gått på ski, i milevis med nykjørte løyper. Anbefaler alle som har mulighet til å ta seg en tur opp dit!

1. Sportsbriller. Uansett hvilken idrett du driver med eller om du bare liker å være ute, både sommer og vinter, så er gode sportsbriller en investering! Selv bruker jeg Oakley briller og er veldig fornøyd med disse! Brillene og glassene har veldig god kvalitet og varer nesten evig. De sitter godt på hodet, under hjelmen og på lua og skjermer for både sol og snø. På Oslo Sportslager, både i butikk og på nett har de mange ulike modeller, med ulike glass og farger. Brillene jeg har lagt ved her, har glass som skal gi ekstra god sikt ved flatt lys i skiløypa.
https://www.oslosportslager.no/produkt/oakley-radar-ev-path-polished-whiteprizm-snow-sapphire-sportsbriller-41199.aspx

 

 

2. Gode hansker. For oss som trives best ute i all slags vær og vind, så er gode hansker et must! Disse vottene fra LillSport sitter godt på hånden og er varme og gode. Jeg liker godt å bruke votter i stedet for hansker, fordi jeg opplever at fingrene holder seg varmere i en vott enn i adskilt i en vanlig hanske. Votten er i tillegg vindtett på oversiden, noe som gjør den enda lunere. På ekstra kalde dager finnes deg også en tynn ull-liner man kan kjøpe og ha inni votten. Votten har en god passform og sklir ikke av hånden ved stavtak.
https://www.oslosportslager.no/produkt/lill-sport-mitt-1-langrennsvott-herre-45381.aspx

 

 

3. Sekk til trening og konkurranse. På turer lengre enn et par timer bruker jeg ofte drikkesekk i stedet for drikkebelte. På lengre turer så blir det for lite med «bare» 0,7 liter med drikke, og hvis man ikke får i seg nok drikke undervegs på trening kan man i verste fall gå tom for energi undervegs. En god drikkesekk er også påkrevd på Birkebeiner-arrangementene. Gi en god drikkesekk til noen du er glad i, slik at de holder motet oppe på lengre turer!
https://www.oslosportslager.no/produktkategori/drikkesekker-med-pose-4-6243.aspx


4. Skoovertrekk. For å få en best mulig opplevelse på skitur er det viktig å ikke fryse. Gode skoovertrekk holder på varmen og holder snø og vind ute. Jeg har blitt veldig glad i disse fra Lillsport.https://www.oslosportslager.no/produkt/lill-sport-boot-cover-thermo-skotrekk-41906.aspx

 

  

 

5. Slip. Gi bort en skislip til jul. Jeg har selv OS-slip på mine ski og er veldig godt fornøyd. Min favoritt er nok OS7, en allround slip jeg har testet og brukt på flere typer forhold. Gi bort slip til noen du unner gode ski, gjennom hele vinteren! https://www.oslosportslager.no/produktkategori/steinslip-og-skiprepp-4-2043.aspx

 

 

6. Pulsklokke. Både toppidrettsutøvere og treningsnarkomaner har både moro av, og godt brukt for en god pulsklokke! Her får du det meste du trenger av informasjon fra økta inkluedrt fart og avstand, og du kan følge med på formutvikling, hvilepuls, søvnkvalitet og mye mye mer. Selv bruker jeg pulsklokke på alle treningsøkter og sover med den om natta. Jeg bruker denne fra Garmin, og er godt fornøyd med den. Pulsklokka er helt avgjørende i mitt treningsarbeid! https://www.oslosportslager.no/produkt/garmin-forerunner-645-010-01863-10-pulsklokke-unisex-46006.aspx

 

 

7. Ullgenser. En god ullgenser er alltid gullverdt for folk som er mye ute i skog og mark. Jeg skifter alltid på meg en varm ullgenser etter trening og renn, eller hvis jeg fryser litt ekstra en dag. Både Dæhlie og Ullvang (for å nevne noen) har kule ullgensere, som også varmer veldig godt. Hva er vel bedre enn å gi en gave som varmer? https://www.oslosportslager.no/produkt/dahlie-half-zip-comfy-mens-mellomlagstroye-herre-41755.aspx

 

 

 

8. Piggsko. For alle som er glade i å løpe, så er piggsko veldig kjekt å ha vinterstid. For å kunne løpe avslappet og med lave skuldre, så er det avgjørende med godt grep. Selv bruker jeg også piggskoene mine i terrenget, når underlaget er sleipt og vått. Det fungerer også supert! Oslo Sportslager har mange ulike modeller både på nett og i butikk, sjekk det ut!
https://www.oslosportslager.no/produktkategori/lopesko-med-pigg-herre-4-5848.aspx

 

Alt dette og mer til finner dere både på nett og i butikk. Stikk innom for enda flere tips og god service!
Julehilsen Mattis Sjøli.

Husk og følg meg på Strava: Mattis Sjøli og Instagram: mattissjoli

 

 

  • Her finner du oss

    Oslo Sportslager

    Torggata 20
    0183 Oslo
    Telefon: 23 32 62 00
    Vis i kart
    Kontakt oss
    Informasjonskapsler

  • Populære kategorier

  • Nyhetsbrev

    Nyheter turtips og de beste tilbudene

  • Åpningstider

    • Mandag - Fredag 10 - 18
    • Torsdag 10 - 19
    • Lørdag10 - 17

    Åpningstider i Julen

    • Søndag 15/12: 14-17
    • Mandag  - Fredag 20/12: 10-20
    • Lørdag 21/12: 10-18
    • Søndag 22/12: 14-17
    • Mandag 23/12: 10-18
    • Julaften: Stengt
    • Fredag 27/12: 10-18
    • Lørdag 28/12: 10-17
    • Mandag 30/12: 10-18
    • Nyttårsaften: Stengt

    Følg oss på