Guide til pulsklokker - del 1

Vurderer du å anskaffe pulsklokke? Synes du det er vanskelig å vite hva du behøver? Polar har et stort og variert utvalg på pulsklokker, og hos oss finner du hele sortimentet.
En pulsklokke kan være mye mer enn en klokke som viser deg hvor høy puls du har. Uavhengig av bruksområde er de ulike modellene forsynt med ekstrafunksjoner som kan hjelpe deg med å trene riktig. Det kan være lurt å tenke gjennom hva slags trening du liker best, dine forutsetninger og hvilken målsetning du har, før du bestemmer deg for hvilken modell du ønsker deg.

 
Se vårt utvalg på pulsklokker her!

Hvorfor pulsklokke?

Det finnes mange argumenter for å trene med pulsklokke. Kanskje mest sentrale er disse:
  1. Trene riktig. Uansett om du er en erfaren utøver eller nybegynner, så er pulsklokken et nyttig verktøy for å holde kontroll på treningen. Med riktig trening vil du raskere se fremgang! Mange trener ofte enten for hardt eller for forsiktig, og da uteblir progresjonen. Og når du stagnerer er det lett å miste motivasjonen! Med pulsklokke er det lettere å opprettholde riktig trening og god kontinuitet. Om målet ditt er å bli bedre eller å vinne konkurranser - pulsklokken kan hjelpe deg både med å prestere og å effektivisere.
  2. Kunnskap og informasjon. Når du har lite erfaring og kunnskap, er det ofte tungt å komme i gang. Flere av pulsklokkene kan hjelpe deg med å lage treningsprogram, og gjør det mulig å tilpasse individuelle treningsopplegg. 
  3. Tid er mangelvare. I en hektisk hverdag er det lett å nedprioritere trening fordi det spiser av tiden vår. Med pulsklokke er det lettere å trene effektivt og riktig, slik at du ikke nødvendigvis må tilbringe timesvis på gymmet! Uavhengig av din målsetning hjelper pulsklokken deg med å holde rett intensitet og riktig mengde.
Hva finnes?
Polars sortement er delt inn i ulike kategorier, avhengig av hvilken treningsform i hovedsak foretrekker.
  1. Løping og multisport: Om du primært løper, eller vekselvis sykler, løper, går på ski eller driver med annen utholdenhetsidrett, finnes det klokker og ekstrautstyr som gjør det mulig å registrere fart, distanse, frekvens, høydemeter og løype. Disse klokkene har gjerne en avansert stoppeklokke, intervallfunksjon og overføring til pc, slik at du enkelt kan føre detaljert treningsdagbok.
  2. Sykkel: En god sykkelcomputer kombinert med pulsklokke gjør det enkelt å trene sykling med høy kvalitet og presisjon. Sykkelklokkene gir deg all nødvendig informasjon om hastighet og distanse, og i tillegg kan du få tråkkfrekvensmåler som ekstrautstyr. 
  3. Helsestudio/fitness/cross training: Foretrekker du å delta på gruppetimer på treningssenter, trene styrke eller variert innendørs, kan du ha glede av en klokke som både kan hjelpe deg med å forbedre kondisjonen, og som kan hjelpe deg med å effektivisere styrketreningen. Noen av disse modellene kommer med treningsprogrammet STAR, som hjelper deg med å øke utbyttet av treningen.
 
Pulsklokker for selv den mest kresne utøver!

Hvordan velge?
Hovedsakelig anbefales det at du velger klokke som passer for det du bruker den mest til. Det finnes pulsklokker for alle nivåer, uavhengig av erfaring, målsetning eller behov.
  1. Erfaring: Om du er svært aktiv og stiller store krav til utstyret, har Polars toppmodeller funskjoner som gjør det mulig å analysere treningsarbeidet til den minste detalj. Er du fersk på treningsfronten, eller synes tekniske duppeditter er en prøvelse, finnes enkle klokker med kun de mest nødvendige funksjoner.
  2. Målsetning: Om målet er å vinne større konkurranser, tilbyr Polars toppmodeller løsninger for selv den mest kresne aktive utøver. Er fremgang det du ønsker deg, kan pulsklokke hjelpe deg uavhengig av om pers i birken, vektreduksjon eller økt treningstoleranse er målet. Ønsker du å vedlikeholde formen slik den er, kan pulsklokke raskt og enkelt gi deg den veiledningen du trenger.
  3. Behov: Vil du benytte deg av inervallfunksjon, treningsdagbok på pc, høydemåler eller GPS? Eller er tid, puls og varighet nok parametere for deg? Polar pulsklokker er brukervennlige og enkle å komme i gang med, men det er svært individuelt hvor mange funksjoner man benytter seg av.
Har du spørsmål om pulsklokker? Send oss gjerne en e-post!

Tags:
| Kommentarer [5]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Mari, 18.06.2019 09:18:10
Hei. Jeg har aldri hatt pulsklokke før, men har hørt mye bra om polar sine. Har vært og sett litt/lest, og polar vantage M og V høres ut som det beste? Liker også utseendet på dem, som jeg er litt opptatt av da den skal være på hele dagen. Jeg er nok mer basic i hva jeg trenger. Er nybegynner, og ønsker først og fremst å kunne se alt av bevegelse i løpet av hverdagen, sette mål for aktivitet, kalorier etc. Er ingen løper, mest i studio/styrke/gruppetimer. Har dere en å anbefale?

Skrevet av Olav Sevland, 23.05.2019 17:01:49
Jeg kjøpte en Polar FT60 pulsklokke i august 2015. Pga av en slitt funksjonsknapp ble klokka sendt til Polars autoriserte serviceverksted for reparasjon. Verkstedet opplyser at klokka ikke lar seg reparere fordi det ikke finnes reservedeler til dette produktet lengre. Hvor lang levetid kan man forvente at ei pulsklokke skal ha? Selv synes jeg det er litt tidlig å måtte skrote klokka etter 3 3/4 år.

Skrevet av Arja A. I. Hakala, 10.06.2011 15:58:15
Hei, Jeg har Polar FT60 med separat GPS. Siden jeg kjøpte klokken i april 2010, har GPSn fungert 2 og halv ganger. Jeg sendte GPS til reparasjon, men det virket like dårlig etter det. For å kunne se på avstand og høydeforskjell har jeg brukt iPhone med endomondo. Øh, glemte å si at jeg løper, går på ski og sykler. Hver dag og året rundt. Har Polar en modell med GPS som fungerer? Vurderer å kjøpe ny klokke fra Garmin...

Skrevet av Oslo Sportslager, 11.01.2011 10:17:27
Hei! Polars hjemmeside, pulsklokke.no, har mange gode treningsartikler. Forslag til aktuelle modeller for deg kan være FT60 og RS300X. Disse modellene har gode programmer som hjelper deg med å trene riktig ut fra din målsetning. Send en mail til jogg@oslosportslager.no, hvis du vil ha linker eller flere detaljer :)

Skrevet av Linda Snartemo, 11.01.2011 09:13:37
Hei. Jeg er på leting etter pulsklokke. Jeg trener stort sett hver dag, og det er mest løping /ski og sykling på sommeren. Jeg har hatt pulsklokke før, men har kun brydd meg om tid/kcal, og ønsker nå å også bruke den til å forbedre treningen/effektivisere. Det kan ikke være FOR innviklet. Er der noen bra steder en kan lese om hvilke pulssoner man bør ligge i og hva som er optimalt i forkjellige treningssituasjoner, eks. restitusjon, langkjøring, osv. På forhånd takk for svar:)