HAR DU SPØRSMÅL OM HELGENS RENN? Spør og få svar!

 

 

Er det noe du lurer på? Vi skal prøve å svare på alt vi kan fram til fredag ettermiddag. Du vil få svar på det du lurer på om skivalg, struktur, glid, feste eller andre ting du lurer på. Våre smøretips blir oppdaterte fra og med torsdag og blir vist her etterhvert som de tikker inn.

Vi har som vanlig base på Skramstadsætra. Herfra har vi gode testmuligheter innover løypa og opp på fjellet. Vi vil i denne tråden svare på dine spørsmål fortløpende fra og med onsdag ettermiddag til og med fredag ettermiddag.Vi har avsluttet spørsmål og svar- tråden. Nå må vi bruke tiden på å preppe ski til morgendagen. Lykke til :)

 

 

 

SMØRETIPS FOR BIRKEBEINERRENNET 2016

 

Oppdatert føremelding Skramstadsetra Lørdag 06.15:

Lufttemperatur.: +0,4 grader    Snøtemperatur: -2,6 grader

Foreløpig faste spor, men ser ut til at det vil løse seg opp litt etterhvert. Bra stavfeste for små trinser, men anbefaler større trinser fra pulje 3 og bakover. Veldig bra feste på Swix KX35, vi dekker med Rode Weiss for de første.

 

Lykke til :-)



På årets renn går det mot klisterføre. Våre tips er basert på tester i dag gjennom store deler av løypa samt værmeldingen fra Yr og Storm.
Det var i natt en del varmere enn det var meldt. Det blir i morgen varmt ganske tidlig og i følge værmeldingen vil de fleste oppleve plussgrader gjennom hele løypa.

Her er vårt smøretips.

STRUKTUR:

Når det gjelder struktur har vi hatt best resultat med en medium slip. Vår 050s har vært bra fra tidlig i dag morges og fram til nå. Med en 1mm rett rill på bakski vil du få enda bedre ski. Også vår 510-slip fungerte bra i dag, men strukturtipset vårt er 050s.

Konklusjon: OS 050S med 1mm rett rill på bakski.

GLIDER:

Vi har testet flere forskjellige glidere. Det viktigste her er å velge en relativt hard voks som ikke tar opp så mye smuss underveis. Det er fortsatt en del møkk i løypa fra start og opp til Skramstadsætra, men dette blir det mindre av videre. Både HF6 fra Swix, svart Marathon og hvit Marathon fungerte bra. Det samme gjorde Toko HF White og SkiGo P116 HF. Vi har allikevel mest troen på svart Marathon.

Konklusjon: Swix DHF104BW (Svart marathon)

PULVER:

Vi har testet mange forskjellige pulvervarianter. Blant de beste alternativene var det små forskjeller. Swix FC8X, Vauhti LDR, Toko Jetstream Red og Alfa 11-0 var alle veldig gode pulvere. Vi tror dette vil holde seg til i morgen og at det heller ikke da vil bli voldsomme forskjeller.

Konklusjon: Vauhti LDR, Swix FC8X og Alfa 11-0 vil være veldig bra. Til våre teamløpere legger vi Alfa 11-0. Bruk 180ºC på smørejernet på disse pulverne og varm inn to ganger før du børster godt.

FLYTENDE TOPPLAG:

Vi har i dag ikke hatt voldsom økning av glid når vi har testet flytende. Vi har allikevel tro på at man kan få et løft med Gallium i morgen.

Konklusjon: Dette gir vi ingen anbefaling på, men tester det i morgen tidlig. Det blir veldig gode ski med pulver alene.


FESTE:

Det som kan bli en utfordring i morgen er festebiten. Det går mot realt klisterføre og det er viktig å gjøre en god jobb med dette i dag og eventuelt justere i morgen tidlig. Stå gjerne opp tidlig og se an forholdene på start. Topplaget av klister kan man legge på morgenkvisten, men pass på at det får kjølt seg ned før du går på dem. Vi hadde veldig gode ski i dag med Swix KX35, men for de som har Start FHF30 var dette det beste alternativet.

Grunnklister: Swix KB20 sprayklister eller KX20 grunnklister (tynt) kan alle legge uavhengig av starttid.

For de tidlig startende:

Toppklister: Swix KX35 eller Start FHF30. Legg gjerne to tynne lag.

Dekning for de aller tidligst startende Rode Violet 0 (0-Rode) Dette justerer man med i morgen tidlig dersom det blir aktuelt. 0-Rode var den aller beste dekningsvoksen vi hadde i dag

For de som starter litt senere:

Mellomlagslister: Rode Violet Special

Toppklister: Start Universal Wide.

Ta med et mykere klister dersom det blir varmere enn været som er meldt.

Det blir også høyaktuelt å dekke klisteret med Hydrex. Vi hadde betydelig bedre slipp med dette i dag og klisteret tok ikke opp så mye smuss. Vi tester dette i morgen igjen og regner med at vi bruker det, men vi vil ikke gå ut med noen klar anbefaling på dette.


Vi ønsker deg riktig lykke til med årets Birkebeinerrenn!​

 

NB: Vurderer du felleski og har et par som funker bra er det ikke noe problem å velge dette. Dagens renn ble faktisk vunnet på slike ski :)

 

 

Førerapport fra Skramstadsætra 18.mars

Posted by Oslo Sportslager AS on 18. mars 2016

 


 

FØRERAPPORT SKRAMSTADSÆTRA FREDAG 18. MARS

På morgenen i dag var det noe mildere enn værmeldingen tilsa. Ca -1ºC på Skramstadsætra. I dag var det rent klisterføre. Klistere som fungerte i dag var KX35 fra Swix, og Rode Violet Special dekket med Start Universal Wide.
Dette over KB20 klisterspray. Vi hadde også et par med vårt egne Alfaklister dekket med Rode 0 som var like bra som det beste klisteralternativet.


På glidbiten har vi testet mange forskjellige varianter. Når det gjelder struktur var OS510 og 050s best. Begge med en 1mm rill på bakski.

Når det gjelder pulver har vi testet flere forskjellige alternativer og best i dag var Alfa 11-0. Dette pulveret var ikke best helt fra starten, men kom seg veldig etterhvert og er et trygt alternativ også for i morgen. Av glider anbefaler vi Swix svart marathon, HF6, Ski-Go P116 eller annen hard HF-glider.

Dersom værmeldingen stemmer vil det bli en god del kaldere i morgen tidlig. Vi har akkurat nå mest tro på en Gurupute som kan legges i dag. Hva vi dekker denne med kommer vi tilbake til når endelig smøretips blir lagt ut senere i dag.

 

VI HAR NÅ AVSLUTTET SPØRSMÅL- OG SVAR- TRÅDEN. NÅ MÅ VI PREPPE SKI TIL I MORGEN. VI ØNSKER DEG LYKKE TIL MED RENNET OG HÅPER VI HAR HJULPET DEG MED FORBEREDELSENE :)

 

 

 



Tags: birkebeinerrennet, langløp, skiclassics, smøretips
| Kommentarer [220]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av André , 18.03.2016 18:31:48
Hei, har lagt gurupute, lar den herde over natten. Skal den poleres blank før eventuelt kx35 of dekning? Kan jeg droppe kx35 og gå rett på voks? Pulje 8. Takk for suverene smøretips de siste årene, har hatt kanonski med tipsene deres.

Skrevet av Lars , 18.03.2016 18:29:41
Hei. Jeg starter i pulje 11 og har lagt Toko baseklister med Rode Violet Special som mellomlag. Bør jeg vente til i morgen med topplaget som jeg tenker blir Rode multigrade/ Start wide eller Swix universal sølv? På glid ble det Star LF6, sort marathon og fc8x med 1mm rett på bakskiene så det bør vel funke.

Skrevet av Jan, 18.03.2016 18:10:13
Er det testet om en får bra feste med gurublanding ?

Skrevet av hans, 18.03.2016 17:41:13
Kx 35 er det det samme som gamle swix lilla som jeg har. Har Rode k76 multi -6 / +6 , Duger det som topplag over1, blått 2, lilla. Supertjeneste

Skrevet av Eirik , 18.03.2016 17:25:18
Hei! Veldig bra tjeneste! Jeg starter i pulje 6 og har planer om å legge KB20 i bunn med KX35 oppå og la det herde over natten. Kommer jeg til å trenge noe mer? Og hvilke alternativer bør jeg ha med som jeg kan legge som topplag oppå dette igjen evt dekke?

Skrevet av Hugo, 18.03.2016 17:23:48
Er start fhf 30 det samme som start wide?

Skrevet av Tjo, 18.03.2016 16:58:52
Hadde dere 0-rode rett på guruputa, eller med kx35 mellom?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 17:09:41     
Med KX35 i mellom :)
Skrevet av Tone, 18.03.2016 16:56:55
Hei. Jeg har lagt KB20 klisterspray og to tynne lag kx35. Bør jeg legge noe mer oppå dette? Starter i pulje KE2 (pulje 4).

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 17:03:44     
Hei, det holder. Lykke til!
Skrevet av Magnus K, 18.03.2016 16:55:38
Hei! Fantastisk tjeneste, dette. Jeg starter i pulje 7 og prioriterer godt feste. Jeg må gjøre skiene klare i kveld, må kjøre hjemmefra 03.30 i natt. Har tilgang kun på diverse klistre fra Swix. Er det en god plan med KB20+KX35+Universal K21 Sølv? Eller bør jeg gå for kun KB20 + KX35 (2 lag)? Evt. andre Swix-forslag?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 17:03:17     
Hei, jeg ville lagt kb20 + kx35, og ventet med k21s. Blir det mildere enn temperaturen tilsier kan dette legges ved start. Var godt feste på bare kx35 litt utover dagen i dag.
Skrevet av HC, 18.03.2016 16:52:42
Hei. Er K21n og K21s fra swix samme klister?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 17:00:28     
Hei, disse er like.
Skrevet av LC, 18.03.2016 16:50:25
Testet dere VX-voksene til Swix på enten gurupute eller kx35? Pulje 3.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:54:29     
Vi hadde best på dekk med 0-Rode i dag. VX 53 kan også brukes.
Skrevet av Daniel K, 18.03.2016 16:42:23
Hei. Startar i pulje 2. Gjorde mest muleg ferdig heime igår før ein lang tur til Lillehammer idag, dvs KB20 i bunn og Rode violet klister varma oppå. Tenkte å fullføre med Start fhf 30 som topplag? Vil det gå bra elle burde eg fjerna violet klister og lagt kx30 el evt Rode violet spesial? Håpar å sleppe det :)

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:50:31     
Hei, ser ut som du har en bra plan. Legg FHF30 på topp! Det vil gå bra. Lykke til!
Skrevet av Pulje 3, 18.03.2016 16:40:26
Hei! Jeg ser dere anbefaler svart marathon med pulver. Vil hvit marathon være et vesentlig dårligere alternativ, eller er det mer hipp som happ om man går for hvit eller svart marathon? Starter i pulje 3

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:48:34     
Hei! Svart Marathon er et bedre alternativ. Den samler ikke like mye skitt og vil bevare gliden bedre utover i løpet.
Skrevet av Christopher, 18.03.2016 16:39:52
Hei, er det såpass bankers med Rode Violet i mellom grunnklister og topplag at man like gjerne bare kan legge dette i kveld?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:46:36     
Hei, det kan du! Pass på tykkelsen i forhold til kammerhøyden på skiene dine.
Skrevet av Pulje6, 18.03.2016 16:23:23
Heisann! Bra tjeneste. Starter i pulje 6. Ser at dere skriver Swix VM-universal ikke var særlig bra i dag. Jeg har lagt KX20 i bunn, KX35 som mellomlag og Swix Universal på topp. Hva mener dere med at den ikke var bra? Ikke noe feste? Vurderer å beine ned på lokale kjappa å kjøpe Start Universal Wide. vil jeg kunne legge det over topplaget jeg har nå? Takk på forhånd.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:45:38     
Hei, Swix VM-universal tåler ikke så mye kulde og er bedre på våtere forhold. Fort gjort at den vil ise. Derfor bedre og gå for en variant med litt sølv i, som f. Eks. Swix k21s eller Start wide universal. Det beste er nok å starte på nytt dessverre.
Skrevet av Vibeke, 18.03.2016 16:17:12
Hei, er det noen forskjell på kx35 og den gamle kr35?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:39:51     
Hei! De er identiske. Lykke til!
Skrevet av Jon, 18.03.2016 16:02:46
Hei! Hvilket av følgende skipar ville dere ha valgt: 1. Fischer tørrsnøski kjøpt for 0 til -5. Slip:050S 2. Rossignol klisterski med slip 060 På forhånd takk for hjelpen!

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:06:43     
Det spørs hvilket par du har plass til klisteret på. 060 funka bra i dag og vil også gå bra i morgen. 050s var noe bedre. Så om du tror du kan smøre kaldparet med klister uten at det subber kan du gå på dette.
Skrevet av Trond Flatemo, 18.03.2016 15:54:24
Jeg skal stake i morgen. Må jeg ta de største trinse eller går det bra med mindre?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:05:35     
Alltid greit å safe med en medium variant.
Skrevet av Pulje 1, 18.03.2016 15:53:58
Har lagt kx20 i bånn, varmet inn med jern. Skal legge kx35; bør dette varmes inn med jern eller kun gni ut med henda, evt. varmluftspistol?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:05:11     
Varmluftspistol funker fint.
Skrevet av Tom, 18.03.2016 15:37:06
Testet dere Start Universal Wide rett på gurupute, eller med kx35 mellom?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:04:52     
Universal med Rode Violet special under.
Skrevet av Christopher, 18.03.2016 15:35:11
hva regner dere som de som starter litt senere ift tips ang feste.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:03:31     
Pulje 5/6 og utover.
Skrevet av Bjørn, 18.03.2016 15:27:53
Hvilke erfaringer har dere med White Base fra Rossignol på føret i morgen? Har ganske grov struktur på dem....

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:02:24     
Den fungerer veldig bra :)
Skrevet av Håvard, 18.03.2016 15:13:11
Jeg har allerede lagt guru. Må jeg fjerne dette eller kan jeg legge klister oppå?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:01:30     
Legg oppå :)
Skrevet av Kjell, 18.03.2016 15:12:29
Hva tror dere om Swix KX45 fra pulje 2 ?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:01:10     
Kan fungere, men vårt tips står seg.
Skrevet av Tom, 18.03.2016 15:11:03
Hei. Kan jeg gå med små trinser? Pulje2

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 16:00:47     
Blir løsere etterhvert, men du vil ha godt feste i hvert fall i starten. Bruk gjerne medium.
Skrevet av Ole, 18.03.2016 15:09:47
Hei. Har lagt et tynt lag kx30 som grunning. Vil dette fungere eller bør jeg legge kx20 i stedet? Har planer om å legge kx35 som topplag. Bør jeg legge kx35 i to tynne lag? Starter pulje 1.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 15:59:46     
Det går fint med KX30. Legg to tynne lag KX35 om du har plass til det. Lykke til :)
Skrevet av Vegard, 18.03.2016 15:08:34
Hei! Om man drypper hydrexen over topplag KX35 (+ evt start wide) i kveld, kan man likevel dekke dette med voks i morgen hvis kaldere enn antatt?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 15:58:30     
Vent med Hydrex til i morgen. Ikke noe særlig å legge klister oppå hydrexen.
Skrevet av T, 18.03.2016 15:06:08
Hei, Med start i pulje 2, regnes det som tidlig startende i forhold til deres smøretips? Regner med at det uansett er safe med å legge grunnklister + KX35, for så å vurdere i morgen tidlig om jeg bare skal gå på dette, eller dekke med O-rode, eller ha på et lag med universalklister hvis veldig mildt.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 15:57:58     
Det ser ut som en god plan :) Lykke til!
Skrevet av Kromo, 18.03.2016 14:51:47
Hei! Takk for bra tjeneste! Start universal wide anbefales ser jeg. Har dere også noen alternativer? F.eks. swix VM klister eller rode multigrade?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 14:52:24     
Ingen av disse var noe særlig bra i dag dessverre. Du har jo eventuelt Swix universal med sølv som kan funke.
Skrevet av Martin, 18.03.2016 13:40:19
for de som som har lagt guruputa, kan man legge Swix KX35 oppå dette? og evnt legge vr45/vr55n om det er kaldt på start? altså hva er best å legge over guruputa?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 14:47:20     
Ja. Du kan legge KX35 oppå guruputa. Vi hadde best resultat med 0.Rode som dekning.
Skrevet av Are, 18.03.2016 13:38:15
Har lagt baseklister kx20 i bånn og skal legge 35 som mellomlag er planen. Hvor mye klister bør jeg legge i mellomlaget? Ble litt mer baseklister enn planlagt(som vanlig)

Skrevet av Are, 18.03.2016 13:38:12
Har lagt baseklister kx20 i bånn og skal legge 35 som mellomlag er planen. Hvor mye klister bør jeg legge i mellomlaget? Ble litt mer baseklister enn planlagt(som vanlig)

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 14:46:47     
Er ikke så lett å forklare hvor mye klister du skal legge, men to tynne lag var veldig bra i dag.
Skrevet av Mikael, 18.03.2016 13:37:42
Har vi i dag sett et vendepunkt når det gjelder å (ikke) bruke festesmurning også for oss som ikke er i stand til å stake oss gjennom løypa? Ref. dagens vinner på felleski. Hva tenker dere? Bør jeg bare droppe all usikkerhet rundt temperaturer, føreforhold etc. i morgen og stille på felleskiene?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 14:45:59     
Felleski funker veldig bra og for de som er i tvil om å bruke dette har vi ingen problemer med å si at det fungerer bra :)
Skrevet av Iver Anton Kronstad, 18.03.2016 13:33:25
Hei. Hva anbefaler der av grunnklister, Swix KB20 eller KX20? Er det noe forskjell?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 14:45:18     
Så lenge du legger klisteret tynt blir det bra med begge deler.
Skrevet av Kolbjørn, 18.03.2016 13:29:28
Takker for en super tjeneste. Håper dette gjør at flere handler hos dere! La HF6 og Vauhti LDR etter tips herfra i går kveld. Så får håpe dette fortsatt kan brukes! Men nå over til feste: Jeg trodde jeg hadde kx 35 mellomlagsklister, slik Swix anbefaler, men den jeg hadde i kofferten het kx45 i stedet. Er dette noe dere vil anbefale som et mellomlag mellom Swix grunnklister og vm-klister? Eller bør jeg løpe til landsbyens eneste sportsbutikk i håp om at de ennå har igjen kx35. Jeg har også de

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 13:31:33     
LDR funker veldig bra. Ikke tenk på det. KX45 blir nok litt i mykeste laget. Du kan eventuelt bruke et annet mellomlagsklister, for eksempel Rode Violet Special eller Vauhti Violet. Lykke til :)
Skrevet av Jannicke , 18.03.2016 13:25:16
Jeg har ikke budsjett til å legge så mye penger i glider, har lagt LF6 (varmet inn tre ganger). Vil det lønne seg å legge LF8 oppå dette? Legge mer LF6? Vet at den hardeste egentlig bør være øverst, men har ikke tid til å endre dette nå. Pulje 15.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 13:30:24     
Hei. Neida, gå rett på LF6. Det blir bedre utover løpet med en hard glider.
Skrevet av M, 18.03.2016 13:11:01
Ser Skigo anbefaler blått klister og så rett på hf universal. Vil man ikke ha noe lilla imellom? Har generelt god erfaring med både HF universal og Rodes KM3 (som dekker omtrent samme område?) - vil de fungere bra? Starter i pulje 13.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 13:29:48     
Ja, det ser ut som om begge alternativene kommer til å gå greit imorgen. Vi kommer snart med vår smøreanbefaling hvor vi også tar hensyn til værmeldingen for i morgen.
Skrevet av Tom, 18.03.2016 13:00:24
Har dere testet KM3 klister til Rode?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 13:28:53     
Ja. Funket greit i dag, men var ikke best.
Skrevet av stig, 18.03.2016 12:52:51
Hei, flott tjeneste! Hva tror dere: Kaldski (årets redline, kammerhøyde 1,1) med full racingprepp/cera eller noe stivere plusski (fjorårets speedmax, 1,25) uten racing-prepp/cera (kan evt forsøke å legge på noe glid-produkter I kveld men er ikke erfaren på det området)? begge har blå slip men plusskien har gått noen mil siden siste slip/behandling.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 13:28:37     
Speedmax-paret ser ut som det riktige.
Skrevet av Jostein, 18.03.2016 12:47:06
Ser at Swix nå anbefaler enten kx35+Vr55 eller kx35+sølv universal. Enkle og greie anbefalinger, men kunne et klisteralternativ vært kx40s? Det tåler såvidt jeg skjønner godt også noe tørrsnø.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 13:28:16     
Det er mulig, men vi har hatt gode ski i dag med Start Universal og også KX35 alene.
Skrevet av Birken stafetten, 18.03.2016 12:44:01
Snakka med en som gikk stafett nettopp, isete og grov snøspor fra start til Skramstad. Swix sin anbefaling med Universal sølv lugget og frøs til is under skia.. Om det skyldes dårlig arbeid ved å legge på vet jeg ikke, men kanskje ikke riktig anbefaling ut i fra dagens forhold? Og hvis det er isete i dag så blir det vel garantert isete fra start i morgen å?!

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 13:27:48     
Det er veldig vekslende føre. Mellom skygge- og solpartiene er det veldig stor forskjell. Våre ski med universalklister har ikke iset i dag.
Skrevet av Thomas, 18.03.2016 12:37:27
Hva er forskjellen mellom start universal wide og start fhf50? Vil begge være egnet dersom det blir universalklisterføre?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 13:27:02     
Vi har ikke testet FHF50. Universal Wide har vært bra i dag.
Skrevet av Mats , 18.03.2016 12:31:28
Hei. Hvordan tror du alfa pulveret deres vil fungere i morgen? Pulje 2

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 12:32:04     
Det funka bra i dag og vil funke bra i morgen.
Skrevet av Bjørn, 18.03.2016 12:19:58
Mulig det er svart på før, men jeg har lagt en gurupute til 0,3 på et par pluss-ski. Håper på voks på toppen, men skulle det bli klister vil det normalt sett gå fint med f eks universal i sølv fra Swix eller Star på toppen (tynt), og evt dekke dette med voks?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 12:31:08     
Det går fint!
Skrevet av Kyrre Kjepp, 18.03.2016 12:13:50
Er det noe tvil om at man må ha (vil få gode ski med) noe klister? Enten tynt med dekke av voks, eller med mer klister med eller uten dekking av voks? Gurupute har jeg valgt bort, da tiden for å rekke/ orke å legge den renner ut.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 12:16:40     
Nei. Det er uten tvil klisterføre i morgen. For de aller tidligste startende kan det funke med dekning, men for de som skal bruke litt lengre tid går det mot rent klister.
Skrevet av Kyrre Kjepp, 18.03.2016 11:47:30
Hei! Super tjeneste, lærer mye. Drar snart oppover. Har gjort klart et klisterpar med supertynt lag med blå ekstra som base (3-4 dråper i hver rand korket ut), og et tørrsnø par med KB20 som base. Gjør jeg lurt i å legge et lag til på begge parene med rode violett ekstra? Dekking med voks på tørrsnø paret, eller dagens klister på klisterparet avventer jeg til i kveld/ morgen tidlig. Grei plan?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 11:55:51     
Regner med du mener blått klister. Vi kommer nærmere tilbake til tips senere i dag. Det er ganske vanskelig å konkludere foreløpig ettersom det har vært ganske stor forskjell på værmeldingen og faktisk temperatur og føre.
Skrevet av Kjell, 18.03.2016 11:46:11
Hei, hvordan legger man guruputa

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 11:47:55     
Omtrent sånn; https://www.oslosportslager.no/magasinet/sare-smoretips-hvordan-legge-guruwax-extreme-881.aspx
Skrevet av Gman, 18.03.2016 11:40:05
Hei ! Vil dere teste Rex Violet klister og Vauhti K696 Universal som et topping. Kan vel være aktuelt for oss som starter etter de 4000 første... Evt har dere noen formening om en av disse to som topp på Guru39 ?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 11:52:28     
Vi har testet Vauhti Universal, men den var ikke bra nok. Den kan fungere i morgen, men vi kommer tilbake til tips senere i dag.
Skrevet av Terje , 18.03.2016 11:24:34
Har Speedmax plus og cold 15/16 modell, fabrikkslipte begge deler og Speedmax 14/15 modell med rød til gul slip fra dere. Hvilket par vil være best med utgangspunkt i pulje to? Har høyde 1.46 på plus paret (15/16 modellen),blir det for stivt for guru med dekning hvis det blir aktuelt? Skal også ha plass til guru med dekning på cold paret. Er strukturen for grov på 14/15 modellen med den klisterslipen? Har rilleutstyr også.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 11:50:59     
Hei. Speedmax plus-paret kan fungere bra. Fin høyde for føret det bli i morgen. Fabrikkslipen har funka fint og den vil sannsynligvis også gå bra i morgen.
Skrevet av Frode, 18.03.2016 11:11:15
Har kun padda tilgjengelig. Kan stikke bort på den lokale sportsbutikken og få en 1mm rill, men er det bryet verdt? Slitt slip 050s fra før på redline klisterski med transparent såle

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 11:11:49     
Padda med 1mm funker fint.
Skrevet av Lars, 18.03.2016 11:03:25
Nå har yr bommet på værmld de siste dagene og det har blitt mye mildere enn spådd.. Blir det mildere enn det er spådd i morgen (og lignende forhold som i dag) også vil man da slite viss man kommer til start med gurupute?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 11:11:29     
Du kan fint bruke guruputa også som base for mer klister. Og det stemmer at det har vært mildere enn det som har vært meldt. Vi kommer tilbake til dette senere i dag.
Skrevet av Oah, 18.03.2016 10:48:07
Hvis det blir klister med dekking i morgen, er det da best med en pluss-ski eller allroundski?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:51:51     
I morgen går det mot to alternativer. De første kan muligens gå på klister med dekning, mens de som starter senere og som bruker litt tid nok må gå på rene klisterblandinger. Det spørs litt på både struktur og høyde på smørelomma når det gjelder hvilken ski du bør gå på. Begge kan være aktuelle så lenge klisteret blir lagt tynt nok på allroundparet.
Skrevet av Terje G, 18.03.2016 10:36:40
Ved tidlig start i morgen vil det være trygt og begynne og legge gurupute nå? har dere noen formening om hvor lenge det vil være faste spor i morgen?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:37:44     
Om du starter tidlig vil du nok ha faste spor veldig lenge. Vi tror det går mot en gurupute, men konkluderer om dette i ettermiddag.
Skrevet av Synnøve Roald, 18.03.2016 10:32:39
Har allerede gjort skiene klar med med et lag med glider. Bør vi legge flere lag? Fint med tips som passer nivået på både skiene og smøreferdigheter for oss som starter sent (pulje 15)

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:37:01     
Det spørs hva du har glidet med. Men om du har en glider tilpasset morgendagens føre og ikke skal legge pulver kan du fint gå på ren glider som du varmer inn tre ganger.
Skrevet av Terje, 18.03.2016 10:28:15
Redline cold eller plus basert på løypene etter Frdagsbirken?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:35:48     
Basert på løypene etter de som har gått i dag er det uten tvil plus. Men slik det blir i morgen med kaldere temperatur og forhåpentligvis faste løyper kan man sannsynligvis også gå på en allroundski.
Skrevet av Sverre, 18.03.2016 10:27:54
Jeg ser at Rode i sitt smøretips poengterer at siste lag klister (evnt dekning med voks) må forbli kaldt: NB: Ferdige ski, med eller uten dekning MÅ IKKE INN I VARM BIL ELLER ROM IGJEN FØR START! Antar at det er for at lagene ikke skal sause seg sammen. Er det viktig og noe dere praktiserer? Jeg legger topplag klister i ettermiddag og sliter litt med å holde skia kalde over natten ... Evnt dekning med voks tar jeg på start så den blir kald.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:33:55     
Ja, det er ganske viktig at skiene ikke blir for varme slik at lagene blander seg. Poenget er å legge lag på lag. Om du har mulighet ville jeg absolutt anbefalt deg å kjøle ned skiene mellom lagene og i hvert fall før du skal gå på dem.
Skrevet av Vegard, 18.03.2016 10:26:51
Hei, og takk for en strålende tjeneste (nok en gang)! Nå er jeg spent på om guruputa sitter, for min har stått og herdet og godgjort seg i hele natt ? :)

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:32:26     
Ja, slik det ser ut til nå går det mot Gurupute i bånn.
Skrevet av Tom, 18.03.2016 10:08:53
Vauhti ferdig blandet med violett/universal i blandingsforhold 50/50 evt 75/25? kan det være et alternativ med dekning? Starter i pulje 6. Glid: 50/50 Toko Jetstream Red og Swix FC7?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:17:37     
Vi testet denne blandinga i dag og den funka ikke bra. Det vil si at den i hvert fall ikke funker i morgen. Blandinga med Jetstream og FC7 funker bra.
Skrevet av Atle, 18.03.2016 09:12:12
Sekk på 3,5 kg og evt drikke på 1 kg. Hvor store utslag har dette på smørelommen egentlig?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:16:26     
Det trenger du ikke ta hensyn til.
Skrevet av christian, 18.03.2016 09:04:52
Det blir ganske kaldt. Jeg har to par ski, et par med blå slip og et par med 060 slip. Jeg hadde tenkt å gå på 060 slip, men ble nå usikker?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:16:03     
Velg det paret du føler deg trygg på når det gjelder feste. Strukturmessig vil nok en blå slip med rill være det beste alternativet i morgen. I dag var 050s det beste.
Skrevet av Are, 18.03.2016 08:08:14
Store eller små trinser i pulje 5?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:09:54     
Nå har alle fredagsløpere passert Skramstad og det er fortsatt greit stavfeste. Om du har medium størrelse er nok det allikevel et tryggere valg lengre ut i løpet.
Skrevet av Tore, 17.03.2016 22:55:26
Har lagt Rode FC1 M og ser at det ikke blir anbefalt, varmet to ganger på Swix Marathon hvit, LF6 i bånn. Bør jeg starte på nytt og legge 105 istedet? Går det an å legge 105 oppå FC1 M eller blir det bare tull?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:09:26     
Du får nok gode ski også med FC1M.
Skrevet av Knut, 17.03.2016 22:20:22
Tror dere 1.10/0.37 er for lav kammerhøyde hvis det blir klister med dekning? Alternativet er 1.63/(usikker på helvekt). Samme slip på begge. Pleier ikke å ha noe problem med å få feste på noen av skia.

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:08:20     
Om du ikke har noe problemer med å få feste på det stiveste paret og du er sikker på det kan du gå på det stiveste. Selv om det høres ganske stivt ut. Du kan få greie ski på det mykeste paret også, men da er det viktig å legge tynt.
Skrevet av Marius, 17.03.2016 22:19:15
Har kaldski 1.05/0.28. Går det m klister m dekning?

Skrevet av Marius s, 17.03.2016 22:18:57
Har redline cold m 1.05/0.28. Går det m klister m dekning?

Skrevet av OsloSportslager, 18.03.2016 10:06:58     
Ja. Om du legger det tynt skal det gå greit. Det er mulig skiene blir litt tunge å føre, men det er viktig med feste i dette rennet :)
Skrevet av Nils, 17.03.2016 21:53:53
Er Chola ok som grunning?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 22:12:55     
Kan være OK. Vi vet mer i morgen :)
Skrevet av Rillux, 17.03.2016 21:49:52
Cont... Start 08:00.

Skrevet av Rillux, 17.03.2016 21:48:19
Valse (Swix 1mm rett) før eller etter pulver på en relativt fin slip?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 22:12:23     
Etter pulver eller i pulveret før du børster siste gang.
Skrevet av Jan , 17.03.2016 21:03:58
Hei, Takk for super tjeneste! Jeg ser dere anbefaler FC8X fremfor det meste annet av pulver. Er det så mye bedre enn Skigo C105 på testene at jeg bør dra innom butikken deres i morgen og kjøpe det? Eller er det mer hårfint? Starter i pulje 5 og trenger all den gliden jeg kan få i år :-)

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 22:11:57     
Når det nå går mot noe kaldere vær vil forskjellene på disse to være mindre. Men vi skal overhodet ikke jage deg ned til butikken for å handle enda en boks med pulver. Vi tester c105 i morgen og kan svare deg mer nøyaktig da. Men som sagt, c105 vil ikke gi dårlige ski :)
Skrevet av Anders, 17.03.2016 21:01:10
Noe poeng med hydrex hvis det blir klister med dekning?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 22:10:21     
Ja, det kan fort være at Hydrex kan gi et løft samtidig som møkk fra løypa ikke vil sette seg i klisteret. Vi kommer med anbefaling på dette i morgen.
Skrevet av Bernt, 17.03.2016 21:00:37
Har gjort klart både klisterski og allround med samme grunn-prep.- LF6-HF6-FC8x. Begge har en litt slitt medium slip, klisterskiene noe ferskere. Har satt 1mm rett rill på begge. Hvis det blir behov for dekning bør jeg velge klister-ski eller allround?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 22:09:34     
Om du føler du kan legge tynt klister med dekning uten at det subber på allroundskiene er dette å anbefale. Lykke til :)
Skrevet av Runar, 17.03.2016 20:43:04
Hva tror dere om tape som feste ? Vet det fungerer bra i harde, faste spor

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 20:53:48     
Joda! Tape kommer til å være et bra alternativ det :)
Skrevet av Jan, 17.03.2016 20:31:48
Hei! Ross C3 (1,3/0,4) fabrikkslip eller Speedmax 902 (1,6/0,4) fabrikkslip? Eller kanskje Speedmax 812 (1,3/0,35) nu når det ser ut o bli kaldere enn tidligere prognos?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 20:53:20     
812-skiene dine burde bli best av disse.
Skrevet av Magnus, 17.03.2016 20:05:21
Bør jeg velge nyslipte ski med os 510 blå-gul slip eller fabrikkslip redline plus med hvit såle?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 20:18:02     
510 med rill ser ut som om kan fungere veldig bra.
Skrevet av Cili, 17.03.2016 19:55:44
Mente er det vesentlig forskjell på fc1 og fc1m??

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 20:55:09     
Ja. Forskjellen er at i det fleste tilfeller er vanlig fc1 den beste :) Molybdenvarianten er for veldig spesielle forhold med skitten snø. Funker ofte bra i kystnære strøk.
Skrevet av Cili, 17.03.2016 19:54:49
Rode fc1m eller fc8x? Er det vesentlig forskjell på fc1 og fv1M ?? Brenne pulver en eller flere ganger??

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 20:17:37     
FC8X. Varm den inn to ganger.
Skrevet av Georg, 17.03.2016 19:45:33
Hei! Jeg legger ikke så mye penger i gli da jeg starter så langt bak som pulje 7. Ser swix anbefaler LF8 hvis man ikke skal ha høy fluorid, er det det dere anbefaler også? Jeg vurderer å ta LF7 så den ikke blir slitt bort like fort og dermed er der også mot slutten. Har dere testet noe lav fluorid alternativ?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 20:17:22     
Jeg vil heller anbefale deg LF6 alene eller en annen blå lavfluorvoks. Det er uansett bedre med LF7 enn LF8. Lykke til :)
Skrevet av Thomas, 17.03.2016 19:06:02
Jeg har lagt LF6 og HF8 (som ikke er skrapet og børstet). Planlegger FC8X på toppen. Skjønner nå at HF8 var en tabbe. Er tabben så stor at jeg bør gjøre endringer? Kan jeg eventuelt gjøre noe triks, blande med noe før jeg skraper? Har rex blå olympico som alternativ. Starter i pulje 13.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 20:16:41     
Det vil nok bli greit med HF8 også, men på så lange skirenn anbefaler vi en hardere glider. Legg gjerne Blå Olympico eller LF6 før pulver.
Skrevet av Arne, 17.03.2016 18:52:32
Bør fluorpulver børstes bort etter innvarming eller har det ikke noe å si dersom jeg gjør det i morgen? Og vil en 1mm rill hele skia (satt med Swix Padda på tirsdag til et annet renn) være kjip på lørdag? Hvis ikke bør jeg rille over etter ny gliding? Takk :)

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 19:01:51     
Børst gjerne skiene i morgen. Det spørs litt hvor hardt du satte rillen. Om du brukte litt trykk så tar det litt tid før den er borte. Det ser du etter du har glidet dem på nytt.
Skrevet av Pulje 1, 17.03.2016 18:38:01
OS050s eller OS060?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 19:00:41     
050s
Skrevet av Atle, 17.03.2016 18:20:19
Skal bruke ski med OS510 slip Skal jeg sette 1mm rill svakt foran også?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 19:00:33     
Sett gjerne veldig svakt foran, men trykk mere til på bakskia.
Skrevet av Pål, 17.03.2016 18:13:59
Skal legge feste til en som starter klokka 09.00. Tenker å legge baseklister. KX35 et syltynt lag og KN22 universal på toppen. Ev dekning med VR 50/55. Hva tror dere om det?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 19:00:11     
Det kan gå, men det er mulig det blir litt for aggresivt med så mye klister. Vi kommer tilbake til dette i morgen.
Skrevet av Jens, 17.03.2016 18:13:30
Klarer man seg fint med 0,75 mm rill? Hvor mye bedre er evt 1 mm?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 18:59:19     
Det er umulig å svare på hvor mye bedre. Men at det stort sett er bedre er det ingen tvil om. Det er tryggere å legge 1mm enn 0,75 på de fleste fører hvor man nærmer seg et par kuldegrader mot 0.
Skrevet av Lars, 17.03.2016 17:58:35
Hei. Har dere testet FC7/Toko jetstream (pinken) opp mot Fc8x?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 18:58:32     
Ja, og akkurat i dag var det ikke store forskjeller. Men vi kommer tilbake med en mer relevant test i morgen.
Skrevet av Arvid, 17.03.2016 17:39:22
Skal legge pulver nå, har Skigo graphite og svart Marathon under. Har to å velge mellom, SkiGo C44 og Vauhti hfC21. Hvilket er best basert på prognosene?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 18:57:48     
Hei. C44 er et veldig trygt pulver. Vi tester Vauhtipulveret i morgen. Begge to kan fungere bra.
Skrevet av Pål, 17.03.2016 17:27:59
Skal legge fc8x. En eller to innvarminger? Pulje 2.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 17:29:26     
2
Skrevet av Svein Hustuft, 17.03.2016 17:24:55
Tror dere det holder med gurupute og voks i pulje 8? Kan man eventuellt legge klister på gurupute ?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 17:29:20     
Ja, foreløpig ser det greit ut, men som sagt venter vi en stund til med å konkludere. Ja, du kan legge klister oppå puta, men den er best om du da dropper voksen i klisteret.
Skrevet av Jostein, 17.03.2016 17:23:57
Er Rode GHF 40 mye dårligere enn f.eks Swix marathon eller hf6? Var plutselig tom for de andre to. Skal legge fc8x øverst.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 17:28:33     
Vil gjerne si at det ikke er noen forskjell, men GHF40 blir litt myk. Om du har LF6 eller en annen blå glider er det et bedre valg så lenge du skal legge pulver oppå.
Skrevet av Guru, 17.03.2016 17:15:27
Kan man lage en gurupute med noe annet enn akkurat extreme 39 og Hallgeir-voks? Feks grønt klister + en voks?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 17:16:30     
Joda. Du kan gjøre samme prosedyre med et vanlig grunnklister. Forskjellen er at Guruklisteret egentlig er et hardt og slitesterkt universalklister. Derfor er det også gode festeegenskaper i selve klisteret.
Skrevet av Trond, 17.03.2016 17:14:13
Her var mye diskusjon om pulver og feste. men hva med glider. Hva gjelder for lørdag tidlig pulje ut fra dagens værvarsel?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 17:15:29     
Har da vært mye diskusjon om glider også? :) Svart marathon, HF6 eller hvit marathon om du bruker Swix. Alle er sikre valg, men vi holder en knapp på svart marathon.
Skrevet av Øyvind, 17.03.2016 17:05:46
Hei. Spørsmål helt på siden. Kjøpte en Camelbak hos dere. Er det noe vits i å bruke drikkesystemet, eller fryser det så fort jeg går av bussen i minus grader?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 17:07:39     
Om du skal bruke drikkesystemet lønner det seg i så fall å bruke "Thermal Control Kit". Da unngår du at det fryser med en gang. https://www.oslosportslager.no/produkt/camelbak-thermal-control-kit-8947.aspx
Skrevet av Bjørn, 17.03.2016 16:44:45
Dersom en velger Gallium eller HVC på toppen, bør dette legges rett før start, eller kan det legges på dagen før?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 17:05:10     
Legg det gjerne dagen før så slipper du å stresse med dette på renndagen.
Skrevet av Torgeir, 17.03.2016 16:42:22
Hva med Rex Powergrip 4 Fiolett festevoks? Dette sier dere på omtalen i nettbutikken: Best for isete, grove og spesielt harde spor. Erstatter klister når føret skifter fra null. Kan også brukes til nysnø, men da kun et meget tynt lag. Knallgod festeserie som brukes både av konkurranseløpere og mosjonister. PowerGrip har meget godt feste, er slitesterk og har både tørrvoksens og klisterets fordeler. Jeg har brukt den på kortere turer og på kunstsnø og hatt spikerfeste, men har aldri sett den

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 17:06:26     
Joda. Powergrip kan være et godt alternativ det. Det er en veldig spesiell voks som nesten virker som klister når man legger den på. Faren med voksen er at den kan stjele en del glid. Men vi tar den med på test i morgen :)
Skrevet av Sindre, 17.03.2016 16:41:39
Hva tror dere om dette for pulje 1 og 2 på lørdag: Glid: LF5x - Hvit Maraton - FC8X Feste: KB20 spray, rode violett spesial + avvente topplag til lørdag morgen. Det må da bli bra eller???

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 17:04:43     
Hei. Glidbiten virker grei. Når det gjelder feste så avventer vi en nærmere værmelding før vi bestemmer oss.
Skrevet av frode, 17.03.2016 16:26:29
Er det noen stor forskjell på HF6 eller HF6X?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 16:30:23     
Nei, det er samme glider.
Skrevet av Stein, 17.03.2016 16:19:33
Hei! Jetstream rød i kombinasjon med FC7 (for holdbarhetens skyld), eller kun FC1 evt Jetstream Rød? Og 1 mm kun på bakskia etter pulver?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 16:29:59     
Vi tror at Jetstream rød sammen med FC7 vil fungere bra.(Gammel FC7, ikke FC7X) Hva du setter av rill avhenger av hvilken grunnstruktur du har, men du gjør skjelden noe feil ved å legge 1 mm rett.
Skrevet av Hans, 17.03.2016 16:09:41
Dere som har lokalisert en base oppe på fjellet. Hvordan er snøen? Er det noe sannsynighet i det hele tatt for at det kan bli tørrvoks for de første startende, eller er snøen for grov til det?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 16:39:36     
Det er faktisk nesten umulig si noe om enda. Snøen er ikke alt for kornete, så det kan kansklje gå. Vi vil nok anbefale å bruke en tynn gurupute, evt. tynn klistergrunn slik det ser ut nå.
Skrevet av trond, 17.03.2016 16:04:24
Valget står mellom Vauhti LDR og FC8X.. Er det noen forskjell?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 16:05:36     
Det vil ikke være store forskjellene på disse pulverne. Vi tester pulver i morgen tidlig og vet mer etter dette.
Skrevet av Erik, 17.03.2016 16:04:04
Hei, er det lurt å varme inn voks og eventuelt et grunnklister i dag og så ta siste toppklister i morgen? Er innvarming bedre enn spray?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 16:05:06     
Hei. Vi avventer smøretips for feste til i morgen. Spray funker fint som grunnklister.
Skrevet av Lars, 17.03.2016 15:45:15
Hei! Hva tror dere om å legge skigo grafitt, swix marathon hvit og rode fc1 på toppen? Evt. toko jetstream rød eller skigo 105? evt. legge forskjellig pulver på framski og bakski?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 15:46:23     
Forskjellig pulver foran og bak er ikke noe poeng. Både Jetstream Red og FC1 er pulvere som kommer til å bra på lørdag. Heller de to enn C105.
Skrevet av Jonathan, 17.03.2016 15:32:54
Er det/vil det bli såpass mye bøss i løypa at en som har staket Marcialonga og halvbirken, men som egentlig ikke har baller til å stake lørdag, bør seg sjøl i speilet en gang til?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 15:45:30     
Haha! Det vil nok bli noe bedre på lørdag. Og for de fleste er det noe helt annet å stake fra Rena til Lillehammer enn Marcialonga. Dette tror jeg ikke vi skal gi noe tips på. Det finner du ut av selv :)
Skrevet av Konrad, 17.03.2016 15:26:33
Må legge pulver i kveld. Har flere muligheter; jet stream red, fc8x, fc 7, fc6x, FC 1, skigo c 105, Skigo c 22. Går i pulje 2. Holder selv en knapp på jetstreamen.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 15:43:11     
Du har i hvert fall utvalget i orden :) Jetstreamen eller FC8X er det bare å legge.
Skrevet av Terje, 17.03.2016 15:17:58
Hei, jeg må spørre igjen om dere har noe smøretips til oss som skal gå FredagsBirken i morgen, pulje 1.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 15:19:53     
Hei. Vårt fokus er først og fremst rennet på lørdag. Men sett ut ifra værprognosene ser det ut til at Swix har truffet rimelig greit med sitt tips. Ta dog med en voks eller to til start så du eventuelt kan dekke klisteret. I dag har det blåst mye møkk inn i sporet og det er mye rart som har satt seg i klisteret.
Skrevet av Kolbjørn , 17.03.2016 15:13:07
Eneste glider jeg har er Skistart sin røde, Rex Olympico Rød og HF6. Spørs om jeg bør gå til innkjøp til noe annet til pulje 14 da?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 15:15:31     
HF6 funker fint. Bruk den.
Skrevet av Terje, 17.03.2016 15:12:59
Vi bør vente så lenge som mulig, men baseklister og mellomlagsklister bør vel herde over natta. Hvis jeg må legge mellomlagsklister og f eks universalklister i morgen ettermiddag/kveld, da blir det vel bare rot?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 15:16:20     
Det er ikke noe problem å legge mellomlagsklister og toppklister på en time eller to så lenge skiene får kjølt seg ned mellom lagene.
Skrevet av Kolbjørn , 17.03.2016 15:01:18
Hva tror dere om Rex Olympico Rød og Vauhti LDR på lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 15:05:50     
Ville valgt en hardere glider. Pulveret kommer til å gå bra.
Skrevet av jan, 17.03.2016 14:59:38
har dere testet noe Briko, toko hb004, fc1?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 15:01:04     
Vi kommer tilbake til pulvertips i morgen. Føret i dag var ikke relevant i forhold til slik det blir på lørdag.
Skrevet av leif , 17.03.2016 14:58:08
takk takk , bør jeg legge noe tørrvoks som dekning i tillegg til klister , evt grip pulver ?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 15:00:24     
Tja. Du bør i hvert fall ta med et par vokser til start. Det er mye møkk i løypa og rent klister kan dra med seg en del av det. Men vent med dette til i morgen tidlig og se an forholdene.
Skrevet av trond heir, 17.03.2016 14:55:42
Hei, Jammen står dere på, og takk for det! Hva med Vauhti LDR som pulver? Og hva med å gå på Rex tape som feste?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 14:57:22     
Tape er faktisk et godt alternativ og har reddet dette rennet for mange de siste årene. LDR-pulveret er heller ikke dårlig og kan trygt legges.
Skrevet av leif , 17.03.2016 14:50:09
hei , skal gå i morgen hadde planer om baseklister , lilla klister og evt. Vauthi gold , eller Start universal , hva tror dere om det ?ser dere heller mot guru , hvorfor ?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 14:52:53     
Våre tips i tråden under er for lørdagens renn. Da skal det bli kaldere enn det er meldt i morgen. For fredagsrennet heller det mot et rent klisteralternativ. Alternativet du skisserer ser greit ut i forhold til morgendagen.
Skrevet av Tore, 17.03.2016 14:45:14
Hei, Starter sent (pulje 14), iom feste er litt usikkert tenkte jeg å gjøre ferdig glid (CH4 + HF Marathon Sort + Gallium) i kveld + legge på baseklister og dermed vente med klister og evt dekning til i morgen. Går på plusski med høy smørelomme og slip for nullføre - husker ikke het ruheten i farta. På festebiten, noe mer utover baseklister dere tror man kan legge i kveld, eller burde man vente til så tett opptil start som mulig?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 14:48:03     
Vi avventer festetips så lenge som mulig. Så vent så lenge som mulig. I hvert fall til en nærmere værmelding er klar.
Skrevet av Nils, 17.03.2016 14:36:59
Og forresten, ser swix anbefaler FC78. Har ikke dette, men har fcx7 og fcx8. Kan man blande disse og få fc78?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 14:44:35     
Det hender vi blander disse to pulverne, men tror nok du skal ha veldig gode ski med FC8X alene.
Skrevet av Nils, 17.03.2016 14:35:48
Hei. Hva utgjør forskjellen på HF hvit maraton og HF svart maraton på kuldegradene som er meldt?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 14:43:50     
Forskjellen vil ikke være voldsomt stor og slik værmeldingen har blitt fungerer de sannsynligvis like bra, Den svarte er bedre om det slår igjennom fukt undenifra og derfor er det denne vi har anbefalt til nå. Men med kaldere temperaturer vil forskjellen bli mindre.
Skrevet av Hans, 17.03.2016 14:24:00
Hei. Hvordan er Guruwax Extreme 39 hard i fohold til andre baseklister med tanke på slitestyrke osv? I og med at det er noe usikkerhet rundt om det blir voks, klister eller klister med dekning så vil jeg legge basen i dag slik at den kan herde. Dumt å legge en guru med halgeir oppi hvis det blir rent klisterføre?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 14:42:43     
Du kan fint legge Extreme 39 eller Extreme 39 som grunnklister. Slitestyrken er ikke noe problem. Om du dropper å legge voksen oppi er det ikke noe problem. Som tidligere nevnt avventer vi endelig tips om feste til i morgen.
Skrevet av Terje, 17.03.2016 14:10:53
Hei. Har fått supre smøretips for FredagsBirken tidligere av dere. Har dere noe smøretips til oss som skal gå FredagsBirken i morgen, pulje 1. Må nesten smøre skiene i dag.

Skrevet av Hans Flaen, 17.03.2016 14:10:01
Rill bak. Jeg har bare den padda til Swix.... Går det greit etter pulver

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 14:11:06     
👍🏼 Om du har 1mm eller 0,75 mm går det bra. Helst 1 mm.
Skrevet av Morten, 17.03.2016 14:03:34
Hei! Jeg brukte i fjor Alfa 11-0 og hadde kjempeglid, hva tror dere om den i år? Skal den i så fall varmes en eller to ganger? Andre alternativer som bør vurderes? På feste planlegges gurupute (39 + hallgeir) og så vr 50 eller 55N? hva tror dere om denne planen for start i pulje 3?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 14:06:03     
Alfa 11-0 er et veldig trygt valg og vil være bra også i år. Ikke noe problem å gå på den. Varm den inn to ganger. FC8X, SkiGo C22 og Toko Jetstream Red og Vauhti hfC er andre blant mange pulvere som vi tester og har troen på. Slik værmeldingen er kan det nok gå mot en gurupute. Når det gjelder hva man skal ha oppå er vi litt avventende til vi har en bedre værmelding å gå ut ifra :)
Skrevet av Anders, 17.03.2016 13:57:03
Hei Enkelte vallaservicer før Vasaloppet preppet med Multicut-siklingene fra Norske Ski med gode resultater. Stålsikling med struktur som tilsvarer en medium slip. Tredjeplassen på Halvbirken gikk også på dette, da toppet med pulver. Har dere noen erfaring og/eller anbefalinger med dette? 1 mm rill oppi, i så fall?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 14:02:49     
Hei. Vi har testet mye stålsiklede ski, men ender stort sett alltid opp med tradisjonelt preppa ski med en god steinslipt struktur.
Skrevet av Joakim Frogner, 17.03.2016 13:47:37
Kan det bli aktuelt med rubbeski på lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 13:48:13     
Nei. Ikke slik værmeldingen er.
Skrevet av Debutanpetter, 17.03.2016 13:42:13
Hei, jeg går Birken første gang på lørdag. Starter i Pulje 2, hvordan gjør man det med posisjonering- legge ut ski osv.? Håper ikke starte helt bakerst :p

Skrevet av Pål , 17.03.2016 13:36:51
Hei, tusen takk for en super tjeneste! Hva tror dere om Fischer Speedmax med DTG World Cup Plus medium slip. Glid: LF6 og HF7 Feste: KX30, VR45 og VR55n

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 13:40:03     
Det kan gå veldig bra på glidbiten. Men om du har en hardere HF-variant anbefaler vi heller det. HF6 eller en av marathon-voksene er mer slitesterke. Det er også mye dritt i løypa som gjør behovet for en hard glider større.
Skrevet av Harald, 17.03.2016 13:36:39
Skal jeg gå på Fischer RCS plus 1,36/1,4 eller Madshus Nanosonic kald/allround? Starter i pulje 4.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 13:39:09     
Her spiller også ting som struktur inn. I tillegg bør man velge et skipar man føler seg trygg på. Det kommer også an på om det blir rent klister eller en klister med dekning-variant. Vi kommer tilbake til mer nøyaktige smøretips etterhvert.
Skrevet av Tom, 17.03.2016 13:31:48
Hei og takk for super tjeneste! Måtte selvfølgelig ta en sjefsavgjørelse allerede på mandag ift innlevering av ski for prepp og endte da opp med et kaldt-par (Madshus redline Cold) kjøpt hos dere. Ser nå ut som det går mot 100% klister (starter pulje 3). Antar at det er kammerhøyde som er skrevet av dere på siden av skiene. Det innerste merket er 0.3 og er nå litt skeptisk til om jeg har høy nok lomme til klister? Brukte det samme paret på HK Skimaraton (klister + dekning) og hadde da kanonski.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 13:37:10     
Om det blir rent klister eller klister med dekning har vi ikke tatt helt standpunkt til ennå. Men for de tidlig startende tror vi det går mot klister med dekning. Om du smører tynt nok skal det ikke være noe problem å legge klister til 0,3. Vi kommer tilbake til dette når værmeldingen er mer presis og vi har fått testet litt mer. Føret vi testet på i dag er ikke relevant i forhold til rennet på lørdag.
Skrevet av M2, 17.03.2016 13:30:59
Hei! Jeg skal hente ski hos dere i ettermiddag som dere har preppa for meg (1200 kr pakka). Hva slags smøring legger dere på, og hva slags rill setter dere i disse?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 13:34:47     
Skiene blir preppa med Alfa 11-0 pulver. Det funker veldig bra på føret som er meldt. Vi riller skiene med en 1mm rett.
Skrevet av Per, 17.03.2016 13:28:17
Hei, hadde tenkt å bruke et par Madshus Redline Plus klisterski med fabrikkslip. Kun prøvd et par ganger før på rundt 0 grader med hell. Nå ser det ut til at det blir kaldere enn først meldt. Alternativet er et par fischer carbonlite cold med 9-6 slip, med lav kammerhøyde 0.11 på fullvekt, husker i farta ikke halvvekt. Redd for at slipen på Redlineskia blir for grov, men også at kammerhøyden på fischerskia blir for liten til klister evt med dekning, Har dere noen formening om hvilket par jeg bør

Skrevet av Peteh, 17.03.2016 13:26:50
Hei, går på en typisk klister med dekning- slip (-2 - +2) altså litt grovere en en blå variant. Vil dette være krise? Bør jeg bytte ski?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 13:32:59     
Nei, det kan funke veldig bra. Vi kommer med strukturanbefaling etterhvert.
Skrevet av Harald, 17.03.2016 13:20:41
Hei! Basert på yr sine prognoser hva er da anbefalt festetips? Baseklister, violett og tørrvoks? Skal jeg gå på Fischer RCS plus 1,36/1,4 eller Madshus Nanosonic kald/allround? Starter i pulje 4.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 13:32:10     
Skulle vi valgt nå hadde det blitt en Gurupute med dekning. Vi må allikevel avvente endelig festetips til i morgen ettersom føret for test ikke er ideelt og den siste værmeldingen ikke har kommet ennå.
Skrevet av Henning Weaas, 17.03.2016 13:20:34
Er Guruwax litt drøyt selv med litt kuldegrader? Holder det med et grønt eller blått klister i bånn. Jeg starter tidlig

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 13:31:19     
Hei. Nei. Sannsynligvis vil Guruputa være det beste. Vi avventer dog smøretips siden føret akkurat nå ikke er relevant i forhold til værmeldingen.
Skrevet av Hallgeir, 17.03.2016 12:53:54
Hei. Har gjort klar redline plus klister ski(hvit såle) med litt grovere slip for -1 grader og varmere, men burde jeg heller gå for allround skia med medium slip? Ser swix anbefaler grov slip til fredagsbirken. Starter i pulje 1 lørdag.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:56:09     
Vi tester strukturer fortløpende, men dersom værmeldingen slår til blir det en del kaldere under lørdagens renn. En medium struktur med rill er vår foreløpige anbefaling.
Skrevet av Bjørn, 17.03.2016 12:52:09
Hei, er det samme effekt om man bruker grønt baseklister i bånn kontra blått isklister? Tenker da som grunnlag for lilla klister og/eller voks.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:52:59     
Ja, ikke store forskjeller, men om du er flink til å legge klister er den grønne å anbefale. Den er mest slitesterk.
Skrevet av Morten SA, 17.03.2016 12:49:06
Hei! Jeg har 2 par Redline cold, vil det være stor forskjell på Madshus fabrikkslip og 9-6 etter å ha lagt 1.0 mm rett rill?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:51:07     
Ikke store forskjeller, men i og med at vi kun tester struktur med våre egne sliper blir det vanskelig for oss å konkludere dette uten å ha testet det.
Skrevet av Bjørn, 17.03.2016 12:43:09
jeg har varmet inn LF6 flere ganger + HF6 flere ganger og tenker FC7 på toppen. Ser dere anbefaler maraton. Gjør det noe om jeg legger maraton i tillegg etter HF6, eller er det unødvendig? Er FC7 et pulver som vil gå bra når det nå er meldt litt kaldere? Bør det legges HVC eller gallium på toppen igjen? Takk for super tjeneste:)

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:50:10     
Ja, vi anbefaler svart marathon slik føret er akkurat nå. Du vil overhodet ikke ha dårlig ski med HF6 så om du vil kan du gjerne gå på dette. FC7 vil nok gå bra, men utover dagen vil sannsynligvis 8X eller et annet pulver i dette temperaturområdet være bedre. Flytende topping blir testet i dag og i morgen. Vi kommer tilbake til dette.
Skrevet av Ola, 17.03.2016 12:39:37
Hei! Takk for flott opplegg med tips her! Tenker å legge Guru 39 i dag, men usikker på om jeg skal legge voks (Hallgeir) i tillegg... Blir det da vanskelig å gå videre med et klisterlag til (lilla) før dekning med vanlig festevoks? Glid: FC8X eller Toko jetstream rød? (Pulje 3.)

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:48:32     
Slik det ser ut nå vill jeg lagt voksen i samme slengen. Men avvent gjerne litt før du gjør dette. Det vil ikke være voldsomme forskjeller på Jetstream rød og FC8X. Vi tester dette i dag og i morgen og kommer tilbake med en mer detaljert beskrivelse.
Skrevet av Axel, 17.03.2016 12:35:06
Hei, Har gjort klar klister-ski med LF6, HF6 og FC8x med en medium struktur. Planen var å satse alt på dette ene paret da det hver år oppstår tvil om klister eller voks på Birken og jeg alltid ender på klister (med bra suksess). Kan jeg fortsatt stole på denne komboen eller bør jeg vurdere å gjøre klar allroundski også? Starter i pulje 5. Tanken foreløpig på feste er baseklister + Fiolett spesial + Start Universal (evt med dekning). Takk for super tjeneste!

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:47:04     
Vi må nesten avvente selve smøretipset litt til. Glidbiten er ganske grei og du vil ha gode ski med det du allerede har gjort klart. Du kjenner skiene dine best selv, men jeg ville hatt et par som funker godt for klister med dekning. Ikke noe problem om du vet du får feste med dette på klisterparet ditt.
Skrevet av Otto Fisnes, 17.03.2016 12:34:49
Hei. Hva har dere mest tro på av klisterski med grov struktur eller kaldski med standard kaldslip med 1mm. rill?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:45:14     
Hei. Det siste slik det ser ut nå. Men en medium struktur er nok det som vil være best akkurat nå.
Skrevet av Thomas a, 17.03.2016 12:28:28
Tenker på voksen, altså - pro grip.

Skrevet av Thomas A., 17.03.2016 12:21:17
Kommer det en pulveranbefaling i dag? Og en pekepinn på feste? Guruputa er så vidt jeg skjønner høyaktuell. Den bør vel legges i kveld og stå over natta. Kan den blå gripen til Rex bli aktuell? Har veldig gode erfaringer med den på guruputa på omdannet snø.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:33:42     
Ja. En foreløpig anbefaling av pulver kommer i ettermiddag. Endelig anbefaling i morgen. Vi avventer litt, men det kan helt klart gå mot Guru. Den kan også legges i morgen og stå over natta til lørdag. Eller noen timer fredag kveld. Vi kommer tilbake til dette. ProGrip blå er en av voksene vi har brukt mest oppå Guru så det kan absolutt bli et godt alternativ.
Skrevet av 2.59.59, 17.03.2016 12:10:43
Kan det være lurt å legge en 1.5mm rett rill på bakski? Eventuelt noen fare for at dette blir for grovt? Planlegger å gå med et par gode klisterski med dekning. Pulje 1

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:11:50     
1,5mm blir for grovt slik føret er meldt akkurat nå. Mye tryggere med 1mm evt 0,75 mm.
Skrevet av Kris, 17.03.2016 11:57:39
Tester dere noen varianter med varm voks (evt smeltet VR70) dekket med kald voks også? Redd klister fort kan ise og lugge nedover, selv om du dekker det godt. Er jo meldt -7 pluss litt vind nå over fjellet og antydning til noen snøfnugg på fredag. Testet tynt lag med lilla + litt sølvklister rundt Kvarstad i går og det var ok oppover,men livsfarlig nedover og nå skal det jo bli minst ti grader kaldere på lørdag enn det var i går. Kan ikke skjønne at det kan bli rent klister, i hvertfall ikke ned

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:05:59     
De snøfnuggene som er meldt på fredag har ingenting å si. Smeltet VR70 har vi foreløpig ingen tro på. Vi avventer en værmelding eller to til før vi gir noen anbefaling. Værmeldingen har allerede endret seg veldig mye siden i går.
Skrevet av Are, 17.03.2016 11:52:19
Hei. Spørsmaål ang klister med dekning. Bør voksen være kald og legges utendørs?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:04:37     
Hei. Klisteret bør i hvert fall være kaldt og avkjøles en stund utendørs. Voksen kan også være kald. Det som er poenget er at de ikke skal blande seg for mye, men ligge som et lag oppå et annet.
Skrevet av Lars , 17.03.2016 11:48:34
Hei. Hva tror dere vil være beste alternativet mellom et Fischer RCS par med kammerhøyde for klister m dekning og BSK 8 slip. eller et allroundpar Madshus Redline med kaldslip 9-6 som evt kan rilles? Tenker ift om det blir klister med dekning eller gurupute. Starter 08.15.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:02:51     
Jeg kjenner ikke den første slipen du nevner så alt for godt, men en 9-6 med rill pleier å være bra. Om det er et allroundpar så bør det være mer enn nok høyde på smøresonen til å kunne legge klister med dekning.
Skrevet av Teodor, 17.03.2016 11:48:18
Har to par redline, ett klister og et kaldparet, begge kjøpt hos dere. Noe slitt slip på begge, ganske lik såle, vil jeg anta. Har gjort klar klisterparet, men nå blir det jo kanskje litt kaldere. Burde jeg klargjøre kaldparet også? Gitt at såle og struktur er noenlunde lik, hvilket par bør jeg velge fra pulje 3? Vet ikke kammerhøyde etc, men begge par er plukket etter alle kunstens regler hos dere:-)

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 12:01:18     
Vi pleier å ta høyde for at du også kan legge klister med dekning på kaldparene eller allroundparene vi plukker så det kan bli aktuelt med det paret også. Vi avventer en værmelding eller to til før vi kan gi noen endelig anbefaling.
Skrevet av Ola, 17.03.2016 11:45:22
Hei. Ser det nå er meldt noe kaldere på morning enn tidligere. Blir det bankers med guruputa og dekning i pulje 2 . Har klisterparet klart også, men vil helst prøve å unngå de. De harver opp opp og legger nye spor natt til mandag, så bør vel bli ganske greie spor og ikke altfor isete?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 11:59:54     
Hei. Det kan gå mot å legge guru. Men vi sier ikke at noe er bankers ennå. Det ser ut til at sporene vil bli bra, men selv om de harver opp kan det nok bli noe isete i hvert fall for de første.
Skrevet av Benny, 17.03.2016 11:37:43
Skall manuell rill settes helt til slutt? Etter pulver og børsting?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 11:38:22     
Jepp. Og børst gjerne noen ganger helt til slutt.
Skrevet av Sondre, 17.03.2016 11:31:00
Del 2: fort jeg skaper den av når jeg smelter utover glideren etter at jeg er ferdig med å dryppe over hele glidsonen.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 11:33:52     
Hei. Ikke stress med å absolutt handle den svarte. Den hvite kommer også til å funke bra. Glideren har et høyt smeltepunkt noe som gjør at den er litt krevende å jobbe med. Men har du et godt smørejern så er det ikke noe problem. Om du synes den "spretter" av når du sikler kan du dra smørejernet en rask gang over glideren før du sikler. Da vil den være enklere å sikle.
Skrevet av Sondre, 17.03.2016 11:13:04
Hei! Har Hvit Maraton hjemme. Kan kjøpe svart i dag hvis det er stor forskjell. Føler den svarte veldig sjeldent blir anbefalt, mens den hvite er gjenganger til hvert eneste turrenn jeg går, og dermed kanskje er mer anvendelig. Er det stor forskjell på glidegenskapene til de to? Også, er det meningen at det skal være litt småtricky å legge maratonglider? Synes den blir veldig hard, og når jeg drypper glideren på skien blir den fort veldig kald og hard igjen, og det er fort jeg skaper den av når

Skrevet av M, 17.03.2016 10:56:16
Har dere noen formening om hvordan det kommer til å bli for sent startende (pulje 13) på lørdag? Er det verdt å håpe på antydning til spor, eller må jeg forberede meg mentalt på bare graut?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:59:43     
Hei. Det er kanskje noen av verdens beste løypekjørere som jobber på spreng så du kan i hvert fall forvente antydning til spor :). Om frosten setter seg skikkelig så kan man til og med håpe på gode forhold for de lenger bak også.
Skrevet av Atle, 17.03.2016 10:55:07
Er det storforskjell på å sette rill i romtempratur og ute? og er det evt greit å rulle over to ganger (1mm)

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:56:10     
Det funker bedre å rille skiene i romstemperatur. Ikke noe problem ute heller så lenge skia ikke er bunnfrossen. Rull gjerne over både to og tre ganger.
Skrevet av Axel, 17.03.2016 10:44:06
Har ett par Carbonlite rene klisterski kjøpt hos dere som jeg er meget fornøyd med og tenker å bruke lørdag. Skal klisteret på disse legges til 0,3 eller 0,4 merket?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:47:27     
Det spørs hvor tynt du legger det og hva du har hatt suksess med tidligere. Om smøresonen er relativt lang til 0,4 kan du fint smøre til det merket. Er du usikker så legg til 0,3. Bakover kan du stoppe på 0,4 uansett.
Skrevet av Bjørn, 17.03.2016 10:36:54
Jeg gikk renn i helgen som var og etter rennet la jeg direkte HF maratonglider (har varmet det inn flere ganger). Skiene har ligget med dette til nå. Ved å gjøre det slik får jeg kun et lag med glider (ingen LF glider). Planen er nå å toppe dette med FC8X. Noen grunn til å ha flere gliderlag før FC8X egentlig?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:42:12     
Vi pleier å anbefale noen runder med en LF-glider først. Men dette er egentlig for at man ikke trenger noe dyr glider før man legger HF-voksen. Du kan gjerne erstatte LF6 med en HF-variant slik som du i praksis har gjort her. Varm den gjerne inn et par ganger til før du legger pulveret. Lykke til!
Skrevet av Kjartan, 17.03.2016 10:30:08
Tror dere det blir betydelig forskjell mellom FC7 og FC8X? Starter i pulje 2 og det ligger jo an til skarpt føre og kuldegrader

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:32:39     
Hei. Nei, nå har værmeldingen endret seg en del fra i går. Tror begge kommer til å gå greit, men holder fortsatt en knapp på 8X, spesielt til senere i rennet.
Skrevet av FInn, 17.03.2016 10:13:56
Hva har dere trua på? Fischer RCS Plus, kammerhøyde 1.6, fabrikkslip Fischer RCS Plus, kammerhøyde 1.2, BSK7 slip

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:31:53     
Hei. Universalslipen fra vår kjære konkurrent sammen med en kammerhøyde på 1,2 ser ut som det beste alternativet av disse gitt at værmeldingen holder seg.
Skrevet av Jostein, 17.03.2016 10:11:06
Hvis anbefaling blir klister med dekning: går det like greit med isklister før voks som violett?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:30:12     
Det spørs hva slags klister man legger under voksen og hvilket føre det er. Vanligvis kan du legge både isklister og fiolett før du dekker det med voks.
Skrevet av Kenneth, 17.03.2016 09:51:16
Hei. Skal man legge en HF gilder før man legger Marathon?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:08:31     
Nei, det trenger du ikke. Legg LF6 eller lignende.
Skrevet av Hans, 17.03.2016 09:41:08
Ser at flytende topping generelt ikke anbefales av flere grunner på lange løp. Hvordan er det å legge på dette underveis? La oss si at man har gode ski, men at det begynner å suge litt når man kommer over Midtfjellet. Her tar man av skiene, tørker de rene med et papir og feier over med flytende gallium eller HVC. Dette er gjort på et minutt eller to. Vil det ha noen effekt eller hensikt?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:08:15     
Hei. Vi langtidstester flytende topping i morgen. Av og til funker det bra, andre ganger dårligere. Om du gjør det underveis får nok ikke det flytende noe tid til å sette seg og det vil være borte etter kort tid. Så vi anbefaler ikke å gjøre dette under rennet.
Skrevet av Are, 17.03.2016 09:37:53
Hvit eller Sort marathon? pulje 5.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 10:07:02     
Sort
Skrevet av Vegard, 17.03.2016 09:29:25
Dersom det blir klister med dekning: Klisterski (Rossignol C3) med kammerhøyde 1.61/0.59 og ganske grov slip eller Allroundski (Rossignol C2) med kammerhøyde 1.30/0.39 og 050S slip? Og skal klisteret legges like tykt som kun klister selv om det dekkes med tørrvoks?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:33:17     
Det klisterparet virker veldig stivt og du bør egentlig ha mer enn god nok plass til klister på allroundparet ditt. Strukturen i denne skia er også den vi regner med vil gå best på lørdag. Om det blir klister med dekning kan du gjerne legge klisteret noe tynnere enn om du skulle gått på rent klister på klisterskiene dine.
Skrevet av Tom, 17.03.2016 09:29:16
Jeg har Fischer RCS Plus med fabrikk slip. Tenker å legge 1 mm rett rill med T0401. Siden dette jernet skjærer i sålen lurer jeg på om jeg bør rille før eller etter gliding? Ødelegger jeg hvis jeg bruker dette jernet etter å lagt på pulver? Hvordan vurderer dere å bruke T0401 vs. T0423 på Fischer RCS Plus med fabrikkslip?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:31:53     
Om du skal sette struktur med padda kan du sette strukturen rett i pulveret før du børster andre gang. Hvilket jern du bruker spiller ikke så stor rolle. Det er mer forskjell på hvilken valse du bruker.
Skrevet av Solan, 17.03.2016 09:28:30
Ang produktet under pulveret, er det denne rekkefølgen? 1=best, 3=dårligst 1. Svart maraton 2. Hvit maraton 3. HF 6 Og hvor stor er egentlig forskjellen. Pulje 3.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:30:01     
Av disse vil vi anbefale svart marathon. Denne er veldig god når det kommer fuktighet undenifra. Voldsomme forskjeller vil det ikke være mellom disse.
Skrevet av Bjørn , 17.03.2016 09:15:18
Tidligere benyttet tørrvoks på gurupute. Fungerer det å legge mellomlagsklister og dags-aktuelt klister på en gurupute?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:16:19     
Ja. Men om det går mot rent klisterføre dropper du voksen i puta.
Skrevet av Bigset, 17.03.2016 08:57:43
Har dere gode tips å komme med til en stakkar som sliter med startnerver? Sover dårlig og er laus i magan. Drømmer om Guru med dekning Super Cera. Hva er det foretrukne remedium for å roe slike nerver? Er det valium, eller gjør Gallium samme nytten?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:14:18     
Valium under skiene og Gallium intravenøst 3 ganger dagen før rennet er en oppskrift vi har hatt suksess med tidligere. I festesonen er det Lurium som gjelder.
Skrevet av Håvard, 17.03.2016 08:49:38
Rill: Hvor stor forskjell er det å bruke en rett 0,75mm og rett 1mm?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:11:32     
Det kan det være litt forskjell på. Vanskelig å forklare hvor stor forskjell det kan være, men dette tester vi i dag og i morgen.
Skrevet av trond, 17.03.2016 08:46:06
Klisterski med kammerhøyde 0,55/1,40 eller kaldsnøski 0,25/1.?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:10:46     
Det kommer også an på hvilken struktur du har. Dersom det blir rent klisterføre er klisterskien naturligvis å anbefale. Om det blir klister med dekning er det muligens kaldparet ditt som vil være best med en rill.
Skrevet av Odd Erik, 17.03.2016 08:41:24
Hei. I en medium struktur, setter dere 1mm rett kun på bakskia?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:09:44     
Det ser slik ut sånn som værmeldingen er. Men vi avventer med å gi endelig rillanbefaling.
Skrevet av David, 17.03.2016 08:38:30
Hei. Gitt at det blir klisterføre. Har et par nanosonic klisterski med ny 9-6xg slip fra madshus. Hvordan vil denne slipen bli om det blir minus grader over fjellet? Kan den bli noe grov? Starter i pulje 1.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:09:11     
Hei. Den kan muligens bli litt grov i forhold til hva som er ideelt, men tror den strukturen skal funke greit uansett.
Skrevet av Pål, 17.03.2016 08:28:57
Hei! Går fredag på Fischer RCS classic warm med std. slip fra dere. Tenke å legge blå LF, sort Marathon og FC8X. Jeg er litt usikker på dette med struktur, kan du utdype forskjell på bruk av rull og rill, og hva du anbefaler basert på dagens prognoser rundt føret? Og justerer man struktur før eller etter pulver? Mvh. Pål

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:07:41     
du har satt strukturen lønner det seg å børste med en nylonsbørste.
Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:07:17     
Hei. Rull og rill? Mener du da forskjellen på det gamle rillejernet fra Swix og valsene vi pleier å bruke? I praksis er det ikke noe særlig forskjell på dette. Forskjellen er imidlertid at det gamle rillejernet skjærer en struktur i sålen, mens valsene preger en struktur. Derfor er valsene å anbefale i de fleste tilfeller ettersom disse setter en mer midlertidig struktur. Sett en 1mm rill på bakskiene dersom du har en fin eller medium struktur fra før av. Strukturen er det siste du setter. Etter
Skrevet av Liv, 17.03.2016 08:08:10
Hva anbefaler dere til feste i morgen på fredagsbirken?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:04:16     
Hei. Glidanbefalingene blir omtrent det samme som vi satser på mot lørdagen. Svart marathon/hf6/hf6bwx. Når det gjelder feste ser det ut til å bli en eller annen klistervariant. Vi har fullt fokus på lørdagens renn, men se på tipset til Swix for fredagen. http://www.swix.no/Tips-guider/Smoeretips-for-skirenn/Birkebeinerrennene/Glidtips-for-Stafett-og-FredagsBirken
Skrevet av Lars, 17.03.2016 07:47:11
Hf6 eller maraton hvit under fc8x?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 09:02:27     
Det blir ganske likt. Men legg Marathon om du har den.
Skrevet av Jens Jensen, 16.03.2016 22:29:23
Hei! Step by step, hvordan legger man klister m/dekning? Håper jeg slipper, pulje 13, så håper på rent klister :)

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 03:04:27     
Du legger enten ett syltynt lag med grønt eller blått klister i bunnen. (Varmes inn) eller KB20-sprayklister.Så må dette avkjøles. Legg deretter ett tynt lag med violett klister. Bruk gjerne varmluftspistol for å varme opp klisteret slik at du lettere fordeler det i ett tynt lag. Avkjøles. Legg deretter ett tynt lag med dagsaktuellt klister F.eks Start universal. Viktig at dette avkjøles godt. Legg deretter forsiktig den dagsaktuelle festevoksen. Korkes forsiktig slik at den ikke blandes med kli
Skrevet av Are, 16.03.2016 22:12:28
Hei. Ser jeg har gått tom for hf6. Hvor mye dårligere er lf6? Alternativt hf7,skigo Hf grønn eller skigo Hf Orange? Takk for flott tjeneste.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 02:56:08     
Hvis du skal ha pulver på toppen ville jeg valgt å legge LF6 med HF7 oppå, hvis det er det du har. Du får topp ski.
Skrevet av Lars, 16.03.2016 22:01:49
Hei og takk for prima tjeneste som gir mye nyttig info :-) Ser det går mye i LF6 og HF6 eller 8 og derretter FC8X. Hvorfor kan ikke HF7 brukes?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2016 02:54:33     
HF7 kan helt klart brukes, men den værmeldingen som er nå ville jeg kanskje valgt en hardere glider med tanke på slitestyrke.
Skrevet av Bjørn Erik, 16.03.2016 21:57:37
Hvilket klister fungerer vanligvis best på toppen ved harde, delvis isete spor og temp fra minus fem til rund null? VM-klister eller multigrade? Andre?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 22:14:00     
I tillegg til de to er Vauhti Universal et godt alternativ.
Skrevet av Trond Flatemo, 16.03.2016 21:56:28
He, jeg skal stake på lørdag. Starter 0810. Har lagt lf 6 og maplus red. Deretter 1 mm rett roll på en medium struktur fra bindingen og bakover. Til slutt Pink (fc7/Toko jet stram red) Høres det ut som en god løsning?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 22:13:28     
Det kommer til å gå så det griner. Vi kommer tilbake med tester i morgen.
Skrevet av Mike , 16.03.2016 21:19:11
God kveld - anbefaler dere Rode FC1 pulver fremfor Skigo C105?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 21:51:14     
Ja :)
Skrevet av Terje, 16.03.2016 20:56:26
Med skarpe forhold som det ser ut til å bli; hvor viktig er egentlig fluorpulver da for gliden? Vil ikke alt farte bra?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 21:51:48     
Om det blir panserspor vil alt gli bra. Men alt vil gli enda mye bedre med pulver :)
Skrevet av Didrik, 16.03.2016 20:05:40
ser dere anbefaler sort maraton fremfor hvit maraton, hva tenker dere om å blande inn litt grafitt med hvit maraton? Vil det være bedre enn ren hvit maraton? Hva med rode FC1 pulver som topping, hvordan tror dere det vil være sammenlignet med pulvervarianter fra swix etc?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 20:24:22     
Hvit vil også funke greit alene, men det kommer til å bli fuktgjennomslag fra bakken og da er den svarte best. FC1 vil være bra. Det pulveret er i hvert fall aldri dårlig på det fører som kommer :)
Skrevet av CH, 16.03.2016 19:58:59
Hei! Jeg vurderer å legge LF6 og så HF8. Har ikke pulver starter kl 9. Høres det greit ut eller bør jeg bytte ut HF8 med LF8? Takk for svar!

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 20:23:05     
Viktig med fluor så legg hf8 om du ikke skal bruke pulver. Bare husk å jobbe mye med lf6 før du legger hf8.
Skrevet av Bjørn, 16.03.2016 19:54:57
Vil gurupute dekket med evt guru grunnvoks kunne gi godt nok feste i de harde sporene det ser ut til å bli? Bør dette evt dekkes med en toppingvoks?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 20:22:08     
Alene gir det nok ikke godt nok feste. For de tidligst startende kan det nok bli aktuelt med guru og voks, mens for de litt lengre bak blir det muligens rene klistervarianter som blir best. Vi kommer tilbake til dette senere.
Skrevet av Erlend, 16.03.2016 19:19:04
Hei igjen :-) Nanosonic klisterski m/ OS060 eller Redline Cold med OS510. Marathon hvit eller sort. Alfa 11-0 eller FC7 (har dessverre ikke fc8) Takk for super tjeneste som vanlig.!

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 19:34:02     
Av våre sliper har vi mest tro på 050s. Allikevel kan både 060 gå bra alene og 510 funke fint med rill siden det skal bli litt kaldere. Vi kommer tilbake med strukturtest i morgen. Sort marathon er det foretrukne. Alfa 11-0 vil være bedre enn fc7. Lykke til :)
Skrevet av PK, 16.03.2016 19:16:46
Er det noe å tape på å rotor-filte pulveret etter innvarming? Blir ofte gjort på NC, men blir sjelden anbefalt når det er turrenn

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 19:32:10     
Det er smart om det er nysnø, men så lenge det ikke er det vil vi heller anbefale deg å varme inn pulveret to ganger. Dersom du rotorkorker eller bruker filt vil du ha litt raskere ski i starten, men dette vil jevne seg ut utover i løpet.
Skrevet av KK, 16.03.2016 19:01:24
Del 2: Men som subber noe når jeg legger klister. Denne har en noe mer slitt allround slip. Pulje 2 Takk!

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 19:30:59     
Hei. Det er litt vanskelig å anbefale deg hvilket par du skal bruke til klister med dekning siden du ikke har testa det stiveste paret med dette. Allikevel tror jeg ikke det skal være noe problem å få feste på det stiveste paret selv om du legger klister med dekning. Vi pleier å ta høyde for dette når vi plukker skiene. En 1mm rett rill vil helt sikkert løfte gliden.
Skrevet av KK, 16.03.2016 18:58:36
Hei, Jeg har et nytt klisterpar som jeg har brukt én gang. Fikk da lett feste med vanlig klister. Paret er ganske stivt og har gul slip fra dere. Vurderer da 1 mm rett i tillegg. Høres det ok ut? Er det noen grunn til å si at jeg gambler dersom det blir tynt klisterlag med dekning? Kan jeg få meg en overraskelse ved at det plutselig ikke tar? Noe jeg kan gjøre for å motvirke det, for eksempel legge noe mer klister? Alternativet er et annet plusspar som jeg vet jeg får feste med, men som su

Skrevet av Knut Erik, 16.03.2016 18:24:35
Har lest noen steder om gurupute versjon 2.0 der Extreme base blir dekket med grønn. Er denne bedre enn originalen?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 19:27:55     
Det er mange måter å legge på og utallige andre blandinger man kan bruke sammen med dette klisteret. Hadde den vært så mye bedre hadde vi heller anbefalt den.
Skrevet av Janne, 16.03.2016 17:44:29
Tillegg! Pulje 4!

Skrevet av Janne, 16.03.2016 17:43:04
Hej. Speedmax 902 med fabrikkslip (HBW 1,6) eller Carbonlite S-track 902 (HBW 1,3) med Lj03 slip?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 19:27:09     
Hei. Vanskelig å si, men holder en knapp på speedmaxen selv om den virker veldig stiv.
Skrevet av Geir Olav Lisle, 16.03.2016 17:21:51
Hei, Jeg er i ferd med å preppe ski for Fredagsbirken. Hva er deres anbefaling for feste? Takk for herlig tjeneste. -go

Skrevet av Odd Hugo Pedersen, 16.03.2016 16:59:48
Hei ser at Aukland i smøreboken sin sier at de ofte blander swix fc7x og gul jetstream kan det være en bra kombinasjon på lørdag ?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 19:26:16     
Det kan godt hende. Vi tester mer pulvervarianter i morgen og fredag.
Skrevet av Kim, 16.03.2016 16:50:19
Takk for super tjeneste. Jeg synes været nå ligner litt på det i fjor. Da også var det vel mildt i dagene før og kaldere inn mot rennet. Da ble det jo tørrføre når de fresa dypt før rennet. Kan noe lignende skje i år?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:55:02     
Tviler på at det blir rent tørrføre. Det har i år vært mildere og bløtere i forkant enn i fjor. I fjor freste de ekstra mye fordi det kom nysnø dagen før.
Skrevet av Mr. Guru, 16.03.2016 16:38:15
Må preppe torsdag kveld, håper på tips fra dere før da. Har definitivt best erfaring med sportslageret:) Si at guruputa med dekning er safe a, så får jeg sove frem til lørdag

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:49:16     
Hvis værmeldingen holder seg er du safe. Sov Godt :)
Skrevet av Fanny Bucket, 16.03.2016 16:15:29
Hva med Skigo HF violet/gul klister blanding?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:50:46     
Hei. Det kommer litt an på når du starter. Hvis Du starter i en av de første puljene vil nok dette blitt litt for aggressivt. Hvis du derimot starter sent, kan dette være en bra løsning.
Skrevet av Harry Handel, 16.03.2016 15:52:20
Start Wide på guru pute! Er dette et safe valg? Pulje 8

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:53:46     
Ja.
Skrevet av Tor, 16.03.2016 15:51:23
Hei. Jeg går for blanke ski på lørdag, og litt som et prøveprosjekt for å teste ut fischers nye stakeski. Spennet og strukturen er ordnet. Har LF6 + HF6 + FC8x på topp, på glideren. Jeg starter i pulje 1, men er i tvil; hvilke rill burde jeg legge på disse skiene, og hvordan? Slipen jeg har er en blå slip.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:53:17     
Hei. Ville lagt en 1mm rett på bakskiene. På rene stakeski kan du begynne å legge fra fronten av bindingen med progressivt trykk bakover.
Skrevet av Engelski, 16.03.2016 15:44:06
Hei! Ser at dere ikke anbefaler C105. Hva med C22 eller CM10 som glider?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:51:42     
C22 er testet i dag, og er veldig aktuelt.
Skrevet av Øyvind , 16.03.2016 15:37:31
Hei. Er det alltid fordel med å legge Hwc/Gallium, uansett føre som topping? Er det noe smart å bruke Hydrex oppå klister med dekning, eller skal Hydrex kun brukes over rent klister?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:50:45     
Om du har sett noen av smøretipsene våre tidligere så ser du at vi sjelden anbefaler flytende topping på lange løp. Enkelte ganger funker det derimot veldig bra og Hvc og Gallium blir testet.
Skrevet av Andreas, 16.03.2016 15:34:28
Hei. Hvilken fabrikkslip er det på redline cold fra madshus? Er dette ski som kan gå bra på lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:49:37     
En coldstruktur alene uten rill blir ikke helt ideelt. Den er litt for fin.
Skrevet av Giert, 16.03.2016 15:25:46
Hva skjer hvis jeg stålsikler, børster og deretter legger FC8x direkte? Kan jeg hoppe over LF6? Det er så mye styr... Pulje 3.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:47:48     
Hei. Stålsikle uten å sette noe struktur er ikke noe å anbefale. Vi anbefaler at du har en struktur under skiene og at du legger glider.
Skrevet av Øistein, 16.03.2016 15:07:46
Takk for god service! Brukes gurupute kun som grunnlag for tørrvoks?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 16:46:03     
Guruklisteret (Extreme 39)kan fint brukes alene både som underlagsklister og universalklister.
Skrevet av Anders, 16.03.2016 14:35:12
Starter i pulje 2. Ekstra stive Speedmax Plus m universal slip vs. stive Speedmax Cold m kald slip? Hvis man vurderer staking på blanke ski er kaldski bedre enn plus? Så ha plus-skiene m guru m dekning i bakhånd? Hvor mye anser dere at man taper med en forsiktig subbende guru-pute dersom man er sterk nok til å stake og kunne valgt kaldskia?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 14:56:02     
Hei. Det er stor forskjell på å gå med blanke ski og ski med smøring. Så om du har planer om kun å stake er det best med blanke ski. Når det gjelder hvilke ski du skal velge er det nok plus-skiene med en universalstruktur som vil gli best. Dersom skiene derimot er veldig stive kan de muligens bli noe tunge etterhvert om de også har brå overganger i spennet. Vanskelig å anbefale hvilket par du skal gå på uten å kjenne på skiene.
Skrevet av Tom, 16.03.2016 14:30:14
Hvordan vurderer dere Vauhti K680 MIX Klister og Swix FC78 pulver basert på de værprognosene som er pr. nå?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 14:33:54     
Hei. Klisteret kan være aktuelt, men blir feil å synse om dette allerede nå. Har du FC8 eller annet "rødt" pulver er nok det et mye bedre alternativ enn FC78.
Skrevet av Mads, 16.03.2016 14:29:27
Del 3: Og eventuelt noen forslag til hva jeg kan gjøre? Starter i pulje 7.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 14:32:52     
Uff. Kjipt å se du ikke har hatt feste på klisterføre. 1: Nei, skiene er ikke for stive. 2: 3 lag klister blir vanligvis ikke for tynt. Spesielt ikke på allroundski. Det er to alternativer som kan gjøre at du ikke får feste. Enten er skiene litt myke til klister. Om de er for myke blir klisteret slitt av veldig fort og du vil miste festet ganske kjapt. Det kan også hende at smøresonen for klister er veldig kort. Da blir det for liten flate klister som er i kontakt med snøen og det blir mindre fe
Skrevet av Mads, 16.03.2016 14:27:35
Del 2: Men jeg forstår rett og slett ikke hvorfor jeg aldri får feste med klister? Er skiene for stive (det tror jeg egentlig ikke i og med at de fungerer utmerket med tørrvoks)? Legger jeg for tynne lag med klister (legger vanligvis 1 lag grunnklister + 1 mellomlags + 1 topplag)? Skal jeg legge klister lenger ut i glidsonen (ski kjøpt hos dere og merket opp for hvor jeg egentlig skal smøre klister). Har dere noen som helst idéer om hvorfor jeg aldri får det til å fungere med klister? Og eventu

Skrevet av Kjellen, 16.03.2016 14:26:23
Hva anbefaler dere som grunnklister? KB20 spray, KX20 på tube eller Guru? Jeg synes KB20 sprayklisteret er fint, for det kan man legge veldig tynt. Men, er det slitesterkt nok?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 14:27:48     
Hei. KB20 er vanligvis bra som grunnklister og slitesterkt nok. Dersom det blir en dekningsvariant er Guru veldig bra. Vi kommer tilbake til dette i morgen og fredag.
Skrevet av Mads, 16.03.2016 14:24:53
Basert på værmeldingen lukter det klisterføre til lørdag. Og når det er klisterføre, går det bestandig rett i dass for mitt vedkommende. På klisterføre både i 2010 og 2012 gikk jeg 54 km uten snev av feste, selv om jeg hadde fulgt ekspertenes smøretips til punkt og prikke. Jeg har kun 1 par allround/ kaldski som fungerer utmerket på tørrvoks-føre, og jeg har aldri noen problemer med å ta Merket på tørrvoks-føre. Senest i fjor hadde jeg suveren glid og suverent feste. Men jeg forstår rett

Skrevet av Svein, 16.03.2016 14:14:40
Hei, har allerede lagt lf6 og hf8, og tenker å legge fc8x på toppen. Ser det blir anbefalt hf6 i stedet for hf8. Er det poeng å legge hf6 oppå hf8 og deretter fc8x, eller har det lite å bety?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 14:15:58     
Vil absolutt anbefale deg å legge den hardeste glideren til slutt. Så legg gjerne HF6 før du legger pulver.
Skrevet av Peder, 16.03.2016 14:04:41
Hei. Redline plus klisterski med madshus 9-6xg slip, eller Redline cold universalski med bsk7(universal) slip? Starter i pulje 2.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 14:05:56     
Slik det ser ut nå er det klisterskiene som er å anbefale. Men kaldparet kan være aktuelt om det blir tynt klister med dekning.
Skrevet av Anders, 16.03.2016 13:52:45
Hei! Har dere gjort dere noen tanker enda om valg av trinser? Takk for en fin spørretjeneste!

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 14:00:32     
Det er ganske enkelt. Starter man tidlig=velg små. Starter man sent=velg store. Er man usikker=Velg store :)
Skrevet av Anders, 16.03.2016 13:39:53
hei og takk for super service. Må begynne med glid i dag og planen er LF6-HF6 og FC8X. Er det ganske safe slik det ser ut nå? Alternativt pulver er Skigo C105.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 13:44:03     
Bruk 8X. Ikke 105. Ellers er glideren safe.
Skrevet av Lars , 16.03.2016 13:23:41
Hei. Hva vil dere anbefale av Pinken (FC7 og Toko jetstream rød) eller FC8X? Pulje 4.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 13:43:28     
FC8X
Skrevet av John, 16.03.2016 13:19:09
Hva vil være forskjellen på Maplus 3 Red, hvit Marathon og svart Marathon?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 13:43:18     
Om du har svart marathon er det den som passer best om man ser på værmeldinga.
Skrevet av Ole, 16.03.2016 13:15:49
Hei. Hva vil dere anbefale av Toko Jetstream Red 2.0 og Swix FC8X som finish? Legger LF6 og Hvit Marathon som base. Starter kl 8.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 13:16:57     
Det vil nok ikke være store forskjellen mellom disse og begge er trygge å bruke. Holder alikevel en knapp på Jetstream red.
Skrevet av Knut, 16.03.2016 12:56:16
Hei. Hva tror dere om å bruke Start Grip tape til feste?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 13:01:54     
For mange kan tape være et godt alternativ. Den er både slitesterk og vil gi deg feste på føret som kommer.
Skrevet av Simen, 16.03.2016 12:46:09
Hei! Spørsmål til fredagsbirken. Tenkte å legge gurupute i dag og glide med grafitt, lf6 og hf8. (venter med resten av feste til torsdag). Høres det fornuftig ut?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 13:01:14     
Hei. Til lange skirenn anbefaler vi stort sett ikke så myke glidvokser som HF8. Om du skal ha god glid så lenge som mulig bør du bruke en hardere voks. For eksempel HF6 eller en av marathonvariantene. Det kan også være at LF6 er et bedre alternativ etterhvert i løpet.
Skrevet av Trond, 16.03.2016 12:01:59
Jeg ser swix et par dager nå har anbefalt rent klister uten noen dekning. så ser jeg dere snakker om klister med dekning. hva vil være forskjellen - dvs er det noe risiko å bruke klisteret rent - evt hva er risikoen på klister med dekning?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 12:06:13     
Hei. Det kan bli klister og det kan bli klister med dekning. Swix har som oss heller ikke lagt ut noe smøretips for renndagen. Vi avventer og ser hva det går mot etter vi har testet ski og sett på en nærmere værmelding.
Skrevet av Gunde, 16.03.2016 11:44:39
Klisterski med orginal fischer plus slip, eller tørrsnøski med medium slip fra start i pulje 2?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 11:46:04     
Ser ut til at det kan gå mot en eller annen klisterløsning så klisterskiene hadde jeg holdt en knapp på slik det er nå.
Skrevet av Jon, 16.03.2016 11:37:16
Noen foreløpige tips i retning av ski og feste? Rent klisterføre/ski? Eller klister med dekning, for eksempel guruputa?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 11:43:09     
Guruputa ser det ut til kan funke bra. Klister med dekning kan bli veldig aktuelt.
Skrevet av Lars , 16.03.2016 11:28:47
Hei og takk for super service som følges hvert år! Sp.m. ift typer rill: Har en BSK 8 slip (ikke helt ulik 050S?). Har reed creek traktorriller 0/-10 og +15/-5, 1mm og 2 mm rett, samt Swix padda. Hva tenker dere vil fungere best på foran- og bakski?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 11:42:22     
Hei. +15/-5 kombinert med en rett 1 mm ser det ut til kan funke. Når det gjelder grunnstrukturen kan nok strukturen du har bli bra. Men hvordan denne er kombinert med rill er det vanskelig for oss å uttale oss om.
Skrevet av Lars, 16.03.2016 11:20:05
Er i gang med prepp: grafitt, Lf 6 og briko maplus 3 red. Teffer jeg om været blir som meldt?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 11:40:24     
Ja. Det blir nok en bra kombo.
Skrevet av Atle, 16.03.2016 11:03:30
Hei Jeg har speedmax klisterski med org slip, eldre Madshus med OS510 slip og nyere Redline med org kaldslip. Begge disse kjøpt hos dere som allround ski. Alle skiene er gode ski. Hva vil dere anbefale? Takk for en strålende service.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 11:40:01     
Hei. Speedmax-skiene passer nok best i forhold til struktur. 510-strukturen er nok litt for fin alene, men kan bli veldig bra med en rill. Dette tester vi i morgen og fredag og kommer tilbake til.
Skrevet av Otto Fisnes, 16.03.2016 10:54:34
Hei. Hva slags struktur har dere mest tro på for tidlig startende lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 10:56:35     
En medium variant med en rill oppi blir et trygt valg slik det ser ut nå. 050s er den vi har mest tro på blant våre strukturer.
Skrevet av Sissel, 16.03.2016 10:38:49
Hei Jeg skal gå fredagsbirken. Er det etter det føre som er meldt, middels smørekunnskaper, et alternativ å bruke Salomon RC Skin skiene ?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2016 10:44:31     
Hei. Det må du nesten ta en vurdering på selv. Du vil ha bedre ski når skien er riktig smurt. Dette kommer også litt an på hva ambisjonene dine er. Men generelt sett er det viktig med godt feste i dette rennet og dersom du er usikker på dine egne smørekunnskaper og ikke bryr deg så voldsomt om at skiene skal gli best mulig så er det et klart alternativ å bruke smørefrie ski. Lykke til :)